• Anonym (Fylld av ångest)

Trodde aldrig jag skulle behöva starta en sådan här tråd - Kan inte sluta röka :(

Väntar mitt 3e barn nu. Gravid i vecka 11 och har inte lyckats sluta röka. Vissa dagar går bättre än andra, medans andra röker jag mycket mer. Det värsta är att jag har i min ensamhet "skällt" på dessa mammor som inte slutat röka när dom är gravida och nu är jag här själv :(

Med min första så var det inga problem att sluta, med andra barnet hade jag inte börjat röka igen så det var ju inga problem. Men nu röker jag igen och kan inte  sluta :(

Jag vet att jag tar en stor risk att starta en sådan här tråd då det alltid finns dom som ska klanka ner istället för att försöka hjälpa, och jag säger redan nu att jag kommer inte svara på svar som endast är till för att stjälpa mer än hjälpa.

Ciggen har för mig vart min bästa vän i många år, låter sjukt jag vet. Men mitt liv har och är fortfarande lite kaos. Mycket som ger mig ångest och då röker jag. Någon som är eller vart i samma sits? Hur gör ni? Får ni någon hjälp via MVC? Jag har berättat för dom men dom verkar inte bry sig. Eller finns det någon annan fin själ här inne som kan komma med råd och tips? Känns som jag försökt med alla medel jag kan.

Någon där ute som vill hjälpa och stötta mig sluta röka? Ciggen har verkligen makten över mig! :(  

• Svar på tråden Trodde aldrig jag skulle behöva starta en sådan här tråd - Kan inte sluta röka :(
  • MissAdolfsson

Du är inte ensam! Är med v 11 och har inte heller lyckats sluta röka. Känns nästan som om att jag är mer röksugen sen jag blev gravid! Försöka gärna sluta ihop med dig om du vill :)!

MissAdolfsson skrev 2013-08-29 12:45:00 följande:
    Du är inte ensam! Är med v 11 och har inte heller lyckats sluta röka. Känns nästan som om att jag är mer röksugen sen jag blev gravid! Försöka gärna sluta ihop med dig om du vill :)!
    Den känslan har jag med! Att jag är mer sugen på cigg sen jag blev med barn. Jag spyr hela tiden, men konstigt nog så fort jag tar en cigg så minskar illamåendet. När mina gravidhormoner poppar upp och jag känner mig ledsen så röker jag och det minskar. Jag har inga cravings på något annat än just cigg. Jag är "själv" denna gången och jag tror det försvårar allt. Pappan lämnade mig så fort han fick veta att vi väntade barn, men har nu efter några veckor ändrat sig ang barnet. Han vill vara en delaktig pappa, men vill inte vara med mig. Jag är dödsförälskad i denna man :(

Ciggen har räddat mig många ggr när ångesten blitt så stor och jag vart påväg att göra något dumt. Jag går hos en psykolog nu. Men avbokar hela tiden för jag är rädd för vad han ska säga. Så fel jag vet. Borde känna tvärtom att han kanske kan hjälpa mig. Usch denna skam, och vetskapen att man utsätter sitt ofödda barn för fara :( Varför är inte den anledningen stor nog att lyckas? 
  • c89

Det är bara att göra! Du vet att det kan vara oerhört farligt för ditt barn och att barnet kan må dåligt själv av att födas med nikotinberoende från start, det är verkligen en gift och kanske behöver du läsa på ännu mer och plåga dig med fakta om vad du faktiskt utsätter ditt ofödda barn för, det är verkligen inte rätt!

Det som jag vet har hjälpt de värsta storrökarna jag känner när de lyckats sluta röka är e-cigg, de är ju relativt nya och finns både med och utan nikotin, men det är ju viktigt att du inte får i dig nikotinet. När jag rökte så var det också ofta vid ångest, när jag var ledsen osv och det var själva sugandet på ciggen som lugnade och hjälpte, det blev beroendet. Funkade inte med djupa andetag etc.
    Kunde sluta så fort vi började försöka få barn, då hade jag misslyckats med att sluta otaliga gånger innan, plötsligt fanns motivationen där och då gick det utan problem.

Prova e-cigg! När du känner det där starka suget så ta dem, känns ju likadant som vanlig cigg, du får röken och suget, men inte det farliga nikotinet och det värsta begäret efter det släpper ju faktiskt relativt fort. Tillåt dig att gå över till annat beroende om det så är choklad eller annat, det är fortfarande bättre än cigg om man sätter det i perspektiv.

Lycka till! 

