Inlägg från: peegasus |Visa alla inlägg
  • peegasus

    BF April 2014 Karlstad

    Aprilmamman1 skrev 2014-01-20 20:46:39 följande:
    Okej, då har jag bättre koll på läkarbesök också. 

    Menade bara att man blir så slussad flertalet gånger innan man kommer fram till vad som ska göras inom sjukvården. Hoppas det blir smidigare nu då. 
    Jag tjänar gott om pengar så vi löser ekonomin men ni vet 200kr här o där innan man är klar sånt är jag trött på ;) 

    Så jag är inte bitter ;) 

    Ja det kan ju bli ganska stor summa innan dom bestämmer dig för att bevilja. Hoppas dock jag slipper så många samtal då det är totalt onödigt = slösar tid = slösar pengar för sjukvården.


     


    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus
    FlitigaLis skrev 2014-01-20 21:01:49 följande:


    Jag har bf 2/5, vet inte om de kommer ta hänsyn till att sonen är född i v 37. Har hört olika hur de sagt. När han du bf?
    Jag har bf 21/4 så runt 14-15 april borde det bli. Eftersom dom helst väntar till 39 fullgångna veckor, och det är den 14e april.
    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus
    FlitigaLis skrev 2014-01-20 21:49:28 följande:
    Är det någon som vill följas på instagram? Det går ju inte att lägga upp bilder här via mobilen.
    Jag heter lisafriberg86 om någon känner för att adda mig
    La till dig :) Michaelanorlin heter jag :)
    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus

    Kommit hem nu efter Viktoria(Aurora)samtalet (okej, kom hem för ett par timmar sedan men somnade). Vet inte riktigt vad jag ska känna. Är mest frustrerad och irriterad tror jag. Fick prata med en väldigt trevlig BM som log och skrattade och var inte alls stel och kall som jag hade byggt upp att hon skulle vara. Vi pratade om varför jag vill ha snitt och hur det kommer sig att jag inte kan tänka mig att föda vaginalt.


     


    Hon märkte att jag var väl införstådd med riskerna och sa själv att "Det märks att du läst på och att du är väldigt bestämd". Därför blev jag riktigt irriterad på att jag måste gå dit på ytterligare ett möte om 2 veckor för att jag ska tänka igenom det ännu lite mer. Om hon märker då att jag inte ändrar mig skickar hon remiss till en läkare som sedan bestämmer om jag får snitt eller inte. Vi pratade bara lite ytligt om vilka risker/fördelar det finns eftersom jag redan vet allt. Dom använder sig av samma information som jag redan läst från Socialstyrelsen. Fick med ett litet häfte hem där dom har samlat  "det viktigaste" från den rapporten. Undrar hur vinklad den informationen är?


     


    Hon ville att jag skulle komma tillbaka om 4 veckor. Fast helst den 6e mars (!) men det tycker jag är alldeles för sent. Jag vill ha skiten avklarad så fort som möjligt, så jag fick en tid om två veckor. Lite skrattretande egentligen att hon tror att jag ska ändra mig på två veckor med hjälp av information jag redan läst 3 gånger och dessutom vägt för- och nackdelar med snitt sedan typ.. 2,5 år tillbaka. Redan när vi bestämde oss för att försöka skaffa barn. Nåväl, jag SKA ha mitt snitt. Så är det! Heja den fria viljan! :)
    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus
    FlitigaLis skrev 2014-01-23 19:25:50 följande:
    Jag hoppas verkligen min tid kommer snart. Min kompis som också ska dit, fick ett brev hem om att hon borde tid inom fyra veckor. Men jag har inte hört något. Känner mig så stressad, vilket är en stor del av min depression.

    Jag kanske borde läsa på lite mer också. Har du några bra tips?

    Det kommer ska du se :) Dom har nog redan skickat det. Post från Karlstad till Karlstad tar jättelång tid sedan dom la ner posthanteringen här.


