• Anonym (Undrande)

Bo med bonusbarn?

Undrar om de är så här de ska vara?

För att börja jag har 3 barn i åldrarna 2-6 som bor hos mig större delen av tiden och hos sin Pappa 4 dagar varannan vecka, jag har en bra relation till pappan o de är aldrig några bekymmer att byta dagar eller hjälpas åt..

Pojkvännen har 2 barn i åldrarna 3-7 som han har varannan helg dessutom helt oense med mamman så han får inte ha dom en minut längre än vad som är överenskommit..

Nu till problemet: vi pratar om att flytta ihop men då anser pojkvännen att vi ska ha barnen varsin helg då han vill ha egentid med sina barn och att mina barn inte får "inkräkta" på den tiden då han träffar dom så sällan och att hans barn skulle må dåligt om mina var hemma samtidigt..

I mina öron låter de här hel knäppt och förstår inte varför alla inte skulle kunna vara tillsammans men de är jag så nu behöver jag hjälp att få era åsikter vad ni tycker? Ska vi ha barnen varsin helg eller ska dom kunna vara tillsammans?

• Svar på tråden Bo med bonusbarn?
  • Eterisk

Varför tycker du att det låter helknäppt? 

• Fånga dagen

Eftersom pojkvännen redan nu talat om hur han vill ha det, och att han vill ha egentid med sina barn som han inte träffar så ofta, så har han ju varit ärlig från början. Om du inte känner dig riktigt bekväm med det så skulle jag råda till att inte flytta ihop.

• mamaleona

Skulle också jag rekommendera att vara sambo - länge! Vi hade som ni för ca 12 år sedan, dvs jag hade 3 o mannen  2 barn. Vi hade mina jämt förutom varannan helg då dom var hos sin pappa. Hans kom varannan helg till oss. Men vi valde att ha alla fem den helgen vi hade barn o varannan helg var vi på tumis. Det var JÄTTESKÖNT, då kunde vi planera in saker vi ville göra ensamma (utan barn alls) till våra egna helger o dom helger vi hade alla så --- tja, då va de full rulle o kaos, haha. Men de va ju JÄTTEbra, dom lärde ju känna varann o hade jätteroligt i en stor grupp. Växte upp tillsammans helt enkelt. Betyder ju inte att mannen inte kan göra något enbart med sina barn ibland, det gjorde min man också, ex åkte till badhus, bio osv.

• Fanny b

Jag ser inget konstigt med pojkvännens önskemål, då han har barnen så sällan. Det kan ju också underlätta för dina barn också, då de inte behöver vänja vid hans barn i nuläget. Det vore en sak om din pojkvän hade sina barn vv, men då han har dem vh kan det vara lättast för alla parter om barnen inte träffar varandra så mycket. För övrig håller jag med Fånga dagen, om du inte gillar detta bör ni inte flytta ihop. 

• Litet My

Jag tycker det låter ansvarsfullt, när min son var hos pappa vh var det just egentiden han saknade där vilket han tyvärr aldrig fick (finns 5 barn till). Vh är väldigt lite tid och om jag haft mina barn så lite hade jag nog också enbart velat fokusera på dem de dagarna.

• Fånga dagen
    Litet My skrev 2013-09-01 17:36:23 följande:
    Jag tycker det låter ansvarsfullt, när min son var hos pappa vh var det just egentiden han saknade där vilket han tyvärr aldrig fick (finns 5 barn till). Vh är väldigt lite tid och om jag haft mina barn så lite hade jag nog också enbart velat fokusera på dem de dagarna.
    Jag tycker också att det verkligen kommer på pappans pluskonto att han vill prioritera sina barn. Viktigt för barnen att få rå om sin pappa själva i, synnerhet när de har så lite tid tillsammans. Fler barn borde få känna att de kommer i första rummet.
  • Anonym (Undrande)

Tack för era svar! Får nog tänka över de här en extra gång! Känns som att de inte blir någon tid över till oss överhuvudtaget om vi ska ha barnen varsin gång. Men en tanke jag hade var blir inte hans barn avundsjuka att mina barn får vara hemma o tvärtom? Tycker de ska vara lika för alla barn så var de när jag var liten o jag hade styvsyskon ( som jag än idag ser som mina riktiga syskon)

• Litet My

Fast hans barn är ju mestadels hemma, fast hos mamman. Som någon skrev blir det ju skillnad om man har barnen varannan vecka och det finns en vardag, vilket det ju inte blir i din sambos fall där man med vh-umgänge ju försöker få ut så mycket som möjligt av den korta tid man har. Varför skulle det inte bli någon tid över för er? Föräldrar som har barn ihop lyckas ju ofta bra att kombinera barn med egentid så att säga.

• Anonym (A)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-09-01 19:11:35 följande:
    Tack för era svar! Får nog tänka över de här en extra gång! Känns som att de inte blir någon tid över till oss överhuvudtaget om vi ska ha barnen varsin gång. Men en tanke jag hade var blir inte hans barn avundsjuka att mina barn får vara hemma o tvärtom? Tycker de ska vara lika för alla barn så var de när jag var liten o jag hade styvsyskon ( som jag än idag ser som mina riktiga syskon)
    Nej, du kanske ska ha dina barn varannan helg i stället? Då blir det en massa tid över till er båda.
  • Fanny b
    Anonym (Undrande) skrev 2013-09-01 19:11:35 följande:

Med tanke på att dina barn är hos sin pappa 4 dagar varannan vecka så tror jag att om ni får ont om egentid är det för att dina barn är större delen hos er än att din pojkvän har sina barn på helger där dina barn inte är där. Jag tror inte att bonussyskon där några kommer vh generellt kommer skapa några bra syskonrelationer.
Svar på tråden Bo med bonusbarn?