• Planon

Kärrtorp?!

Ni som bor i kärrtorp, eller bott där nyligen. Hur upplever ni Kärrtorp och vad jämför ni med? Hur är skolorna? Förskolorna? Stämningen? +/-? Tacksam för svar

• Svar på tråden Kärrtorp?!
  • StaffenAssar

Har bott i Kärrtorp 6 år och trivs kanon! Älskar närheten till naturen och att det ändå är nära stan - det tar 15 minuter dörr till dörr till mitt jobb på Söder :) Min ena son har just börjat i Skarpnäcks skola och än så länge verkar den bra och jag har också hört mycket bra om den innan och känner en som jobbat i 6-årsverksamheten där under några år (men ej nu). När det gäller förskolorna så har så går min andra son sitt sista år på en av dem nu och jag är jättenöjd. Tror att förskolorna överlag är bra här, tycker förskolechefen är bra och det är aldrig något snack om att min son inte skulle få det han behöver (han har en funktionsnedsättning och har tex en iPad på dagis som hjälpmedel). Sedan är det ju lite annorlunda då han har en heltidsresurs, så kanske är min uppfattning färgad av det... När det gäller tex personalomsättning finns minst en personal på varje avdelning som arbetat där hela tiden under de 4 år min son gått där, men givetvis har personal bytts ut också. Det finns även en waldorfförskola här som jag hört mycket gott om, och en i ur o skur förskola där min andra son gått. Den var otroligt bra på vissa saker och kunde förbättras på andra, men jag är väldigt nöjd med den.

Nu har vi tyvärr jätteproblem då vi behöver större och absolut inte vill flytta härifrån Det finns tyvärr inte så många fyror och femmor här...

• Planon

Tack för alla svar! Finns det ont om stora lägenheter alltså? Betyder det färre stora barnfamiljer?

Om ni fick välja Dalen eller Kärrtorp?

• Flisan79

Kärrtorp! Dalen börjar bli bättre men....är inte där än om man säger så.

• StaffenAssar

Eftersom jag är född på 80-talet och uppvuxen på Söder så har jag otroliga fördomar mot Dalen beroende på hur det var där när jag var tonåring... Så Kärrtorp alla gånger för mig. Men min syster som är lite yngre än jag tycker att jag är knäpp och att Dalen förändrats, vilket det säkert har Vi kollar faktiskt lite på lägenheter i Dalen också, men kan liksom inte riktigt förmå oss till att tycka att det skulle kännas ok att bo och låta barnen växa upp där, men vi jobbar på det...

När det gäller storleken på barnfamiljerna här skulle jag väl uppskatta det till att de flesta har 1-3 barn? Sedan finns det ju en hel del villor här där man får plats med större familj, men de är enligt mig väldigt dyra, har sett en hel del med utrop 8 milj tex, så det är inget alternativ för oss. Det finns också lite nybyggt, både hyresrätt och bostadsrätt, men jag tycker de är lite små för den hyran. Som exempel kan nämnas hyresrätt 4:a på ca 90 kvm som endast har förråd i lgh, inget källarförråd, för nästan 11000. Vilket jag tycker är mycket, men det är ju för mig, för någon annan kanske det är perfekt. Men generellt finns inte många större lägenheter här. Vi behöver dessutom egentligen hiss då minstingen nu ska få rullstol och då blir det ju ännu svårare eftersom det är mycket låghus här. Vilket jag ju egentligen verkligen gillar

• NollÅtta

Dalen är ett stökigt område. ( Där runt Dalen centrum). Du bör satsa på antingen: Kärrtorp, Enskededalen, Enskede, Björkhagen eller Hammarbyhöjden

• KimPossible
    NollÅtta skrev 2013-09-03 00:31:34 följande:
    Dalen är ett stökigt område. ( Där runt Dalen centrum). Du bör satsa på antingen: Kärrtorp, Enskededalen, Enskede, Björkhagen eller Hammarbyhöjden
    Jag håller med.
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Planon

Trodde dalen ryckt upp sig. Bra med alla gårdar iof... Men kanske lite labyrintanktigt?

• Planon

Blåser lite liv igen... Ingen mer som bott där/ flyttat. Jobbar på skola där?

Svar på tråden Kärrtorp?!