Inlägg från: Regnbågsfärg |Visa alla inlägg
  • Regnbågsfärg

Insemination i Danmark

Jag och min sambo har bestämt oss för att försöka bli gravida med hjälp av insemination i Danmark, vitanova. Så vi började med att ringa runt till vårdcentraler/barnmorskemottagningar här hemma för att få förtesterna gjorda här hemma. Det visar sig nog vara svårare än man kan tro. Läkaren tyckte också att vi skulle göra det på kliniken i Danmark istället för här hemma. Vi har mejlat vitanova och frågat hur de tycker vi ska gå till väga. Vi bor i västra Skåne och det är inte jättejobbigt om vi måste åka dit för proverna. Men eftersom ingen vet något så frågar vi nu er som kanske redan tagit er igenom detta stadiet. Var gjorde ni testerna innan? (Sverige eller Danmark) Vad betalade ni för proverna ? Är det någon sorts kö till Vitanova? Hur länge fick ni vänta från första kontakten till första inseminationen? Ja jag har säkert tusen frågor men blir glad om nån vet nåt av detta :)

• Svar på tråden Insemination i Danmark
  • Regnbågsfärg

Okej tack så mycket! Vi ska kolla om det kostar som ett läkarbesök på den vårdcentralen vi brukar gå till annars kontaktar vi citykliniken i Lund bara för att slippa förklara.

• Regnbågsfärg

Q13; Grattis!! (: vad härligt!! :) Skönt att höra positivt om vitanova då jag inte hört speciellt mycket om dom alls :p

• Regnbågsfärg

Tack så mycket! Skön att höra gott om dom :) Hiv 1+2, hepatit B + c ville de att vi skulle ta innan. Det är gjort och första samtalet är bokat! Exalterad!!

• Regnbågsfärg

Ayjay

Idag 12:57

Varärstorken skrev 2013-11-20 08:42:01 följande:

Skulle börja testa med ÄL stickorna idag, o så glömmer jag!!! Går som en trött halvzombie och kissar av bara farten och sen svor jag en lång ramsa när jag kom på att idag var testdag. Ja ja, bara att hålla mig i 4 timmar och testa igen.

Jag har hört att man ska inte ta testen direkt på morgonen pga hormonmängd i kroppen utan mellan10-20 ska man testa! Men det fungerar inte för mig eftersom jobbar ju och vill inte kissa på sticka på jobb......

Testat på kvällen. Men fungerar det på morgonen innan 10 är det ju bra. :)

Vad har ni andra hört?

Svar: vi fick info från vitanova att testa första morgonkisset och sen samma tid fast på kvällen så typ 12 timmar senare. Fungerade för oss. På kvällen visade inte men morgonen efter så var det en "glad gubbe".

Nu växer fröet i blivande fruns mage. *vågar inte hoppas för mycket*

Lycka till!

• Regnbågsfärg
    Ayjay skrev 2013-11-20 15:10:43 följande:
    Grattis! Vad roligt för er :) 
    :) Tack. Bm-besök är bokat och hoppas på att få höra bebbes hjärtljud då :)
  • Regnbågsfärg
    Varärstorken skrev 2013-11-20 16:02:55 följande:

Regnbågsfärg, hur lång tid från omslaget till insemination hade ni?

Mina omslag, glada gubbar, har kommit på kvällarna och så har jag inseminerats dagen efter.

Nu har jag iaf testat med ÄL stickor, gjorde det på lunchen ha ha. Negativt, vilket var skönt, då har jag inte missat ägglossningen.

Vi fick gubben halv sju på morgonen och inseminationen kl 14 ungefär. :)
  • Regnbågsfärg
    PoL skrev 2013-11-20 20:59:51 följande:

Stort grattis Regnbågsfärg!

Tack (:

Det är spännande men läskigt. Vill berätta för alla men är rädd att mista bebbe. Så vi vill inte berätta innan v12 iallafall..
  • Regnbågsfärg
    Varärstorken skrev 2013-11-22 23:04:51 följande:

Nu fick jag glad gubbe! I morgon åker vi till Danmark! Håll tummarna för oss!

Gud vad roligt! Lycka till! Och mys!
  • Regnbågsfärg
    Ayjay skrev 2013-12-13 17:59:21 följande:

Nu inväntar jag ägglossning. Den kan komma i helgen. Känns lite i äggstockarna idag och känns som att jag fått lite ( ursäkta infon) extra flytningar. Men inget på ägglossningstestet än. Tänkte prova en gång till ikväll för och kolla stegring. Orolig, tänk om jag missat ägglossningen. R går det för er andra?

Extra flytningar låter ju lovande. Hoppas ni kommer iväg i början av veckan då (:

Du missar nog inte den :)

Vi har varit på häslosamtal och vecka 12 blir i juldagarna så inskrivningssamtal blir i början av januari. Ska då boka tid för ultraljud också.. Vågar inte hoppas för mycket men är så lycklig och vi har berättat för närmsta familjen. De förvånade men glada :)

Vill höra bebis!!
  • Regnbågsfärg
    PoL skrev 2013-12-14 12:29:31 följande:

Regnbågsfärg, såååå mysigt att läsa ditt inlägg! smile1.gif

:) hihi

Jobbigt att man inte kan vara säker på att det blir bebis förens den är född. Vill berätta för hela världen!

(:

Hoppas det går för er andra också supermysigt trots den ständiga oron för (blivande) frun och bebbe.
  • Regnbågsfärg
    Ayjay skrev 2013-12-18 11:05:47 följande:

Fick positivt i morse. Men tyvärr så sitter jag på jobb och kan inte åka idag tyvärr. Jag har fått tid i morgon förmiddag och hoppas att det fortfarande är positivt då!! Nervös vill att denna dagen ska ta slut nu.
    Vill ju åka idag men jag och sambon jobbar 8 mil ifrån varandra och jag måste ha lite ramförhållning på jobb..

Vi sjukanmälde oss när vi fick positivt på morgonen. Inte populärt men vi vill inte tala om på jobb än. Inga hetrosar behöver berätta att de planerar barn...

Lycka till! Hoppas plusset kommer!!
  • Regnbågsfärg

Hur går det för er?

Vi har varit på UL och framflyttade till det datumet vi själva hade räknat ut :)

• Regnbågsfärg
    Varärstorken skrev 2014-02-19 13:43:55 följande:

Vi har äntligen blivit kallade till sahlgrenska och varit på vårt första besök. Känns fantastiskt!

Nu väntar vi på att bli kallade till kuratorn.

Vi är så lyckliga!

Åh så härligt att den väntan är över! Lycka till nu med nästa steg!
  • Regnbågsfärg
    Q13 skrev 2014-02-20 02:11:58 följande:
    Jag är i v.29 nu och allt ser bara bra ut! Foglossning som bara den tyvärr, men vad gör det när det kommer en liten tjej om några veckor!

När skulle ni ha?
    Åh vad härligt! Å en liten tös så fint :)

Vi ska ha i slutet av juli, är i v18. Vi har inte tagit reda på vad det är för prutt magen :)

Frun har vad jag misstänker foglossning. Men som du säger , nåt gott ur det sen.. Hoppas bara inte det blir värre..
Svar på tråden Insemination i Danmark