MissKali skrev 2013-09-02 16:30:58 följande:
Jag satt i en liknande sits förra året. Personen hade ett enskilt företag och behövde personal, så han är skyldig mig en summa på ca 10 000:- av det som fattas på en lön. Han var känd hos KFM innan (jag visste inte om det) och jag var för seg på att skicka in för lönegarantin så det vart en "vanlig skuld".
Om hon inte skickar in delgivningskvittot hur långt tid tar det innan en Delgivningsman söker upp henne för påskrift? Jag tror att det är ca 5 kuvert dom skickar ut innan dom åker till den adressen där hon är folkbokförd. Dom åker väldigt sällan ut till en annan adress.
Om hon håller sig undan kan Kronofogden ändå meddela utslag?
Eftersom "min" personen var känd sen innan så höll han sig undan... Han var skriven på en adress och befann sig på en annan adress jag visste om som jag tipsade om. Dom svaren jag fick utav KFM var att det behövs väldigt mycket innan dom knackar på hos en annan adress. KFM ger inte utslag om personen inte skriver på. Är det så att dom inte får tag på henne så är din sista chans tingsrätten.
När Kronfogden sen meddelar utslag hur långt tid tar det innan dom påbörjar löneutmätning eller motsvarande för att driva in de pengar hon är skyldig mig?
Det tar LÅNG tid innan dom börjar ta på lönen. Här står det mera om löneutmätning: www.kronofogden.se/Loneutmatning2.html
Det här står även hur mycket man får behålla:
För att klara din försörjning är du alltid garanterad att behålla ett visst belopp, det kallas för ditt förbehållsbelopp.Det består av ett normalbelopp som ska täcka dina allmänna levnadskostnader och din bostadskostnad. Du kan även få tillägg för barnomsorg, arbetsresor med mera.
Normalbeloppet förändras varje år i takt med konsumentprisindex. Aktuellt normalbelopp publiceras varje år i Kronofogdemyndighetens föreskrifter om bestämmande av förbehållsbelopp m.m. För 2013 är det.
4 683 kronor för en ensamstående vuxen 7 736 kronor för sammanlevande makar eller sambos 2 485 kronor för barn till och med 6 år 2 860 kronor för barn 7 år eller äldre
Kronofogden går efter denna ordning när det börjar närma sig utmättning:
Kontanta medel (pengar). Banktillgodohavanden och andra likvida tillgångar Lön. Fondandelar och aktier. Övrig lös egendom Fast egendom (t.ex. villa, fritidshus, industrifastighet). Skepp, luftfartyg, tvistiga fordringar m.m.
mera läsning: www.kronofogden.se/Utmatning2.html
Men mitt bästa tips är att ringa till KFM 0771-73 73 00 måndag-fredag klockan 8-18.
Dom är jätte trevlig och hjälpsamma!
LYCKA TILL!
Två brev skickas ut innan delgivningsman åker ut.
Och vad gäller spikning så är det KFM's jurister som bestämmer i varje enskilt fall och får endast ske om man verkligen kan förutsätta att personen vistas på den adressen.
Hur lång tid det tar innan det kommer in pengar på en skuld som ligger för indrivning är helt individuellt. Det kan gå ganska snabbt, det kan ta lång tid eller så kommer det inte in några pengar alls.