     


    Här är en rapport från Socialstyrelsen om planerat snitt på moderns önskan. Det är den jag har läst, och dom använder sig av samma info på samtalen. Fick även ett litet häfte med mig hem, men det gav mig ingen ny info. Tycker bara att den var vinklad.


    www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/nationella-indikationer-kejsarsnitt-moderns-onskan.pdf


    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus
    FlitigaLis skrev 2014-01-28 19:30:01 följande:
    Hur lång tid innan du hade tid kom brevet, peegasus?
    Reser bort en vecka imorgon och är lite nojig att jag ska missa tiden

    Dom skickade brevet den 9e jan, fick det den 16e och fick en tid den 23e. Så det var 2 veckor innan :)


    Alla brev från Karlstad till Karlstad tar ju numera jättelång tid att komma fram eftersom vi inte har kvar posthanteringen här. Men ring och fråga imorgon om dom har bokat/skickat en tid :)


    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus
    Nathalie10 skrev 2014-01-29 08:55:46 följande:

    Hej! Jag har också varit och pratat med dom på Viktoria.


    Med min första gick jag igenom en skräck förlossning, då både jag och min son blev väldigt sjuka. Förlossningen blev långdragen och kämpig, och drog nästan med oss båda två. Trotts situationen vägrade läkarna att snitta mig, men efter 12 timmar med 4tim krystvärkar, kom han ut med sugklocka(efter att blivit tappad 5ggr). Vilket gjorde att han fick syrebrist och fick ett huvud som såg ut som en strut. Andades inte själv och blev akut omhändertagen och fördes vidare i ambulans till Örebro. Sen fortsatte resan, med ungefär 2 månader på sjukhuset.


    Detta har gjort mig fruktansvärt rädd, för att nu få föda fram mitt andra barn. Eftersom läkarna har konstaterat att jag är för trång i bäcken, så kan man ju tro att det inte ska finnas några problem alls för att få igenom ett snitt.


    MEN.. Nu försöker dom med allt, att övertala mig och gå igenom en vanlig förlossning ändå. TROTS situationen förra gången. Jag är livrädd! Ska dit om en vecka igen och träffa en förlossningsläkare, får se vad som sägs då.


     


    Gäller verkligen att stå på sig!!


    Lycka till nu du med Glad


    Men fy vad hemskt! Var detta här på CSK? Det är ju rent vidrigt att det får gå till på det sättet!


    Stod något i Expressen förra veckan om ett par som hade en kämpig förlossning, dom bad om ksnitt men vägrades. Det slutade med att deras dotter dog. Det var också här i Karlstad. Blir så arg att patienten åsidosätts!


     


    Jag håller tummarna för dig! Stå på dig och var stönig så ska det nog gå bra. Man kan aldrig tvinga en kvinna att föda vaginalt! Och jag tycker verkligen att du har rätt att bli beviljad ett snitt. Å andra sidan tycker jag att alla som vill ska få det :)


    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus
    Linsan02 skrev 2014-02-03 13:36:59 följande:
    Hej!

    Lina heter jag och bor också i Karlstad, jag har en son på 2,5 år och väntar mitt andra i mitten på mars.

    Hur går det för er och hur mår era magar? För mig börjar det kännas och magen är stor nu.

    Välkommen hit!


    Förutom att jag hatar mina gravidbröst så känns allt bra. Väntar en tjej och hon rör sig i princip hela dagarna.


    Är i v30 men magen är inte speciellt stor faktiskt. Tycker det är ganska skönt :) Har BF 18e april men kommer bli snittad ungefär en vecka tidigare.


    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus
    rulltårtan skrev 2014-02-03 15:17:30 följande:

    Jag har med bf 18april och kommer bli snittad den 10e, så vi kanske syns i korridorerna på csk då;) jag väntar med en tjej:) men min mage är enorm!! Hade ett sf mått på 28cm i vecka 25+5 och kan väl inte säga att det stått still sen dess:/ börjar bli rejält tungt och jag är redigt trött på att vara gravid nu!

