• LH89

Sjal eller ergonomisk bärsele?

Jag väntar mitt andra barn i februari, har min dotter på 2.5 år hemma och kommer inte kunna ha barnvagnen hemma så får en bit att gå, dessutom
    bor jag 5 trappor upp utan hiss så behöver en sjal/sele där jag kan ha fria händer och vara någorlunda rörlig. Någon som vet vad jag behöver? :)

• Svar på tråden Sjal eller ergonomisk bärsele?
  • Flickan och kråkan

Till nyfödd tycker jag att vanlig lång trikåsjal är oslagbart. Vi bär dock på heltid = väldigt mycket. Om det bara handlar om att bära upp- och nedför trappan eller ut till garaget (?) och inget annat så hade jag valt en bärsele ur smidighetssynpunkt. Men som sagt, tänker du bära lite mer så absolut trikåsjal första tiden. När de blir lite större och mer i och ur så har ju selen många praktiska fördelar, så vi klarar oss inte utan både och .

• plingelinge

om du menar till den nyfödda så hade jag lätt valt sjal. så himla bekvämt! ffa om man ska gå en bit/tag med den. däremot sele om det är kortare stunder, mer "av&på" typ in o ur bil o så. eftersom det går fortare än att knyta sjal. (ifs har jag bara provat trikåsjal, det finns ju tex ringsjal som är snabb o smidig)

• ymmmi

Har en vävd röd sjal som inte är något märke för 200:-

• Ox2

Jag har en 8 veckors och jag hade inte klarat mig utan sjalen. Bokstavligt lever i den från 7 på morgonen till 18 på kvällen. Tar ur honom för matning, blöjbyteb och den lilla tiden han är vaken sen åker han ner i den igen. Han vill inte sova någon annanstans. Plus att storebror som snart blir 2 inte kommer åt honom. Jag har båda händerna fria och kan leka och bära storebror i viss mån.

• LH89

Okej! Vilken sjal ska jag ha då?? :) har ingen aning vad som finns. :)

• Flickan och kråkan

En av de mest populära och älskade trikåsjalarna till nyfödd är sino från looma. De har som tur är precis återupptagits i produktion. De senaste åren har begagnatmarknaden varit minst sagt het . Den är tunn och sva, men trots det stadig för att vara just tunn. Väldigt lättknuten.

Annars är ju MaM eco en kanonsjal liksom wbs (wrapsody bali stretch). Mam:s eco är lite tjockare och mer tyg och inte riktigt så mjuk som sinon. Ändå rätt sval eftersom det är hampa i den. Stadigare/avlastar bättre när barnet blir tyngre. Wbs:en anses av många vara som ett mellanting mellan trikå och vävd. Det är en trikåsjal men den är bredare än övrika trikåsjalar och så stadig att den håller bra mycket längre än andra trikåsjalar. Enda trikåsjal man kan bära på ryggen med.

Men min rekommendation är sino . Har använt diverse sjalar (är inne på tredje helburna barnet) och har inte hittat någon bättre än sinon till just nyfödd  

• LH89
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-29 14:32:57 följande:

En av de mest populära och älskade trikåsjalarna till nyfödd är sino från looma. De har som tur är precis återupptagits i produktion. De senaste åren har begagnatmarknaden varit minst sagt het smile1.gif . Den är tunn och sva, men trots det stadig för att vara just tunn. Väldigt lättknuten.

Annars är ju MaM eco en kanonsjal liksom wbs (wrapsody bali stretch). Mam:s eco är lite tjockare och mer tyg och inte riktigt så mjuk som sinon. Ändå rätt sval eftersom det är hampa i den. Stadigare/avlastar bättre när barnet blir tyngre. Wbs:en anses av många vara som ett mellanting mellan trikå och vävd. Det är en trikåsjal men den är bredare än övrika trikåsjalar och så stadig att den håller bra mycket längre än andra trikåsjalar. Enda trikåsjal man kan bära på ryggen med.

