• Anonym (känslig)

Hur uppfattar ni sova över?

Va hos en kille igår, vi käkade, spelade spel och myste. Sen frågade han om jag ville sova över. Jag kände att han var väldigt på då och tycker inte man frågar om att "vill du ligga?" men han kanske menade just sova? Hur uppfattar ni om någon säger sova över???

• Svar på tråden Hur uppfattar ni sova över?
  • SweeneyTodd
    h8him skrev 2013-09-01 01:36:48 följande:
    Sen när? De som har Asperger som diagnos får behålla sin diagnos, även när namnbytet ev. går igenom.

Det har redan gått igenom! Aspergers syndrom finns inte i DSM-5. DSM 5 kom ut den 18 Maj 2013.
  • h8him
    SweeneyTodd skrev 2013-09-01 01:41:38 följande:

Det har redan gått igenom! Aspergers syndrom finns inte i DSM-5. DSM 5 kom ut den 18 Maj 2013.
    Okej. Men de som är diagnosticerade innan har Asperger som diagnos. Svårare är det inte.
  • Anonym (Cate)

Jag hade tolkat det som att vi skulle sova tillsammans och sexa om det kändes bra, men inte att sex var främsta skälet. Det kanske var av omtänksamhet om det var sent och du bor en bit bort.

• Omogen citron
    Anonym (A) skrev 2013-09-01 01:21:50 följande:
    Det heter inte Asperger längre...

Jo, det gör det. Alla som har den diagnosen kommer i fortsättningen ha det också fast diagnossystemet har ändrats. Vissa mottagningar sätter diagnosen Asperger idag också fast den är på utdöende.
  • SweeneyTodd
    h8him skrev 2013-09-01 01:43:41 följande:
    Okej. Men de som är diagnosticerade innan har Asperger som diagnos. Svårare är det inte.

Källa på det?
  • h8him
    SweeneyTodd skrev 2013-09-01 01:47:31 följande:

Källa på det?
    Vad betyder förändringen för oss i Sverige?
    Kommer jag eller min närstående nu att behöva få en ny diagnos?” ”Om jag eller min närstående får den nya diagnosen, kommer den då att berättiga till stöd enligt LSS?” ”Om vi har en aspergerklass på skolan, kommer vi då att kunna ha kvar den?” Det är några frågor som dykt upp.

Riktigt hur en sådan här förändring kommer att påverka kan man inte helt säkert veta i förväg. Men några saker kan vi ändå vara ganska säkra på. Om man redan har en autism eller aspergerdiagnos behöver man inte få en ny utredning eller diagnos (om det inte finns andra behov av en eventuell ny utredning). www.autism.se/content1.asp

Sen, om du tycker att källan är opålitlig så rekommenderar jag dig att kontakta dem direkt för att få svar direkt.
  • pluvdo

Folk som har den diagnosen lär fortsätta säga "Aspergers" ändå eftersom andra förstår vad de pratar om då.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • LivTuva
    Anonym (A) skrev 2013-09-01 01:21:50 följande:
    Det heter inte Asperger längre...
    Jo, för de som redan fått diagnosen Aspergers kommer det att fortsätta heta det även efter de ev bytt namn. 
  • Isnogood
    Burberry skrev 2013-08-31 21:59:38 följande:
    Att man stannar till morgonen. Varken mer eller mindre. Sex kan ingå om man känner för det, men behöver inte.

Tycker samma sak
    I live on the dark side...the devil is my confederate
  • SweeneyTodd
    LivTuva skrev 2013-09-01 14:47:07 följande:
    Jo, för de som redan fått diagnosen Aspergers kommer det att fortsätta heta det även efter de ev bytt namn. 

Nej, det är bara vad folk tror.
  • LivTuva
    SweeneyTodd skrev 2013-09-01 14:59:44 följande:

Nej, det är bara vad folk tror.
    Min syster har Aspergers och just ang namnbytet det frågade hon sin läkare som bekräftade att hon inte kommer att få någon ny diagnos. 
  • Fanny b

Jag tror heller inte finns någon korrekt tolkning på detta begrepp, men att det viktiga är att om man tolkar den bokstavligt, alltså att det bara handlar om att sova över, så behöver man inte tänka på vad den som sa detta menar med detta. Utan att om denne vill ha sex och man själv också vill det så har man det. Men om man inte vill ha sex så säger man till personen ifråga att man trodde att denne bara ville att man skulle sova över. 

• Anonym (g)
    LivTuva skrev 2013-09-01 14:47:07 följande:
    Bytt namn till vad?
  • LivTuva
    Anonym (g) skrev 2013-09-01 15:13:02 följande:
    Bytt namn till vad?
    Aspbergersdiagnosen ska byta namn i nya diagnossystemet... var ju det de snackades om i tråden. Missat det? 
  • Anonym (g)
    LivTuva skrev 2013-09-01 15:24:03 följande:
    Aspbergersdiagnosen ska byta namn i nya diagnossystemet... var ju det de snackades om i tråden. Missat det? 
    Hur tänkte du nu? Läs min fråga igen.
  • Anonym (känslig)

Ursäkta men är många av er här totalt bakom eller? Att jag har en diagnos är inte relevant alls egentligen förutom om när jag talar så menar jag det jag säger. Kan vi sluta dividera om vad den bokstavkombinationen heter och istället hålla oss till ämnet?

• SweeneyTodd
    LivTuva skrev 2013-09-01 15:24:03 följande:

Vaddå ska byta byta? Det har redan bytts! Den nya DSM kom ut i Maj!
  • Isnogood
    Anonym (känslig) skrev 2013-09-02 08:19:10 följande:
    Ursäkta men är många av er här totalt bakom eller? Att jag har en diagnos är inte relevant alls egentligen förutom om när jag talar så menar jag det jag säger. Kan vi sluta dividera om vad den bokstavkombinationen heter och istället hålla oss till ämnet?
    Tror tyvärr att du skriver för "blinda" ögon...

Prova att skriva in det som en uppdatering i trådstarten, kanske hjälper...

Lycka till

I live on the dark side...the devil is my confederate
Svar på tråden Hur uppfattar ni sova över?