Vad är det med folk?
Det kan man ju verkligen fundera över. Träffade en gammal kompis igår, hon vet väldigt väl om våra problem med att få barn och vår stora SORG över detta. Ändå, nästan varje gång vi träffas pratar hon om olika gemensamma - eller inte ens det ibland - bekanta som väntar barn, som ska ha syskon osv. Ja ni fattar. Blir så otroligt ledsen, vi var bästa kompisar - visserligen för flera år sedan, men nu skulle jag aldrig vilja anförtro henne mina innersta känslor. Det känns ibland som att hon gärna vill trampa på den här otroligt ömma tån. Finns det så elaka före detta bästa kompisar?
Igår fick jag bara nog när hon berättade om en tjej - kopmis till henne som jag har träffat en gång - hon var gravid igen men så snabbt efter sin senaste lilla bebis att hon funderar på abort... Jag som normalt är "snäll" och mesig och inte säger ifrån avbröt henne abrupt och sa "du får ursäkta miug men jag vill inte höra mer nu om alla som ska få barn, jag orkar inte med det" och hon sa förlåt men ursäktade sig med att "vi är i den åldern nu så att barnprat finns överallt". Jamenvisst då kanske en stackars utsatt bedrövad barnlängtare kan få vara ifred någonstans, iallafall med sina "kompisar" eller vad man nu ska kalla det.
Ibland nuförtiden vill jag ha barn också av den anledningen att jag ska klara av andra som har barn och inte sticka ut i samhället. Som kvinna verkar man värderas utifrån sina barn...så vad är jag, utan värde?
Var på info inför insem idag och påbörjar sprayande nästa vecka. Har varit så ledsen idag, fast jag kanske borde vara glad att allt är på gång. Men det är bara det att det känns så oöverstigligt, tittade på en ytlig bekants hemsida - hon och hennes man ska adoptera sitt andra barn snart. De har gått igenom allt detta och är nu "på andra sidan". Jag tittade på bilder på deras barn och funderade på om man kan älska ett adopterat barn på samma sätt som sitt eget. Hör också konstiga kommentarer på mitt jobb - där har flera personer jag jobbar med adopterade barn, skulle vilja fråga dom men de är mycket äldre - barnen är i min ålder - och jag tycker det är så känsligt. Har inte berättat för så många om min situation... Hur som helst hör jag kommentarer från andra som jag tolkar - de säger det inte rent ut förståss - som att man ändå inte är lika mycket värd som adopterat. "Det är minsann skillnad på att ha burit och fött sitt eget barn" Tack gud för sånna som Angelina Jolie -tycker hon varit bedrövligt taskig som brutit upp ett gift par, men förutom det verkar hon vara en bra människa, som engagerar sig för allt möjligt behjärtansvärt. och dessutom adopterat som "första val".