• Anonym (förvirrad)

Försörjningsskyldig till exfru under betänketiden

Har skilt mig, betänketid sex månader då vi har barn. Vi äger ett gemensamt hus som hon för närvarande bor i. Jag har en lägenhet. Jag arbetar och hon är arbetslös. Hon velar huruvida hon vill/kan bo kvar i huset. Jag vill bli av med ägandet av huset så snart som möjligt. Måste jag försörja henne under hela betänketiden? Jag förstår att jag i och med mitt halva ägande av huset måste betala ränta och amorting för det. Övriga driftkostnader, hur är det med det?

• Svar på tråden Försörjningsskyldig till exfru under betänketiden
  • Anonym (japp)

Under betänketiden är ni fortfarande gifta, så ja du är försörjningsskyldig.

• Anonym (Wildrat)

Medan ni fortfarande är gifta så är du skyldig att se till att ni har samma levnadsstandard båda två. Har du mer inkomst än henne så betyder det att du får betala för henne. Ni är inte skilda förrän betänketiden gått ut.

• Anonym (tt)

Eftersom ni inte är skilda förrän ni aktivt ser till att bli det efter dessa 6 månader så har ni samma skyldigheter ekonomiskt mot varann som gifta sammanboende.

• Anonym (Ps)

Jo det är ju så, försörjningsskyldig under betänketiden. Är i liknande situation, fast det är min exman. Han är arbetslös och jag tycker han borde ta vilket jobb som helst för att få in pengar, men han vill inte... Dessutom får han pengar av sina föräldrar för att använda till nöjen. Känns inte så kul.

• Kjell2

Så länge ni är gifta är du förörjningsskyldig. Det är dock inte samma sak som att du måste betala allt för huset. tyvär kan det få lite dumma bieffekter om du inte betalar räkningar koplade till huset, speciellt om de står i ditt namn.

Vad du bör göra snarast är att kräva en bodelning, kan ske under betänkatiden. Där reglerar ni saker som huset  och annat.

• Anonym (tt)

Din fru kan söka bostadsbidrag för att klara avgifter på huset.

• Matteratsi

Betala bara det som står i ditt namn så du inte får betalningsanmärkning. Annars behöver du inte ge några pengar till exet. Visserligen finns en fösörjningsskyldighet i lagen, men det finns inte ett enda rättsfall där någon lyckats klämma ut pengar på det viset

• sextiotalist

Det framkommer inte om du är höginkomsttagare eller medelinkomsttagare, har du en dunderlön så kan det bli så att du får betala ett större belopp till henne. Är det så att du inte har mer än vad du klarar av, så är det tveksamt.

Matteratsi skrev 2013-08-30 13:56:12 följande:
    Betala bara det som står i ditt namn så du inte får betalningsanmärkning. Annars behöver du inte ge några pengar till exet. Visserligen finns en fösörjningsskyldighet i lagen, men det finns inte ett enda rättsfall där någon lyckats klämma ut pengar på det viset

Det finns rättsfall, läste om ett sådant för några år sedan, men har för mig att det var rejäla inkomstskillnader då.

• Anonym (inte skild)

Jag menar inte att märka ord men innan skilsmässan gått igenom är du inte skild. 

Det innebär att ni har försörjningsplikt för varandra "som vanligt" under ett äktenskap.

Vill du slippa betala för huset och hennes kostnader så försök kom överens med henne att ni betalar var för sig från ett visst datum (eller att du betalar vissa utgifter men inte andra under betänketiden) och gör klart bodelningen så snart ni kan.

Kommer ni inte överens så är det nog bra att du kontaktar en jurist om du vill försöka få slippa att betala under den tiden som återstår av de 6 månadernas betänketid. Frågan är om det blir billigare. Men på en del ställen kan man få gratis rådgivning.

Det billigaste för alla parter i en skilsmässa är dock att komma överens och klara av att samarbeta. Det gjorde inte vi (en lång historia som vi inte tar här) och det blev dyrt.        

• Matteratsi
    Anonym (inte skild) skrev 2013-08-30 14:03:27 följande:
    Jag menar inte att märka ord men innan skilsmässan gått igenom är du inte skild. 

Det innebär att ni har försörjningsplikt för varandra "som vanligt" under ett äktenskap.

Vill du slippa betala för huset och hennes kostnader så försök kom överens med henne att ni betalar var för sig från ett visst datum (eller att du betalar vissa utgifter men inte andra under betänketiden) och gör klart bodelningen så snart ni kan.

Kommer ni inte överens så är det nog bra att du kontaktar en jurist om du vill försöka få slippa att betala under den tiden som återstår av de 6 månadernas betänketid. Frågan är om det blir billigare. Men på en del ställen kan man få gratis rådgivning.

Det billigaste för alla parter i en skilsmässa är dock att komma överens och klara av att samarbeta. Det gjorde inte vi (en lång historia som vi inte tar här) och det blev dyrt.        
    Som jag sa tidigare, betala bara för det som står i ditt namn. Ingen kan klämma ur dig pengar för (ånnu inte) exet även om hon är utfattig. Har inte hänt sen 1920-talet. Eftersom kvinnor numera kan försörja sig själva är det det som gäller. Lagen om försörjningsskyldighet makar emellan tillkom i en tid när kvinnor inte hade möjlighet att arbeta för egen försörjning. Det har de nu.
  • FrökenKanSjälv

TS, boka ett möte med banken där ni tillsammans går igenom vad det skulle innebära ekonomiskt för henne att köpa ut dig ur huset. Då kan banken vara "the bad guy" som informerar henne om att hon inte har råd. Och när väl banken vet om läget så kommer de garanterat ligga på om en lösning som gör att de får tillbaka sina pengar.

En annan viktig grej är att du snabbt ska avsluta allt som står på dig i huset, elen, internet, sophämtning, försäkringar, tv, osv. Flytta över alla abonnemang på henne så att räkningarna kommer i hennes namn.

Även om det här inte gör dig mindre försörjningsskyldig under betänketiden så vet du åtminstone att det tar slut ett visst datum. Om du står kvar på abonnemang så kan du få betala mycket längre än så.

• Anonym (Nämndeman)
    Matteratsi skrev 2013-08-30 13:56:12 följande:

Jo det gör det.
  • Labolina

Ni är ej skilda och därför är ni båda försörjningsskyldiga. När du verkligen är skild kommer saken i ett annat läge.

• Raggarmunk

Krävs de din hjälp för att hon ska kunna bo kvar i huset just nu...

Då kommer hon inte ha råd att bo i de senare heller...

För vad kommer ändras för henne ekonomiskt då ni e skilda? mer än att hon inte har ditt ekonomiska stöd efter...? 
    Hon får väl skaffa en lägenhet och så säljer ni huset, om inte du vill köpa ut henne dvs. 

Svar på tråden Försörjningsskyldig till exfru under betänketiden