• Anonym (sambon)

    Mamman hindrar pappan att träffa barnet

    Måste skriva för lite feedback känner jag.

    Min sambo har ett barn på 5 eller 6 år, jag har aldrig fått träffa barnet, för mamman har motsatt sig det, tre år har vi vart sambo.

    Tidigare (innan hon fick reda på att jag fanns med i bilden) fick pappan vara barnvakt åt sitt barn, i mammans hem, aldrig någonsin ha barnet i sitt hem.
    Han fick inte fota sitt barn, eller ta ut barnet på promenad, eller prata om barnet som sitt, och barnet kallade honom vid namn och han fick inte berätta för barnet att han var dess pappa.

    När mamman fick veta att han träffat mig för 4 år sedan, (det var slut mellan dem för länge sedan) Så fick han inte heller sitta barnvakt, hon bytte telefonnummer och sen dess har ingen hört ifrån henne.
    Hon var snabb att söka underhåll från fk, men att han ska få ha en relation med sitt barn går inte för sig.

    Han försökte träffa barnet några gånger, lämna julklappar och så, men blev alltid avvisad i dörren.
    Så han kontaktade famrätten, som skickade ett brev till mamman om att han ville ha samtal, men hon dök aldrig upp.

    Nu har han gett upp känns det som, jag försöker få honom motiverad att kontakta ombud, och stämma henne, för det hon gör mot sitt barn är inte normalt. Barnet far illa av att inte få ha en relation med sin pappa, som förövrigt har ett äldre barn, och ett med mig, samt min dotter som ser honom som kung på jorden, så han är inte olämplig på något vis. Men han säger att mamman är knäpp, det spelar ingen roll om han får en dom, hon kommer ändå göra allt för att han inte ska få träffa barnet. Och det är barnet som kommer i kläm. Samt att han tycker det har gått för lång tid nu.

    För inte så länge sedan kom ett sms från mammans syster som var lite märkligt, det var en midsommarhälsning, första kontakten på flera år, när han svarade detsamma tillbaka, så kom det att hon alltid gillat honom, men att hon knappt vågar nämna hans namn för sin syster.

    Så min fundering är, borde jag försöka motivera honom mer? Borde jag kontakta mamman själv i hennes hem, eller skriva ett brev? Eller har det verkligen gått får lång tid? Barnet kommer ju bli äldre, var har mamman sagt till barnet, kommer det någonsin att söka kontakt med sin pappa, kommer det bara vara bittert över att han la sig istället för att kämpa för sitt barn?

  • Svar på tråden Mamman hindrar pappan att träffa barnet
  • Anonym (viljan)

    Det är aldrig för sent.

    Vad VILL han? Kan han tänka sig att ha boendet så mamman får träffa barnet varannan helg eller så? För dit kan det komma efter invänjning.
    Jag HOPPAS att det blir så eftersom alltför många mammor allt för länge har fått härja fritt. Visst finns det mammor som gör detta för att skydda sina barn, men i detta fall låter det som att barnet behöver skuddas från mamman.

    I första hand bör han ansöka om gemensam vårdnad och reglerat umgänge, i andra hand, om mamman motsätter sig det så bör han söka om gemensam vårdnad och  hela boendet och att mamman då får umgänge.     

       

  • Kjell2

    Om han är beredd att driva detta via FR till tingsrätten har han goda möjligheter att få någon form av umgänge.

    Är han inte det få han nog bita i det sura äpplet och acceptera läget.

  • Anonym (EV)

    Mamman har alltså ensam vårdnad? det står ingenstans men jag tar det för givet för annars finns inte en chans att hon kan komma undan med detta öht. Vårdnaden och Umgänge är dessutom två skilda saker - tycker han ska stämma henne för umgängesrätt. Mamman verkar inte ha alla hästar hemma - kommer sluta med att barnet hatar sin mamma .

