• tzipporah

Insemination i Umeå

Jag undrar om det finns andra par som ska göra/nyligen har gjort insemination i Umeå? Jag o min fru är färdigutredda i vårt hemlandsting och har nu stått i Umeås kö i över ett år med extremt vaga besked varje gång vi ringt o frågat hur vi ligger till, alltid bara "det är brist på donatorer", "vi hoppas att till våren.. vi hoppas att till hösten..". Men så i veckan fick vi telefonbesked att vi ska få en kallelse för läkarsamtal och därefter "invänta en donator". Någon som har liknande erfarenheter som har en aning om vad det betyder? Vi vågar inte längre hoppas på någonting och de kan ju aldrig säga något konkret när man frågar dem heller. Men jag önskar ju såklart att det betyder att vi är på väg att få börja försöka, äntligen... men de har ju hela tiden sagt att de inte har några donatorer.

Jag hade verkligen velat att de skulle vara mer ärliga, förstår att det är svårt när de inte har tillräckligt med donatorer men varför kan de inte säga tydligt hur många som står i kö, och var i kön man befinner sig? Det är så vansinnigt drygt att vänta och inte få någon information.

• Svar på tråden Insemination i Umeå
  • pukka

Det blev inget för oss denna gången heller. Så det blir väl ett tredje försök med insemination. Fruktansvärt jobbigt, vad gör man om alla försök misslyckas?

• Pocatello

Vad tråkigt! Jag var också nere efter att vårt andra försök misslyckades. Jag vet att det verkligen inte är många försök och det betyder ingenting. Men ändå, nu har vi väntat och väntat i flera år för det här. Fast nu känns det bättre, jag har hunnit vara iväg på en rolig skidresa i april som blev en oväntad paus i försöken och så gör vi vårt tredje försök i maj i naturlig cykel. Tydligen såg allt så himla bra ut så det var bäst med naturlig, det är väl bra men det hade samtidigt varit skönt att få göra något annorlunda denna gången.

Vi har bestämt oss för att göra tre inseminationen och ett IVF med ev återinföring och blir det inget då så struntar vi i barn. Vi vill båda ha barn men inte till vilket pris som helst, det här är så jobbigt och tar så mycket kraft.

• pukka

Ja det är verkligen jobbigt att gå igenom det här och att vara så beroende av andra hela tiden. Vi ska vänta till nästa mens innan vi försöker igen och det känns rätt skönt nu faktiskt att ta en liten paus och försöka stressa av lite. Så nästa försök blir i juni. 
    Sammanlagt blir det ju 4-5 försök via landstinget och det är ju inte mycket. Om man tänker om det till 4 samlag så blir det ännu mindre De flesta får ju faktiskt försöka några gånger innan det lyckas, är inte snittet ca 1 år?
    Vi vet inte alls hur vi gör om det misslyckas, kanske att man betalar ett par gånger till men jag orkar inte hålla på med det här hur länge som helst, känns som att det tar över hela ens liv. 
    Hoppas det funkar för er denna gången!

• F&A

Hej!

Har läst era storys och ni som då är mer erfarna kanske kan svara på mina funderingar. Jag och min fästmö vill om ca två - tre år börja försöka med att skaffa barn och då med insemination. Vi är ett lesbiskt par och därför behöver vi en dinator. Min fråga om det är om de på kleniken i umeå hjälper än att hitta nån som passar oss (enda "krav" är blå ögon då vi båda har de). Sedan undrar jag om ni tycker att vi borde ställa oss i kö redan nu för att vara säkra på att vi ska slippa vänta längre när vi är redo?

Vad har det kostat för er?

Har läst att tre första försöken ska vara gratis men stämmer detta? Tack på förhand :)

• Pocatello

Vi köade i två år men vet att det nog är ovanligt länge, men ställ er i kö i tid!

De försöker matcha donatorn med er ögonfärg/hårfärg/hudfärg men vet ej om en kan önska en specifik ögonfärg.

Det kostar som ett läkarbesök, alltså 300kr för oss i alla fall och sen kommer en snabbt upp i högkostnadsskydd och då är det gratis. Men hur många försök en får är olika i olika landsting. I Vösterbotten är det tre inseminationen och en ivf som det bjuda på, men andra landsting är mer generösa.

• AaaL

Hur går det för er som som väntar (och gör försök) på IVF Umeå? Jag och min sambo har varit där på psykologsamtal och läkarbesök och det var ingen höjdare direkt.. Tycker att vi fick svara på ganska märkliga frågor. Men men, nu är den delen över och till årsskiftet väntar insemination :)

• Pocatello

Jag tycker inte heller att bemötandet har varit särskilt bra! Både många som arbetar där och allt deras material är väldigt heteronormt. Men jag har inte orkat ta upp det med dem än, tänker att vi gör det när vi slipper ha mer kontakt med dem :) Vi har gjort våra tre inseminationer nu utan resultat så nu i oktober börjar vi med IVF.

• Pocatello

Jag upptäckte av en slump att reglerna för hur många försök en får landstingsfinansierade har ändrats från 1 jan 2015. Detta hade vi såklart inte blivit informerade om utan har fått info att det är tre inseminationen och en ivf som bekostas. Nu när jag frågade upp så berättade kliniken att VLL har beslutat från fall till fall för oss som är lite "mitt emellan" (vilket vi ju egentligen inte är då vi började våra försök efter 1 jan..) men att alla har fått ett extra ivf försök betalt. Så om ni är i samma sits så fråga kliniken! 

Det känns hurusom väldigt skönt då vi ska göra vår första IVF nu, att vi har en till betald! 

• pukka

Oj, det skulle ju vara himla bra om man fick ett till ivf så behöver man inte känna sig så stressad. Vi ska göra vårat första ivf snart. Men får alla ett till eller vad menas med "mitt emellan" Pocatello? 

• AaaL

Tack för informationen Pocatello, det hade vi ingen aning om. Det här med informationsspridning verkar inte vara IVF klinikens starka sida.. Såg förresten att nån utav lokaltidningarna i Umeå hade ett reportage om IVF kliniken igår.

Svar på tråden Insemination i Umeå