Någon som är kunnig på Orientalisk korthår?
Är det någon som är kunnig inom rasen orientalisk korthår?
Dels så vill jag gärna veta hur det är vara en matte till en sådan, vad jag har att förvänta mig och vad jag bör tänka på osv. :)
Jag är medveten om att det är en ras som kräver mycket osv men jag vill gärna höra både positivt o kanske negativt. Jag vet att denna rasen trivs bäst med minst en kattkompis gärna av samma ras men jag önskar att börja med en då jag vill lära känna rasen lite mer innan jag köper nästa så valet av katt blir mer genomtänkt beroende på vad jag vill ha om jag kanske vill ställa ut eller liknande. Vad tycker ni om det vad är en eimlig tid att vänta?
Sedan har jag en fundering angående rasen och det är angående deras utaeende. Jag har ju fastnat för det trekantiga huvudet och stora öronen som sittet brett isär och de söta ögonen som nästan skelar. Men jag har nu under mitt sökande efter katt stört på en del annonser där kattungarna inte alla har det "typiska" utseendet utan liknar mer en vanlig bondkatt, med kanske en gnutta drag åt oriental. Är det olika från individ till individ eller olika stammar eller kommer det rastypiska utseendet med tiden? Jag har ju även sett kattungar som har stora brede öron osv redan som små.
Sedan undrar jag om utseendet skiljer mycket mellan hane och hona?
Berätta gärna vad ni vet! :)