  • Anonym (sambon)
    Anonym (EV) skrev 2013-08-29 11:36:39 följande:
    Mamman har alltså ensam vårdnad? det står ingenstans men jag tar det för givet för annars finns inte en chans att hon kan komma undan med detta öht. Vårdnaden och Umgänge är dessutom två skilda saker - tycker han ska stämma henne för umgängesrätt. Mamman verkar inte ha alla hästar hemma - kommer sluta med att barnet hatar sin mamma .
    Min gissning och inte alls nödvändigtvis sanning är att han var tydlig med att han inte ville ha familj med henne, att han gärna såg att hon gjorde abort men om hon skulle behålla barnet så skulle han ställa upp. Förmodligen gjorde henne bitter. Hon hade dessutom sagt att hon inte kunde få barn för hon hade nån sjukdom? pcos? Det är ju lätt att komma och säga sen att man kanske inte skulle legat med henne då utan gummi, men hon ville inte använda gummi för hon var allergisk? Det är ju iaf gjort, barnet finns och han försökte finnas där och ställa upp men har inte fått för mamman, och allra minst sen jag träffade honom.

    Men det kan ju inte stå och fall på att han skaffar en kvinna, tror vilken kvinna som helst skulle ge samma effekt hos mamman, hon har ju aldrig träffat mig, vet inte mitt namn, bara att jag finns.

    Jag tror inte han är redo att driva någon process då han säger att han tror barnet kommer bli lidande. Jag känner att hon kan inte ha alla indianer i kanoten som hon beter sig, jag har sett mail från henne då han försökt få till att barnet ska få komma och vara hos honom när han passar det och det är inga rumsrena mail.

    Tror inte barnet vet att det har en pappa öht, jag tror barnet kommer klandra sin mamma för det med åren, men det får ju bli hennes huvudvärk. Pappan säger att han kommer förklara om barnet en dag söker upp honom.

    Mamman har ensam vårdnad hon vägrade då de skrev faderskapspapper och han accepterade.

    I nuläget blir han bara låst och sur om jag tar upp ämnet.

  • Anonym (ensam mamma)

    Det är alltid synd om barnet när mamman gör så där. Förstår att pappan har gett upp, men för barnets bästa bör han stå på sig. Barnet är väl ca 4år, om jag förstått rätt? Det är inte försent. När barnet blir äldre kommer det att undra vem pappan är etc.

  • Anonym (sambon)
    Anonym (ensam mamma) skrev 2013-08-29 12:31:30 följande:
    Det är alltid synd om barnet när mamman gör så där. Förstår att pappan har gett upp, men för barnets bästa bör han stå på sig. Barnet är väl ca 4år, om jag förstått rätt? Det är inte försent. När barnet blir äldre kommer det att undra vem pappan är etc.
    Barnet är 6 eller ska fylla 6 i år. Jag upplever att pappan geett upp, och att han klandrar sig själv att han inte gjort mer åt saken tidigare. Det har snart gått 4 år utan kontakt. i oktober är det 4 år sen han såg barnet, julafton samma år sista försöket  till kontakt då han lämnade en julklapp men blev stoppad i dörren och fick inte ens se barnet. 
  • Kjell2
    Anonym (sambon) skrev 2013-08-29 12:35:55 följande:
    Barnet är 6 eller ska fylla 6 i år. Jag upplever att pappan geett upp, och att han klandrar sig själv att han inte gjort mer åt saken tidigare. Det har snart gått 4 år utan kontakt. i oktober är det 4 år sen han såg barnet, julafton samma år sista försöket  till kontakt då han lämnade en julklapp men blev stoppad i dörren och fick inte ens se barnet. 
    Mamman har betet sig som en skitstövdel men så även pappan. Genom att inte driva ärendet så förvägrar han sitt barn en kontakt med sin far.


  • Anonym (Been there)
    Kjell2 skrev 2013-08-29 12:54:05 följande:
    Mamman har betet sig som en skitstövdel men så även pappan. Genom att inte driva ärendet så förvägrar han sitt barn en kontakt med sin far.


    Jag tycker inte man kan lasta pappan för att inte driva ärendet. Det kostar en ansenlig summa pengar och är mentalt extremt påfrestande att driva ärendet. Alla har inte praktisk möjlighet att driva processen.

    Jag är i en tvist och har redan betalat uppemot 50 000 kr och processen är långt ifrån över.

