Inlägg från: TrueMeaning |Visa alla inlägg
  • TrueMeaning

Hur lång tid tog eran FÖRSTA förlossning?

Jag väntar första barnet nu och har BF om 59 dagar. 

Så fort någon frågar om jag är rädd inför förlossningen så säger jag nej. Men är mer rädd för resan till förlossningen, har ca 35 minuter med bil på dålig landsväg.

Men får alltid höra "Ja men du vet att första gången tar förlossningen lång tid så det är inget att fundera på".

Så, hur lång tid tog eran första förlossning?  
    Skriv gärna också vilken vecka ni födde i :) 

Smurfen beräknas titta ut 29/10 -13
  • Svar på tråden Hur lång tid tog eran FÖRSTA förlossning?
  • TrueMeaning

verkar vara oerhört blandat så jag kommer inte lyssna på att det tar lång tid för förstföderskor! 
    Jag är nu inställd på att det kan gå hur som helst :) Och oavsett, bebisen tittar ju alltid ut tillslut :)  

• TrueMeaning
    gugeligu skrev 2013-09-14 16:12:39 följande:
    28 h, men är ju jätte inviduellt
    Jo jag har märkt det... Men eftersom alla man träffar är så säkra på att förlossningen tar lång tid för förstföderskor så är det intressant att se vad ni skriver. 

Jag är inte inställd på att min förlossning kommer ta 2 timmar men däremot är jag inställd på att det KAN gå fort, men det kan även dra ut på tiden. 
  • TrueMeaning
    spökplumpen skrev 2013-09-16 09:18:08 följande:
    Jag var inne på förlossningen i 2 h och 42 min innan han tittade ut. Var öppen 5 cm när vi kom in. Hade haft värkar i ett par timmar hemma. Var dödligt rädd (i stunden) för att få föda ensam hemma ute på landet. Sambon var på tjänsteresa i Stockholm och när han kom hem till stan fick han den briljanta idén att han skulle jobba extra åt en kompis?! Nåja, när han iaf kom hem så var jag ca 1 minut från att ringa taxi och låta honom missa förlossningen. Fast hur jag skulle ha förklarat vart vårt hus låg vet jag inte, vi bodde då i ett torp mitt ute i en kohage. Första kom i v 36+2. Vi hade lite drygt 20 minuter in till stan och fy vilken resa det var. Jag mår illa i vanliga fall när sambon kör fort och då mådde jag illa även utan farten. Satt med fönstret öppet och försökte hänga ut med huvudet samtidigt som kroppen vred sig med värkar. När tvåan kom bodde vi i stan, bara några minuter från sjukan. Då gick vattnet på em och vi fick till sist bli inlagda på observation trots att det egentligen var fullt både på förlossningen och neo. Han föddes i v 34+3 och låg med fötterna neråt så det blev akutsnitt. Vi fick stanna pga hans läge, veckan samt att första förlossningen gått snabbt. När värkarna väl startade var det fullt drag på en gång och jag fick spruta för att stanna förloppet så att vi skulle hinna upp till operationen, en våning upp. På operationsbordet fastnade han med huvudet eftersom livmodern jobbade så hårt trots medicinen, allt gick dock bra. Så om det blir fler barn för oss så gissar jag att den ungen kommer flyga ut på andra värken typ.
    Skrattade gott åt det här :) 
    Jag funderar på varje dag hur sambon kommer reagera när det är dags... Pratade lite med honom att han får ta bilen till jobbet de två sista veckorna så han kan komma hem snabbt. Men det tyckte han var en dålig ide eftersom det är så mkt bilar på parkeringen de två skiften (vi har köpt oss en helt ny bil så han är lite rädd för skador). Så han kom med den briljanta iden: Du kan ju komma och hämta mig.
    Jo men heller hur!! 
  • TrueMeaning

Jag kan nu svara på hur lång tid min förlossning tog...

Kom in den 5/11 kl 18 för kontroll, öppen tre cm och de tog hål på hinnorna kl 20:10.

Värkstimulerande dropp sattes in och 01:17 den 7/11 kom sonen ut med hjälp av sugklocka samt yttre press i 9 krystningar. Så totalt tog min förlossning 31,5 timmar!

Som följd på detta fick jag en sfinkterruptur :(

Svar på tråden Hur lång tid tog eran FÖRSTA förlossning?