Men min rekommendation är sino smile1.gif . Har använt diverse sjalar (är inne på tredje helburna barnet) och har inte hittat någon bättre än sinon till just nyfödd smile1.gif  

Okej tack för infon, önskar jag hade haft sjal med dottern som kunde amma i flera timmar till och från. Jag kände mig sjukt låst men jag tror att en sjal kan ändra min negativa inställning till amning :) jag vill kunna använda sjalen länge. Kommer använda den i vinter så det är viktigt att barnet får plats med overall.
  • frökenelisabeth

Jag har haft både och till min bebis. Tyckte det var perfekt, sjalen var bäst när han var helt nyfödd, och skön att gå runt med hemma.  Selen tyckte jag var lite lättare när man skulle ut.

Jag hade en trikåsjal av märket Tricot Slen, men den var rätt varm, tror den "flickan och kråkan" rekommenderar är bättre.

Lärde mig att amma i selen (har en Beco Gemini), men aldrig i sjalen.

• Flickan och kråkan
    LH89 skrev 2013-08-29 14:37:41 följande:
    Okej tack för infon, önskar jag hade haft sjal med dottern som kunde amma i flera timmar till och från. Jag kände mig sjukt låst men jag tror att en sjal kan ändra min negativa inställning till amning :) jag vill kunna använda sjalen länge. Kommer använda den i vinter så det är viktigt att barnet får plats med overall.
    När kommer bebisen? Med riktigt små barn är det smidigast att bära under den egna jackan när det är kallt. Jag har inte burit mina barn i ytterkläder förrän de varit ute och lekt = krupit och gått etc. Overall är dessutom rätt klumpigt att bära i. Överdelen är ofta lång i förhållande till kroppen = korvigt uppptill, och benen är ofta korta = de dras upp till knäna när barnet sitter groda.
  • LH89
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-29 14:44:36 följande:
    När kommer bebisen? Med riktigt små barn är det smidigast att bära under den egna jackan när det är kallt. Jag har inte burit mina barn i ytterkläder förrän de varit ute och lekt = krupit och gått etc. Overall är dessutom rätt klumpigt att bära i. Överdelen är ofta lång i förhållande till kroppen = korvigt uppptill, och benen är ofta korta = de dras upp till knäna när barnet sitter groda.
    I mitten på februari. Tänkte faktiskt inte på det. Frågan är om barnet får plats under jackan.
  • Flickan och kråkan
    LH89 skrev 2013-08-29 14:51:27 följande:
    I mitten på februari. Tänkte faktiskt inte på det. Frågan är om barnet får plats under jackan.
    Första tiden är de ju väldigt pyttiga och det brukar inte vara några större problem att få plats med dem under en vanlig vinterjacka som inte är väldigt tajt. Sedan kanske du kommer att ha någon form av vinterplagg under slutet av graviditeten med lite extra utrymme . Eftersom vi bär mycket och länge (flera år) så använder vi bärjacka. Finns även bärskydd. Men som sagt vanlig jacka fungerar fint första tiden och ni är ju snabbt inne i vårtider .
  • LH89
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-29 14:56:31 följande:
    Första tiden är de ju väldigt pyttiga och det brukar inte vara några större problem att få plats med dem under en vanlig vinterjacka som inte är väldigt tajt. Sedan kanske du kommer att ha någon form av vinterplagg under slutet av graviditeten med lite extra utrymme smile1.gif . Eftersom vi bär mycket och länge (flera år) så använder vi bärjacka. Finns även bärskydd. Men som sagt vanlig jacka fungerar fint första tiden och ni är ju snabbt inne i vårtider smile1.gif .
    Ja okej :) ja pyttig vette fasen dottern vägde 4kg och var 52 cm haha
  • Flickan och kråkan
    LH89 skrev 2013-08-29 14:57:50 följande:
    Ja okej :) ja pyttig vette fasen dottern vägde 4kg och var 52 cm haha
    Men det är ändå rätt pyttigt. Min yngsta är 2 månader nu. Nu var det ett tag sedan han var på BVC men cirka 6kg och strax under 60 cm skulle jag tro, och han får fortfarande plats under min vanliga regnjacka exempelvis.
  • anna tuva

Jag har en looma sino, helt underbar! Nu år lillen 4 månader och använder mer min ergo. Den är också toppen!

Funderar även på om en mei tai kan vara bra?

• LH89

Ja detta är en djungel precis som barnvagnar haha. Men mei tai verkar bra tycker jag, någon sol vet något om den?

Svar på tråden Sjal eller ergonomisk bärsele?