Inlägg från: Annelie 76 |Visa alla inlägg
  • Annelie 76

5-2 bra eller dåligt? Jag har märkt en sak...

Det du upplevde är en hormonell drift som är väldigt ursprunglig. När tillgången på mat var mer oberäknelig behövde vi "fylla förråden" efter dåliga tider. Fastedagen är ju just dåliga tider eftersom det då är brist på mat. Kroppen kompenserar då det minskade intaget genom att utsöndra hormoner som gör att du vill äta mer. Det är så vi funkar...

Det din hustru håller på med är början till ätstörning. Meningen med 5:2 är ju att man äter mindre två dagar och normalt de andra dagarna. Om hon drar ner på maten alla dagar så blir det ju svält. Visserligen kan man gå ner av det också men man förstör sin kropp och bäddar för stora framtida problem. 5:2 är nog inte rätt metod för din hustru.  

Jag äter LCHF istället. Då får man samma positiva effekter som av fastan men utan att gå hungrig. 

• Annelie 76
    Ljushuvud skrev 2013-08-30 12:04:31 följande:
    Och det som bekymrar mig är just att det är hormonerna som tar över, så lätt! Oväntat och obehagligt...

Har kört GI, strikt! Funkade på sätt och vis bättre. Men jag är ju som sagt inte ute efter att gå ner i vikt! 

Hormoner är det som styr hela vår kropp. De är med överallt och lägger sig i. Om du läser min länk så ser du vad man kan göra förutom att fasta som ger positiva effekter för kroppen. Strikt GI eller LCHF är mer än bara gå ner i vikt och man behöver inte göra det när man äter så. Med hjälp av hormonerna går man ner till en vikt som kroppen trivs med (om hormonerna funkar som de ska), varken mer eller mindre. Behöver man inte gå ner, då brukar man inte gå ner heller. Eller så går man ner lite fettvikt först och går sen upp i muskelvikt. Jag har aldrig hört talas om nån som blivit underviktig av att äta LCHF däremot har jag hört många säga att de blivit starkare och friskare och är det inte det vi är ute efter i första hand?
  • Annelie 76
    Ljushuvud skrev 2013-08-30 12:28:53 följande:
    Det jag märkt och uppmärksammat är ju vilken otroligt hög dos socker man fått i sig, både medvetet och omedvetet!

Har mer eller mindre helt slutat med vitt socker över allt, och det har haft väldigt positiva effekter på min hälsa! 

Socker och vetemjöl är de stora bovarna. Skippar man dem har man vunnit mycket.
Svar på tråden 5-2 bra eller dåligt? Jag har märkt en sak...