    Sjukhuset räknar på att jag har BF 21a april, enligt RUL. Men dom går ju efter en storleksmall och jag tror inte på att alla foster växer exakt lika mycket, så jag räknar efter senaste mens. Blir snittad i 39 fulla veckor och det är 14e april (om man räknar 21a som BF) Hoppas vi ses! Annars kan vi kanske träffas med barna när de blivit lite större :) Hur gammal är du? (Du kanske har skrivit det tidigare)


    Jag hade 27 i SF 28+4. Kan tänka mig att du är trött på det! Det är jag också, och mitt enda problem är att jag inte ser snippy när jag duschar, men annars är jag inte särskilt stor så förstår verkligen att du är trött på det :)


    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus
    rulltårtan skrev 2014-02-03 16:51:08 följande:

    Okej, ja jag hade tur att de inte ändrade datum för bf efter RUL. Med sonen flyttade de fram bf 5dagar och jag gick över 5dagar med, det var dryga dagar;) jag är 26:) ja rakningen är inte att leka med;) är glad att jag har mitt kön kvar för är livrädd att skära fel, usch! Ja denna mage är ingen dans på rosor, ligger tom över tvillingkurvan så känner mig lagomt snygg;) finns ingen som tror på mig när jag säger att jag har drygt 2mån kvar, när de sen inser att så är fallet så tittar de medlidande på mig;) men när hon väl är ute så kommer det såklart vara värt alla krämpor:) har ni funderat nåt på namn? Vi funderar på Lowa, Alicia eller Saga.

    För mig stämde det på KUB,men så ändrade dom på RUL. Men 3 dagar spelar inte så stor roll egentligen. Jag fyller 23 i mitten på april så vi är ju ganska nära i ålder också :D


    Alla gravida är vackra, oavsett storlek på magen :D Tycker iallafall jag. Man skapar ju ett nytt liv, helt fantastiskt egentligen :)


    Vi har redan bestämt namn. Hon kommer heta Saga ;) Det bestämde vi oss för redan innan jag blev gravid, har varit ett favoritnamn länge :) Alicia är också väldigt fint :)


    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus
    LE88 skrev 2014-02-03 21:33:04 följande:
    Va roligt och få en till i tråden! De skulle va kul om de är många här som skulle tänka sig och ses innan bebisarna kommer. Att man kan prata om grav/bebisar/förlossningen. Hur många är intresserade utav det? :)
    Jag vill! Älskar att träffa nya människor :D Och tror de flesta av mina kompisar som inte har barn/inte är gravida är trött på mitt gravidtjat ;D
    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus
    FlitigaLis skrev 2014-02-06 13:44:05 följande:
    Nästa vecka har jag fullt upp med besök hos bm, läkaren, glukosbelastning och kuratorn. Men veckan därpå har jag inget planerat, Charlie har dagis alla dagar utom onsdag. Så då skulle det kunna passa mig om det kan passa er andra?

    För mig passar det bra :)


     


    Precis kommit hem från mitt andra, och sista wohoo, Viktoriasamtal! Hon remissade mig till förlossningsläkare och jag fick en tid dit om 3 veckor. Även fast det är läkaren som beviljar snittet eller inte så känns det som att den svåra delen är över. Läkaren har ingen anledning att neka mig eftersom man inte kan tvinga en kvinna att föda vaginalt. Åh, är så glad!


    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus
    FlitigaLis skrev 2014-02-06 16:03:09 följande:


    Gud va skönt. Vad är det man pratar om? Bara risker?
    Jag har fortfarande inte fått min första tid

    Dom pratar iallafall inte om fördelar med snitt ;)


    Nej men hon frågar varför man vill ha snitt, om man varit utsatt för tex sexuellt övergrepp, om det kan ha påverkat att man inte vill föda vaginalt etc. Sen går dom såklart igenom risker också, det är det samtalen är till för (och att försöka övertala) men jag var redan så inläst på alla risker att vi knappt pratade om det :)


    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus
    FlitigaLis skrev 2014-02-13 20:31:24 följande:


    Hur gick det för dig?

