• Judjoh

Myom

Hej Jag och min man har försökt att få barn sedan i december 2012 utan att det kommer något. I april börjar jag få en knöl på magen den gick hatt se och känna på morgonen så vi fick en tid hos barnmorskan till slut. Där hände det inte så mycket hon kände att livmodern var hård men det var allt. Så vi fick ringa och tjata för att få komma och träffa en doktor samma sak händer där inte mycket klokare efter det mötet dom kontrollerade att jag inte hade några könssjukdomar och sa också att livmodern var hård. Jag började få ont och knölen har växt så nu är den stor. Till slut får jag remis till sjukhuset där en doktor med ultraljud kan konstatera att det är myom som sitter på utsidan av livmodern ungefär 6 cm stor. Min fråga är om någon här haft samma problem och att efter en operation ha blivit gravid ? Eller om någon haft detta problem och blivit gravid efter ett tag? Tack för svar.

• Svar på tråden Myom
  • aysn

Hej, jag har själv inte haft myom, men min svägerska opererades för flera stora myom på utsidan av livmodern. Hon har ännu inte försökt att bli gravid, men läkarna sa att det inte borde vara ett problem eftersom myomen satt på utsidan av livmodern och det borde ju inte hindra ägget från att fästa. Däremot sa de att myomen kan komma tillbaka eller växa till sig mer under en graviditet.

• Judjoh

Tack för svaret. Vi hoppas att jag ska bli gravid efter operation.

• Fröken OK

Mitt myom är inte lika stort, ca 3,5 cm, men jag blev gravid trots myomet (och trots att jag snart är 40 och trots att jag har spiral, haha).

Vecka 9
  • Judjoh

okay
    kul att höra att du lyckades...
    vi hoppas att det kommer gå bra för oss också! 

• Jag är bara jag

Mitt är 6 cm. och det har aldrig varit tal om operation. Visserligen har vi förökt i 7 år,men infertiliteten beror inte på myomet. Har varit gravida och fostret satt på andra sidan myomet-det som syntes och dog. Väldigt många har myom,men långt ifrån alla de får svårt att bli gravida.

• Judjoh

okay 
    men när dom gjorde undersökningen på mig så sa doktorn att det var operation som gäller finns ingen medicin mot myom och dessutom sa han att det kan vara problem att bli gravid på grund av detta...
    Jag hoppas att få träffa doktorn igen för det var förra veckan jag var på undersökning och det finns jätte många funderingar i mitt huvud...

• Jag är bara jag
    Judjoh skrev 2013-09-01 14:27:53 följande:
    okay 
    men när dom gjorde undersökningen på mig så sa doktorn att det var operation som gäller finns ingen medicin mot myom och dessutom sa han att det kan vara problem att bli gravid på grund av detta...
    Jag hoppas att få träffa doktorn igen för det var förra veckan jag var på undersökning och det finns jätte många funderingar i mitt huvud...

Jag skulle be om fler utlåtanden innan jag ens övervägde operation. Jag har träffat många läkare under de år vi försökt och ingen har sagt ett ord om att myomet borde tas bort. En operation kan också ställa till det och är det absolut inte nödvändigt så bör myomet sitta kvar.

Frågan är också om det verkligen är myom och varför det gör ont,vuxit så snabbt och känns hårt? Mitt växer inte alls,gör inte ont,känns inget och är lika stort som ditt.
  • Judjoh

ja jag hoppas få träffa en doktor och prata med den om problemen.
    när man får höra det förstå gången är det inte lätt att veta vad man ska fråga och vilka möjligheter som finns, därför är jag här nu och försöker få lite hjälp med hur det har varit för andra med samma problem.
    min myom har kommit snabbt och jag har verkligen ont.

• Jag är bara jag

Ibland kan man "svälta" ut dem med samma medicin som vid IVF. Men få fler utlåtanden först så får du se vart det bär hän. Lycka till!

Svar på tråden Myom