    Men du Kjell, du verkar ju relativt kunnig. När en kvinna blir stämd på vårdnad i TR betalar hon då något arvode till eventuellt ombud. Rättshjälp finns ju men ersätter inte hela kostnaden. Hur fungerar det egentligen. Jag får betala fullt pris och min ex-sambo betalar?
  • Kjell2
    Anonym (Been there) skrev 2013-08-29 13:26:27 följande:
    Jag tycker inte man kan lasta pappan för att inte driva ärendet. Det kostar en ansenlig summa pengar och är mentalt extremt påfrestande att driva ärendet. Alla har inte praktisk möjlighet att driva processen.

    Jag är i en tvist och har redan betalat uppemot 50 000 kr och processen är långt ifrån över.

    Men du Kjell, du verkar ju relativt kunnig. När en kvinna blir stämd på vårdnad i TR betalar hon då något arvode till eventuellt ombud. Rättshjälp finns ju men ersätter inte hela kostnaden. Hur fungerar det egentligen. Jag får betala fullt pris och min ex-sambo betalar?

    Förutom i extremfall står var och en sina kostnader i vårdnadstvister oavsett utgång. Hemförsäkringen kan i vissa fall täcka och även rättshjälp, Enklast är att kolla möjligheterna med sitt försäkringbolag och ombud.

    En process behöver inte bli dyr, det som i huvudsak kostar pengar är ombudet. Energi och tid tar det dock. Ofta, inte alltid, räcker det med en stämning för att få lite mer ordning och reda samt ett umgängesavtal via FR.

    Man jag tycker att man kan lasta pappa. Definitivt inte som ensam skyldig men ett visst ansvar har han för den uppkomna situationen. Är han inte beredd att lägga några kronor och tid på sitt barn, som han vill ha kontakt med tycker jag att man har en skuld i det hela.
  • Anonym (Been there)
    Kjell2 skrev 2013-08-29 13:38:45 följande:

    Förutom i extremfall står var och en sina kostnader i vårdnadstvister oavsett utgång. Hemförsäkringen kan i vissa fall täcka och även rättshjälp, Enklast är att kolla möjligheterna med sitt försäkringbolag och ombud.

    En process behöver inte bli dyr, det som i huvudsak kostar pengar är ombudet. Energi och tid tar det dock. Ofta, inte alltid, räcker det med en stämning för att få lite mer ordning och reda samt ett umgängesavtal via FR.

    Man jag tycker att man kan lasta pappa. Definitivt inte som ensam skyldig men ett visst ansvar har han för den uppkomna situationen. Är han inte beredd att lägga några kronor och tid på sitt barn, som han vill ha kontakt med tycker jag att man har en skuld i det hela.
    Absolut har man en viss skuld. men man kan inte kategoriskt kräva att alla pappor ska tvista annars är de på något sätt dåliga. 

    Min fråga om kostnader var mer baserad på de fall där tvisten uppstår omedelbart, ingen rättsskydd täcker och inkomsten är tillräckligt hög för att inte berättiga till rättshjälp.

    I de fall där pappan betalar hela kostnaden själv pga ovanstående. Vad betalar mamman? 

    Hon kanske får rättshjälp men vem betalar kostnaden utöver rättshjälp? Betalar hon något själv eller blir det helt kostnadsfritt? Jag lyckas inte hitta så mycket om det.

    Normalt ger rättsskydd rätt till hjälp upp till ca 3 pbb med 25% av kostnaden som självrisk.
    Rättshjälp gör att du kan få betala maximalt 40% av ombudskostnaden själv baserat på din försörjningsförmåga som inte får överstiga 260 000 kr om året.

    Restbeloppet som blir över i båda dessa fall ska alltid betalas själv? Även om man blir stämd på tex lösa grunder om motparten bara vill jävlas och har mer pengar än förstånd?

    Om man får rättshjälp får man välja vilket ombud man vill? Hur fungerar det med rättshjälpstaxa. jag kan väl inte anlita ett ombud som tar 6 000 kr i timmen och sen få rättshjälpen att betala det?

     
Svar på tråden Mamman hindrar pappan att träffa barnet