• Anonym (fundersam)

Karate för barn?

Hej!

Min son som är 5 år vill börja träna karate... (Det finns karate i området där vi bor från 4 år)  

Jag har alltid varit en stark motståndare till att barn ska träna någon form av kampsport! Nu är det så att min man har en lillebror som är bäst i sverige i hans kampsport så för min man är det en självklarhet att vår son ska få prova på.

Jag känner mig så kluven! Visst, det är bara på lek när dom är så små, men det är ju ändå kamp det handlar om i grund och botten vilket jag tycker är så fel att barn ska lära sig. Samtidigt så tycker jag att sonen ska få prova på olika sporter för att känna sig fram till vad som passar honom och att karate ger bra allsidig träning.

Någon som har några (bra eller dåliga) erfarenheter av att träna karate som barn??

• Svar på tråden Karate för barn?
  • Majsan70

Det är en jättefin sport med allsidig och bra träning både fysiskt och mentalt. Båda mina döttrar samt min man tränade karate tillsammans ett tag.

• RöttÄrSött

Själv tycker jag att kampsport snarare föder respekt för styrka och våld snarare än något negativt. Det är i regel stenhård disciplin (på mattan utövar man sporten, utanför är det förbjudet) och stor respekt.

• lillasötarara

Det är en bra sport. Som sagt när de är så små är det mest lek och allt utförs på deras nivå. Som ovanstående skrev så är det både fysisk och mental träning. Självförtroendet stärks. De lär sig och kontrollera kroppen och lyssna på tränaren. Låt honom prova, det kan ju inte skada och prova i alla fall och du kan säkert titta på i början. 

• Themis
    RöttÄrSött skrev 2013-08-29 23:10:20 följande:
    Själv tycker jag att kampsport snarare föder respekt för styrka och våld snarare än något negativt. Det är i regel stenhård disciplin (på mattan utövar man sporten, utanför är det förbjudet) och stor respekt.
    Kan bara stämma in i det, och det drillas in i alla som utövar kampsport.

De som sen har en dålig uppväxt och blir utåtagerande hade börjat slåss ändå menar jag.

På vårt jujutsu-hus har ledarna en otroligt fin stil, det finns barninstruktörer som är stolta och glada lärare till de mindre och alla får lära sig att respektera varandra. De får rasa runt och brottas och öva men de får också koncentrera sig, följa regler och öva på det sociala spelet.

Den dubbelsidiga motoriska träningen har särskilt pojkar i förskoleåldern nytta av eftersom de generellt är senare utvecklade motoriskt än flickor.

Men sen finns det klart olika sporter coh olika ledarstilar. Det bästa är att ni besöker barnverksamheten och ser hur det är, man brukar få gratisträna några gånger och då behövs ingen dräkt utan man börjar med T-shirt och gympashorts.

Och sen kan jag tycka att vad pappa vill är mindre relvant, vad vill barnet själv?
    Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • Anonym (fundersam)

Tack till er som svarat!!

Eftersom jag endast har fått in positiva erfarenheter av kampsport så känner jag att han nog ska få prova på ändå :)

Thermis: Det är sonens önskan om att få börja på karate, han såg nämligen en annons i tidningen där det var barn som tränade karate och sa direkt att han också vill vara med och träna, vilket hans pappa tycker är självklart att han ska få medan jag kände mig mer tveksam. 

Efter era kloka tankar så tror jag på följande plan: dom har öppet hus på karaten imorgon där barnen får möjlighet att prova på samt se på en uppvisning så jag tänker att vi åker dit och så får sonen prova och jag får en chans att prata med tränarna och se hur dom tänker kring det hela. 

Tack igen!   

• Themis
    Anonym (fundersam) skrev 2013-08-30 11:55:46 följande:
    Tack till er som svarat!!

Eftersom jag endast har fått in positiva erfarenheter av kampsport så känner jag att han nog ska få prova på ändå :)

Thermis: Det är sonens önskan om att få börja på karate, han såg nämligen en annons i tidningen där det var barn som tränade karate och sa direkt att han också vill vara med och träna, vilket hans pappa tycker är självklart att han ska få medan jag kände mig mer tveksam. 

Efter era kloka tankar så tror jag på följande plan: dom har öppet hus på karaten imorgon där barnen får möjlighet att prova på samt se på en uppvisning så jag tänker att vi åker dit och så får sonen prova och jag får en chans att prata med tränarna och se hur dom tänker kring det hela. 

Tack igen!   
    Då tror jag det blir bra att han provar.

Sen kan barnen också tröttna i omgångar, det är inte alla som är mogna för en hel timmes koncentration efter sin skoldag, och tycker han att karate är för "hårt" framöver så kan man ju testa judo, ju-jutsu eller aikido.

Själv har jag tränat aikido ett par år och det var väldigt givande och faktiskt avslappnande, så som den tränaren gjorde det hela.

Min man har kört judo, ju-jutsu och en blandad stil och våra vänner är mångåriga utövare av kendo, en kampsport med mycket skydd och träsvärd. Så det finns gott om saker att upptäcka och uppvisningar att spana in om man börjar intressera sig för kampsport.
    Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • Tealhawk

All asiatisk kampsport brukar vara noga med respekt för varandra och att man aldrig får utföra de övningar man gör i dojon (visst heter det så?) hemma, iaf om det är en seriös klubb.

These are not the droids you're looking for
  • Anonym (fundersam)

Jag får känna av stämningen imorgon och se om klubben verkar seriös, återkommer imorgon med besked :)

• Anonym (fundersam)

Nu har vi varit på öppet hus och sonen är överförtjust Glad 

Ledaren pratade väldigt mycket om att det är oerhört viktigt att man visar respekt och det är vett och etikett som gäller på träningarna sen så berättade han om värdegrunden. Jag tyckte att det lät väldigt genomtänkt och bra så nu känner jag mig mycket tryggare med att låta sonen prova på.

Tack alla ni som svarat i tråden!   

Svar på tråden Karate för barn?