• Anonym (Farfar gubbslem)

Skola i lund i skräck för våldsam elev

En skola i Lund har tvingats att anställa en väktare och två specialutbildade pedagoger samt en assistent efter att en elev hotat och trackaserat personalen på skolan. Dessutom har dom utrustats med walki-talki för att snabbt kunna larma om den farliga eleven dyker upp. Så långt har det gott att skolinspektionen hotar att stänga skolan om inte situationen för personalen förbättras. Så är det rimligt att en enda elev kräver så mycket skattebetalda resurser och hur bör skolan hantera problemet? Inte så konstigt att så många hoppar av läraryrket när dagens skolor ibland kan liknas vid en krigszon.
    http://www.skanskan.se/article/20130831/LUND/130839940/1012/-/valdsam-elev-satter-skrack-i-personal-

• Svar på tråden Skola i lund i skräck för våldsam elev
  • Liten elak och intelligent
    Konservativ skrev 2013-09-02 22:49:48 följande:
    Sannolikt är inte alla andra elever snälla, nej. Men säkert många. Slår man sin lärare så är man inte snäll. Synnerligen enkelt. Men man kan bättra sig om man får rätt möjligheter. Det ska dock inte andra elever  eller lärarna behöva lida av. 

Snäll och snäll.....Det kan vara symptom på att man utsätts för en situation man inte klarar av.
  • Liten elak och intelligent
    Anonym (vanligt) skrev 2013-09-02 18:12:16 följande:
    Det där verkar vara allt för vanligt. Min kille jobbar på en friskola, där det går många elever med svårigheter.  Många föräldrar har väldigt svårt att erkänna för sig själva att deras barn är speciella. De verkar nästan ta det som ett personligt misslyckande. Föräldrarna på hans skola är överlag höginkomsttagare och "fina" av sig. Han, är specialpedagog, har fått stånga sig blodig mot vissa föräldrar.  Nej, Pelle behöver ingen extra hjälp. Han funkar bar hemma. Nej, Sara, sitter inte alls och stirrar håglöst och är näst intill okontaktbar hemma. Nej, Putte slåss inte alls hemma. Osv osv.  Tycker det är gräsligt och man blir ledsen för barnens skull när deras föräldrar ser det som ett förlorande av prestige.  Usch  

Det är möjligt att det är vanligt. Fast samtidigt så finns det så otroligt många föräldrar som kämpar och kämpar för att få skolan att fatta, anpassa etc. Som inget hellre vill att barnet ska få hjälp men de får inte skolan med på tåget. Det är minst lika vanligt.
  • Ramborg
    Liten elak och intelligent skrev 2013-09-03 05:25:41 följande:
    Kanske kan de få till fotboll på dagtid? Jag menar bara att man måste tänka väldigt mycket utanför boxen pch möta arbete där det är istället för att försöka tvinga henne till saker!

Ska de andra barnen skippa lektioner för att spela fotboll med henne då eller? Det är ju inte direkt en ensamsport.
    42.
  • Dr Mupp
    Ramborg skrev 2013-09-03 06:43:35 följande:

Ska de andra barnen skippa lektioner för att spela fotboll med henne då eller? Det är ju inte direkt en ensamsport.
    Självklart. Hela samhället ska anpassas efter en person. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (m)
    Konservativ skrev 2013-09-02 22:49:48 följande:
    Sannolikt är inte alla andra elever snälla, nej. Men säkert många. Slår man sin lärare så är man inte snäll. Synnerligen enkelt. Men man kan bättra sig om man får rätt möjligheter. Det ska dock inte andra elever  eller lärarna behöva lida av. 

Precis. Om någon slog mig på min arbetsplats skulle jag inte tycka att personen var snäll, oavsett vad det berodde på. Jag tror att de allra flesta skulle känna på samma sätt om det var de som drabbades, även om det är lätt att sitta här på FL och vara förstående mot våldsamma personer med diagnoser.
  • Anonym (qwerty)
    Liten elak och intelligent skrev 2013-09-03 05:26:34 följande:

Snäll och snäll.....Det kan vara symptom på att man utsätts för en situation man inte klarar av.
    Flickan har ju blivit erbjuden resursskola. Verkar uppenbart att hon inte klarar av vanlig klass. En person med så svårt funktionshinder har uppenbarligen stort behov av specialutbildad och erfaren personal som inte en vanlig skola kan erbjuda. Att bygga upp skolgången kring fotbollen fungerar nog inte på en vanlig skola, även om det är en fotbollsklass.
  • Insatt

Men vad är det för föräldrar som låter sin minderåriga dotter hängas ut med namn och bild i tidningen? Och varför ställer tidningen upp på det? Jag har all respekt för Lunds skolors resurscentrum och tror att de kan hjälpa henne, men utan föräldrarnas stöd blir det svårt. Om de för en diskurs hemma om att hon borde gå kvar på Killebäck är det ju inte konstigt om hon dyker upp där och det då uppstår problem.