    Igår kom äntligen min tid till Viktoriagruppen, 6 mars ska jag dit. Känns väldigt sent men det är nog en väldig väntelista

    Oj, det var sent! Ska jag vara ärlig så tror jag att du får vänta så länge för att du är omföderska. Jag tror att dom hoppas att du ska ändra dig och köra på vaginalt igen. Jag fick min första tid inom 2 veckor, nästa 2 veckor efter det och sista tiden 3 veckor efter andra samtalet. Alltså har jag fått tid 3 ggr på 7 veckor. Dessutom erbjöd hon mig två tider mellan slutet på feb och början på mars men sa att jag ville komma tillbaka inom 2 veckor. Så dom verkar ha mer tider än dom vill få det att se ut. Skönt iallafall att du fått en tid! :)


     


    När har du BF? :)


    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus
    FlitigaLis skrev 2014-02-13 22:12:59 följande:
    2 maj, från början hade jag 23 april.

    Jag har faktiskt inte riktigt bestämt mig för vad jag vill, ju mer tiden går desto mer velar jag. Det ska bli skönt att prata med dem.

    Det är nog precis vad dom vill, att du ska ändra dig desto närmare det kommer. Självklart är det okej att ändra sig, tycker bara att dom kör med fel metod :)


    Då är det iallafall lite mer tid :) Mig ville hon ha dit 6e mars, för andra samtalet. Tyckte det var alldeles för sent. Har BF 21 april. Skulle isåfall fått träffa läkare i slutet på mars. Men tillslut fick jag en tid i början på feb för andra samtalet och tid till läkare i slutet av feb. Så förhoppningsvis får jag beviljat snitt den 27e feb :D


    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus
    FlitigaLis skrev 2014-02-13 22:46:34 följande:
    Vad jag förstår så finns det lite alternativ.
    Att föda i sig är jag inte rädd för men däremot att hålla på i flera dygn utan att något händer och framför allt göra akutsnitt på natten och hamna själv på uppvaket.

    Har hört att man kan få ett vilande snittbeslut, att jag skulle ha rätt att avbryta en vanlig förlossning och få snitt om jag vill, utan att det ska ha gå så långt. Det låter ganska lockande.

    Sen ska jag fråga om man verkligen måste ligga själv, får jag ett löfte om att slippa det skulle jag känna mig lugn. Vägning och mätning måste ju kunna vänta tills man får komma till elvan. Bebisen lär ju inte varken minskat eller ökat på två timmar. Föder man vaginalt verkar de inte vara några problem att vänta med sånt.

    Också hört talas om snittkontrakt. Dock är det inget för mig då jag verkligen inte vill genomgå,eller ens försöka genomgå en vaginal förlossning. Och dels för att jag faktiskt inte hade litat på att dom hade låtit mig avbryta.


    Prata med dom på Viktoria så får du nog svar :)


     


    Påtal om Viktoria. Hon jag var på samtal hos ringde mig förut och bokade om min tid till snittläkare till tisdag istället för torsdag. Dessutom en annan läkare. Så nu är jag paranoid och tror att hon bytte till en jätteelak läkare som aldrig beviljat ett snitt :(


    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • peegasus
    FlitigaLis skrev 2014-03-13 05:30:41 följande:
    Hej tjejer!
    Vi fick en liten dotter i tisdags, v 32+4. Hon väger 1805 gram och är 41 cm lång.
    Hon hade väldigt bråttom till världen, värkarna gick igång natten till måndag, åkte in måndagmorgon, jag trodde bara det var förvärkar först.
    Det gjorde allt de kunde för att stoppa ett dygn så jag skulle då hel dos med korison för att hennes lungor skulle snabbutvecklas. Men på tisdag vid fyra tilltog värkarna och 19.27 kom hon på det vanliga sättet.
    Fem veckor ska vi räkna med att stanna på neo men hon är stark, klarar andningen själv och något dropp behöver hon inte längre. Men hon sondas och jag pumpar.

    Så skönt att allting är bra med er allihopa även fast hon hade bråttom! Speciellt att hon andas själv <3


    Såg bilden på Instagram. Hon är jättesöt! :)


    Jag ska snittas om mindre än 5 veckor så vi kanske stöter ihop på sjukhuset ;) Annars får vi vänta tills våra små blivit lite större så kan vi ta en fika då :D


     


    Lycka till med allting! Kram


    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
Svar på tråden BF April 2014 Karlstad