• WickedyWitch

Vad krävs för att jobba på t.ex flygplats/inom turism?

Hej!

Jag har länge velat jobba på en flygplats, eller inom något flygbolag så som check-in personal, eller de som sköter bagage etc. Även inom turism i allmänhet, t.ex resebyrå.
    Jag vet inte varför, men tror helt enkelt den miljön hade passat mig :)
    Flygvärdinna är tydligen uteslutet då jag bara är 1,57cm lång..

Nu vet jag dock inte riktigt var jag ska vända mig, eller vad jag ska plugga för att ta mig dit, någon som jobbar med detta själv som har några tips och råd? 

• Svar på tråden Vad krävs för att jobba på t.ex flygplats/inom turism?
  • Gladskit

För att jobba med incheckning brukar det räcka att vara serviceminded och att man går bolagens egna introduktionskurser som kan vara ett par veckor eller så.

Sen har en del flygbolag folk på flygplatserna som kan boka och skriva om biljetter, och sköta den typen av ärenden. Då kan det vara ett krav att man har IATA-utbildning.

Jag läste den här utbildningen för 12 år sedan och arbetade med affärsresor några år. Jättekul! IATA-diplomet är internationellt och examinationen ser likadan ut världen över så det är ett erkänt certifikat som fungerar även utomlands om man vill jobba utanför Sverige: http://tec.se/resekonsult-trac   

• WickedyWitch
    Gladskit skrev 2013-08-30 10:36:40 följande:
    För att jobba med incheckning brukar det räcka att vara serviceminded och att man går bolagens egna introduktionskurser som kan vara ett par veckor eller så.

Sen har en del flygbolag folk på flygplatserna som kan boka och skriva om biljetter, och sköta den typen av ärenden. Då kan det vara ett krav att man har IATA-utbildning.

Jag läste den här utbildningen för 12 år sedan och arbetade med affärsresor några år. Jättekul! IATA-diplomet är internationellt och examinationen ser likadan ut världen över så det är ett erkänt certifikat som fungerar även utomlands om man vill jobba utanför Sverige: tec.se/resekonsult-trac   
    Var kan man utbilda sig inom IATA?
    Finns något i skåneregionen alternativt köpenhamn? (bor nämligen i Malmö) 
  • Gladskit
    WickedyWitch skrev 2013-08-30 14:54:00 följande:
    Var kan man utbilda sig inom IATA?
    Finns något i skåneregionen alternativt köpenhamn? (bor nämligen i Malmö) 

Hej!

Googla, jag vet faktiskt inte. Just den sidan som jag länkade till är den utbildning jag gick. Då låg Travel Education Centre i centrala Stockholm. Men den borde säkert gå att läsa i Köpenhamn/Malmö eller på distans. 
    Och det finns olika varianter på hur omfattande utbildningen är. En del kallar det turismutbildning, och då kan den vara på upp till två år lång där IATA är en delkurs eller vad man ska säga. Medan andra kör IATA separat på några månader inkl någon kurs i något av de vanligaste bokningssystemen som tex. Amadeus. 
Svar på tråden Vad krävs för att jobba på t.ex flygplats/inom turism?