• Litet My

Funderar på om föräldrarna också har någon form av funktionshinder och har svårt att ta till informationen?

I övrigt, bedrövligt att det skall gå till så, fanns ett barn i sonens klass med diagnos som sprang runt och hotade andra barn med kniv, som tur var tog skolan tag i det, vet också ett annat fall där ett barn ströp halvt ihjäl andra barn och fick ett antal resurser att sluta, och det barnet var bara 7 år Skrikandes

Borde få lov att finnas en lag där man får lov att tvångsflytta barn om de skadat/riskerar att skada andra illa vid flera olika tillfällen och resurser och annat inte fungerat, vilket också borde kunna motiveras att det är "för barnets skull", ingen unge VILL bete sig så illa.    

• Insatt
    Litet My skrev 2013-09-03 08:14:45 följande:
    Funderar på om föräldrarna också har någon form av funktionshinder och har svårt att ta till informationen? I övrigt, bedrövligt att det skall gå till så, fanns ett barn i sonens klass med diagnos som sprang runt och hotade andra barn med kniv, som tur var tog skolan tag i det, vet också ett annat fall där ett barn ströp halvt ihjäl andra barn och fick ett antal resurser att sluta, och det barnet var bara 7 år Borde få lov att finnas en lag där man får lov att tvångsflytta barn om de skadat/riskerar att skada andra illa vid flera olika tillfällen och resurser och annat inte fungerat, vilket också borde kunna motiveras att det är "för barnets skull", ingen unge VILL bete sig så illa.    

Ja man kan stilla undra om de själva har problem. "Vi har inte ansökt om resursskola!" nej, och detta visar tydligt varför ett sådant beslut inte ska ligga endast på föräldrarna, för de förstår inte alltid sitt barns bästa1 Resursskola räddade min lillebrors skolgång! Idag är han snart färdig med en civilekonomutbildning från ett av Sveriges bästa universitet.
  • Litet My
    Insatt skrev 2013-09-03 08:16:58 följande:

Ja man kan stilla undra om de själva har problem. "Vi har inte ansökt om resursskola!" nej, och detta visar tydligt varför ett sådant beslut inte ska ligga endast på föräldrarna, för de förstår inte alltid sitt barns bästa1 Resursskola räddade min lillebrors skolgång! Idag är han snart färdig med en civilekonomutbildning från ett av Sveriges bästa universitet.

Roligt att höra en sk "solskenshistoria", här i kommunen finns en superbra resurskola där man jobbar med både föräldrarna och barnen i en ganska intensiv behandling med målet att de skall klara vanlig skola inom 2 år (sedan gör ju inte alla det ändå)

Jag tänkte också att om föräldrarna har någon funktionsedsättning att de inte förstått infon, har svårt att se det från skolans håll, inte fixar att ta tag i saker och behöver stöd i det osv. Då räcker det ju inte att "säga till" utan någon som kan problematiken behöver förklara och stöd behöver sättas in. Lite som föräldrarna till brukarna på psyk där jag jobbade som ofta hade problem själva, det fungerade liksom inte att bara säga "si och så är det" utan det krävdes mycket av mig som personal att förstå och kunna tillgodose sig det man sa och rätt ofta fick både psykiater, sjuksköterska och enhetschef sitta med på mötena och det behövdes mycket stöd från mig oftast att få papper skickade, saker inhandlade osv osv eftersom de ofta var utbrännda och hade egna diagnoser. Har själv barn med funktionshinder och jag tycker det kräver ganska mycket även för mig utan psykisk ohälsa/funktionsedsättning att hålla koll på alla möten, tider, bokningar osv osv och då har sonen inte så mycket hjälp. För en förälder med diagnos kan jag tänka mig att det blir ohållbart.  
Svar på tråden Skola i lund i skräck för våldsam elev