Inlägg från: Anonym (dd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dd)

Hackar sig in i dator

Anonym (oteknisk) skrev 2013-08-30 07:16:39 följande:
    Är det det enda sättet att bli hackad på? Kan inte någon ta sig in bara genom att de ser att man är uppkopplad på nätet? Såg något tv-program där de hävdade att det gick att ta sig in bara man var uppkopplad. Och det oroar mig. :/

Anonym (A) skrev 2013-08-30 13:57:27 följande:
    Nää det går inte..

Anonym (oteknisk) skrev 2013-08-30 14:23:52 följande:
    Inte på mobilen heller?

Jo det går alldeles utmärkt och är väldigt enkelt. Okrypterade nätverk eller med dålig kryptering, busenkelt...
  • Anonym (dd)
    kristaav skrev 2013-09-10 10:03:00 följande:
    Skrev aldrig att det är lätt. Skydda sig mot massattacker är inte svårt men vill man ta sig in i en dator så kan man beroende på hur mycket tid man vill lägga på det. En dator som inte är ansluten till nätet är inte säker om t.ex. lösenordet är abc123. Det krävs då att man bryter sig in hos personen och knappar in lösenordet och vips så har man "hackat" datorn. Jobbade tidigare med att kontrollera säkerheten på arbetsplatser och det var många lösenord jag kunde lista ut genom att bara kolla runt på skrivbordet. Ett exempel va en person hade en teckning som dottern hade gjort och skrivit sin namn. Efter 3 försök så va jag inne i datorn. Lösenordet va namnet på dottern och årtalet hon va född. Personen använde samma lösenord till sin hotmail och där kunde jag hitta inloggningsuppgifter för olika sidor på nätet. Många gånger så behöver man inte avancerade program utan det räcker med att lära känna personen vars dator man vill komma åt.

Det sättet du använder dig av och loggar in på företagsanställdas hotmail är straffbart oavsett vad för uppgift arbetsgivaren gett dig. Horribelt rent ut sagt.
  • Anonym (dd)
    Anonym (oteknisk) skrev 2013-08-30 17:43:12 följande:
    Vilket sätt skulle du rekommendera för att skydda sig bäst på?

Genom att använda den högre graden av kryptering på ditt nätverk hemma om det är trådlöst tex, WPA2. WEP är så enkelt att bryta krypteringen på att det inte borde benämnas krypterat då räcker det med att sniffa upp ditt trådlösa och ge en 14-åring 30 minuter så kommer de vara inne på ditt nät.
Svar på tråden Hackar sig in i dator