Inlägg från: jaghopparhögt |Visa alla inlägg
  • jaghopparhögt

Hackar sig in i dator

kristaav skrev 2013-08-30 14:23:39 följande:
    Man kan ta sig in i stort sett vilken dator som helst beroende på vilka kunskaper man har och hur mycket tid man vill lägga på det
    Nej det går faktiskt inte sålätt, det måste finnas saker man kan ansluta till. Persondatorer har mycket sällan tjänster som går att ansluta till utifrån. Så det enda sättet är egentligen att infektera datorn med ett program (virus) som man sedan kan ansluta till.
  • jaghopparhögt
    Anonym (oteknisk) skrev 2013-08-30 17:45:02 följande:
    Jag funderar på detta. Hur stor är risken att någon hackar sig in hos en random person bara sådär?
    Beror på vad du menar med hackar sig in.
    90% av all hackning har inte ett bestämt mål utan man attackerar det man kan attackera utan att bry sig så mycket om vad det är. Man letar öppna dörrar och dom som är öppna går man in i helt enkelt.
    Så risken för dig som har en persondatorer är att du blir infekterad av ett virus vilket inte är helt ovanligt beroende på vilket operativsystem du använder.
  • jaghopparhögt
    Anonym (oteknisk) skrev 2013-08-30 17:50:52 följande:
    Undrar vad det är dom som hackar sig in vill åt?
    För utmaningens skull eller för ekonomisk vinning.
    De som infekterar andra med virus gör det för att kunna stjäla lösenord eller använda dessa datorer i ett botnät och sälja tjänster med botnätet eller för att de helt enkelt gillar tanken på att ha ett stort botnät de kontrollerar.

De som tar sig in i servrar (det som de flesta menar när de säger hacka sig in) gör det också oftast för utmaningens skull, en också för att lägga sig bakom dom vid andra intrång eller stjäla datorkraft.
    Ett fåtal gör det för att komma åt information som ger dom pengar i slutändan.
  • jaghopparhögt
    Tihi skrev 2013-08-30 17:54:07 följande:
    Är en androidmobil lika lätt att hacka sig in i som en dator? Är iPhone lite svårare att hacka sig in i än en android?
    Idag är det nog svårare då det inte finns lika många sätt att infektera en smartphone som det finns till Windows. Förutsatt att du med dator menar en persondator och inte en server.
    Men fallen med smartphones kommer att öka i framtiden när fler och fler börjar använda sig av dom och då särskilt för att betala saker.
  • jaghopparhögt
    Tihi skrev 2013-08-30 18:00:16 följande:
    Genom dagspressen har jag trott att androider blir hackade relativt ofta men det kanske är vilseledande som vanligt. Det lät som ett stort problem i pressen. Jag menade persondator när jag skrev dator.
    Stort och stort, det är inte i närheten lika vanligt som för vanliga windowsdatorer men visst förekommer det. Och det ökar.
  • jaghopparhögt
    Anonym (A) skrev 2013-08-29 22:45:58 följande:
    isf får du tänka dig för innan du öppnar mail, alltså vem de är ifrån osv
    Att öppna mail är ingen fara men om man klickar på länkar eller laddar ner bifogade filer så är det en annan sak.
  • jaghopparhögt
    Anonym (A) skrev 2013-08-30 18:48:50 följande:
    menar det såklart förstår du ju 
    Nej det förstod jag inte :)
    Men det har funnits sårbarheter i e-postklienter som gjort att det har räckt att öppna mailet.
  • jaghopparhögt
    kristaav skrev 2013-09-10 10:03:00 följande:
    Skrev aldrig att det är lätt. Skydda sig mot massattacker är inte svårt men vill man ta sig in i en dator så kan man beroende på hur mycket tid man vill lägga på det. En dator som inte är ansluten till nätet är inte säker om t.ex. lösenordet är abc123. Det krävs då att man bryter sig in hos personen och knappar in lösenordet och vips så har man "hackat" datorn. Jobbade tidigare med att kontrollera säkerheten på arbetsplatser och det var många lösenord jag kunde lista ut genom att bara kolla runt på skrivbordet. Ett exempel va en person hade en teckning som dottern hade gjort och skrivit sin namn. Efter 3 försök så va jag inne i datorn. Lösenordet va namnet på dottern och årtalet hon va född. Personen använde samma lösenord till sin hotmail och där kunde jag hitta inloggningsuppgifter för olika sidor på nätet. Många gånger så behöver man inte avancerade program utan det räcker med att lära känna personen vars dator man vill komma åt.
    Om vi räknar inbrott för att gå tillgång till datorn fysiskt så har vi höjt ribban lite väl mycket tycker jag. Jag tror det är rätt sällan privatpersoner råkar ut för det.
    Sen får man sällan ha så enkla lösenord som namn+årtal nuförtiden :)
Svar på tråden Hackar sig in i dator