• MalinEddie

Märkning bakom minskad amning

Amningen minskar i Sverige och enligt Livsmedelsverket, Konsumentverket och Statens folkhälsoinstitut och Socialstyrelsen ska märkningen av barnmatsburkar där det idag står "från fyra månader" vara en orsak. De vill ändra detta till ”lämpliga från sex månader, men tidigast från fyra månaders ålder”-
    www.svd.se/nyheter/inrikes/markning-bakom-minskad-amning_8459424.svd

Vad tycker ni om det och vad tror ni är de främsta orsaken till att amningen minskar?

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Märkning bakom minskad amning
  • skogsvitter

Jag tror visst att det kan ligga något i det, men det är absolut inte hela sanningen. Märkningen fanns även för 10 år sen vad jag kan minnas. Men det är ju nu amningen har börjat minska...

supersötasilversara skrev 2013-08-31 17:48:48 följande:
    Det här med barnmatsburkar, för 8 år sedan när min dotter var bebis, då var det standard att börja med smakportioner vid 4 mån ålder. Inget konstigt med det då eftersom det var det som rekommenderades.

Om det rekommenderas för 8 år sen så fick du höra fel rekommendationer, 2003 ändrade slv rekommendationerna till uteslutande amning i 6 månader, först då skulle smakisar börja introduceras. Så för 8 år sen gällde alltså 6 månader för smakisar, inte 4.
  • EllisBell

Jag tror att det till stor del beror på att det är så bråttom att slänga ut folk från BB nuförtiden. Helst några timmar efter bebisen är ute. Då finns det ingen tid att få igång amningen i lugn och ro med stöd och hjälp nära. Många landsting har också dragit ned på amningsmottagningarnas öppettider. Det i kombination med bekvämlighet och attityden hos många yngre att allt "ska vara lätt och roligt annars får det vara" tror jag är svaret.

• skogsvitter
    malzac skrev 2013-08-31 19:23:51 följande:

Usch, jag tycker så illa om ordet "amningshysteri"! Jag tror snarare att det kan vara så att man gick ut med en massa information om att bröstmjölk är det allra bästa, utan att följa upp med tillräcklig amningssupport. Resultatet blev då att det gick fel för en hel del som fick dåliga råd av t ex BVC, och dessa kände sig sen otillräckliga som mödrar eftersom de inte kunde ge sina barn "det allra bästa". Inte konstigt om amningskampanjer gav viss dålig smak då.
    Känns som en ganska rimlig förklaring, uppföljningen och efterarbetet föll liksom bort och då blev det bara fördömandet kvar på något vis...

Lägg då till på detta all stress som mödrar upplever idag, hetsen om egentid och fri vilja inklusive jämställdhetshysterin (av någon sjuk anledning så har det ju börjat uppfattas som ojämställt att amma inom vissa kretsar).
  • skogsvitter
    EllisBell skrev 2013-08-31 19:34:20 följande:
    Jag tror att det till stor del beror på att det är så bråttom att slänga ut folk från BB nuförtiden. Helst några timmar efter bebisen är ute. Då finns det ingen tid att få igång amningen i lugn och ro med stöd och hjälp nära. Många landsting har också dragit ned på amningsmottagningarnas öppettider. Det i kombination med bekvämlighet och attityden hos många yngre att allt "ska vara lätt och roligt annars får det vara" tror jag är svaret.
    Exakt, man ska ju nästan springa ut från BB för att nästa ska hinna få platsen liksom... hur ska man då få chans att få det stöd man behöver gällande amningen? Jag hade bara tur som fick ligga kvar ett par dagar extra med min äldsta eftersom hon inte sög alls...

Kanske ligger en poäng i attitydsförändringen också... funderar på detta med tex ökningen av snitt också istället för vaginalt...
  • The Doctor

Det ligger säkerligen mycket bakom det uttalandet, men jag tror också att mycket har med BVC´s inkompetens vad gäller amning att göra. Utbilda dem samt sätt högre krav på matjättarna!

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • malzac
    EllisBell skrev 2013-08-31 19:34:20 följande:

Ja se dagens ungdom... ;)
  • Rosa Fluff

Jag tror burkmärkningen har liten inverkan. Nu är inte jag hysterisk kring att ge mat vid 4 månader.

Det finns ingen forskning som visar att det är skadligt att ge från 4 månader. Men man vet att amning är fullgod näring minst till 6 månader. Och i infektionsländer är det bra att amma.

Jämställdhet tror jag påverkar. Ska jag börja jobba vid 6 månader måste jag kanske börja ge mat tidigt för att introducera det långsamt. Mitt barn tar kanske inte ersättning och jag kanske inte kan pumpa.

Stress samhället kan vara en orsak. Vi vill skynda hela tiden. När gör barnet sitt första ord, när vänder det sig, när går det? Och då även när börjar barnet äta mat.. Etc.

Okunskap är nog även en orsak. Många tror se måste ge mat tidigt då kanske Bvc säger det.

Tror det finns många orsaker helt enkelt och att märkningen på mat är att förenkla grunden till utvecklingen.

• EllisBell

Rosa Fluff: Jämställdhet är inte ett skäl. Det är samma grupp som ammar mest som delar på föräldraledigheten jämnast med sina partners dvs välutbildade kvinnor över 30.

• Rosa Fluff

Ellis Bell: Det visste jag inte. Men då måste de väl delamma? Och vad äter barnet om dagarna när pappan har honom/henne?

Svar på tråden Märkning bakom minskad amning