• Fantasilös

Rökte inte under graviditeten men snusade. Lyckades sluta snusa när jag fick reda på att jag var gravid men började igen i 7:nde månaden för att mitt förhållande var fullständigt kaos. Ammade i ett par veckor innan jag slutade för att jag inte ville att bebisen skulle få i sig nikotin.. Det är ett helvete att sluta med, särskilt när man inte mår bra! Berättade för mvc att jag snusade men att jag bara tog 3-4 om dagen, snusade egentligen en dosa om dagen men skämdes så för att berätta. Mamma rökte med 4 av 5 barn, trots det så är alla friska idag förutom den som hon inte rökte med. Dock är alla nikotinister idag men vet inte om det har med mammas rökning under graviditeten att göra..
    Försök att inte tänka på att du ska sluta, då blir det snarare värre. Eller det blev så för mig iallafall.

• Anonym (jobbigt)

Jag snusade när jag blev gravid. Kunde inte sluta. Trots att jag faktiskt mådde illa av snus under första trimestern så tvingade jag in några per dag. Jag lyckades hålla mig till ca 3-4 gånger per dag, men fortsatte under hela graviditeten, samt även när jag ammade. Hade väldig ångest över detta såklart.

Det är viktigast under sista trimestern att man drar ner så mycket man kan på nikotinet, eftersom det kan påverka tillväxten av barnet, och det är då mesta tillväxten sker.

Jag förstår att det är svårt att sluta nu, eftersom det "redan är försent". Man kan ju likagärna sluta imorgon när man ändå rökt i 11 veckor.
    Jag hoppas att du finner någon motivation att sluta (inte idag, men kanske om 1 vecka eller så).

Tack för era ord!

Jag ska verkligen kolla upp detta med Ecigg ordentligt. Ska be pappan till barnet om pengar till det. Jag satt och pratade lite om detta med min mor igår. Vi båda kom fram till att det är inte själv nikotinberoendet som är värst, utan allt runt omkring rökningen. Att det lindrar ångest. Vanan att sitta med en cigg, blåsa ut rök. Man röker när man har tråkigt, man röker när man är glad, man röker när man väntar på att tiden ska gå osv osv. 

Ang Ecigg, finns det några som är bättre eller sämre? Jag har även hört en del negativa saker om dessa. Typ som att röken som kommer är vätska och det drar man ner i lungorna?

När jag inte röker så ligger jag ner och gråter och är så stressad, bara tanken på det gör mig mer sugen på ciggen. 

• MissAdolfsson

Jag förstår dig! Använder med ciggen som ångest dämpande, är mitt första barn men har fått så negativa kommentarer om att jag ska ha barn och så fort jag är ledsen så röker jag. Jag tänker varje dag nu ska jag sluta. Slänger dem ciggen som är kvar. Men tro fan så är jag där igen "/
    Men känns som om det är svårare att sluta röka när man vet att man måste "/
    Önskar dig all lycka till!:)

MissAdolfsson skrev 2013-08-29 13:23:59 följande:
    Jag förstår dig! Använder med ciggen som ångest dämpande, är mitt första barn men har fått så negativa kommentarer om att jag ska ha barn och så fort jag är ledsen så röker jag. Jag tänker varje dag nu ska jag sluta. Slänger dem ciggen som är kvar. Men tro fan så är jag där igen "/
    Men känns som om det är svårare att sluta röka när man vet att man måste "/
    Önskar dig all lycka till!:)
    Ah precis samma för mig, har slängt och gett bort massor med cigg. Men så kommer ångesten och jag springer över till affären. Dom vet att jag är gravid där och till och med dom försöker peppa mig. 
    Önskar dig lycka till med!! 
  • Anonym (jobbigt)

Lakrits hjälper en del mot nikotinabstinens :)

• c89
    Anonym (Fylld av ångest) skrev 2013-08-29 13:21:26 följande:
    Tack för era ord!

Jag ska verkligen kolla upp detta med Ecigg ordentligt. Ska be pappan till barnet om pengar till det. Jag satt och pratade lite om detta med min mor igår. Vi båda kom fram till att det är inte själv nikotinberoendet som är värst, utan allt runt omkring rökningen. Att det lindrar ångest. Vanan att sitta med en cigg, blåsa ut rök. Man röker när man har tråkigt, man röker när man är glad, man röker när man väntar på att tiden ska gå osv osv. 

Ang Ecigg, finns det några som är bättre eller sämre? Jag har även hört en del negativa saker om dessa. Typ som att röken som kommer är vätska och det drar man ner i lungorna?

När jag inte röker så ligger jag ner och gråter och är så stressad, bara tanken på det gör mig mer sugen på ciggen. 
    Hm, har inte full koll själv eftersom jag inte testat med tanke på att jag kunde sluta själv utan hjälpmedel, men en nära vän har haft något som heter vapestar eller vapestars och iClear (kollade lite snabbt på facebook). Har funkat för henne uppenbarligen. Från nåt paket om dagen till ingenting, så värt att prova!
Svar på tråden Trodde aldrig jag skulle behöva starta en sådan här tråd - Kan inte sluta röka :(