Karate för barn?
RöttÄrSött skrev 2013-08-29 23:10:20 följande:
Själv tycker jag att kampsport snarare föder respekt för styrka och våld snarare än något negativt. Det är i regel stenhård disciplin (på mattan utövar man sporten, utanför är det förbjudet) och stor respekt.De som sen har en dålig uppväxt och blir utåtagerande hade börjat slåss ändå menar jag.
På vårt jujutsu-hus har ledarna en otroligt fin stil, det finns barninstruktörer som är stolta och glada lärare till de mindre och alla får lära sig att respektera varandra. De får rasa runt och brottas och öva men de får också koncentrera sig, följa regler och öva på det sociala spelet.
Den dubbelsidiga motoriska träningen har särskilt pojkar i förskoleåldern nytta av eftersom de generellt är senare utvecklade motoriskt än flickor.
Men sen finns det klart olika sporter coh olika ledarstilar. Det bästa är att ni besöker barnverksamheten och ser hur det är, man brukar få gratisträna några gånger och då behövs ingen dräkt utan man börjar med T-shirt och gympashorts.
Och sen kan jag tycka att vad pappa vill är mindre relvant, vad vill barnet själv?