• Maria 417

Betalningsföreläggande KFM

Hej!
    Skickade nyligen in ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden angående en tjej som är skyldig mig 2000 kr men vägrar betala tillbaka pengarna och har som jag upplever det nästan hotat mig via konversation på Facebook

Kryssade i  rutan verkställighet då jag vill att Kronofogden hjälper till att driva in pengarna.

Vet att Kronofogden har skickat ut föreläggande till henne med bifogat delgivningskvitto.

Om hon inte skickar in delgivningskvittot hur långt tid tar det innan en Delgivningsman söker upp henne för påskrift? Om hon håller sig undan kan Kronofogden ändå meddela utslag?

När Kronfogden sen meddelar utslag hur långt tid tar det innan dom påbörjar löneutmätning eller motsvarande för att driva in de pengar hon är skyldig mig?

Vet att hon får pengar från Försäkringskassan samt pengar och annat vid sidan om.

Behöver bra tips hur jag själv under tiden kan göra för att driva på så att hon till slut betalar tillbaka de 2000 kr som hon är skyldig mig?

Tack på för hand!

• Svar på tråden Betalningsföreläggande KFM
  • Jonna 2006

Jag vet inte exakt, har du kolla KFM:s hemsida?

Det finns ett telefonnummer du kan ringa om du vill ha hjälp med juriduska frågor, jag har använt dem ett par gånger: Juristjouren heter de och finns även på facebook där du kan fråga dem om olika saker. De brukar ha bra koll.

• Melindrha

Tror att du ska räkna med rätt lång tid förutsatt att det finns något att utmäta på. Lever hon på f-kassa är jag tveksam om det finns mån att mäta ut men beror ju på luvs situationen. Har en bekant som hade ett sånt här fall för några år sen och det tog närmare 6 månader innan han fick första betalningen...

• Maria 417

Vet att hon hon får pengar från Försäkringskassan samt får pengar och annat vid sidan om.

Kronofogden håller på att göra en utredning angående henne.
    De har sett att hon får pengar från Försäkringskassan

• Melindrha

Jo men hon måste ju fortfarande få en viss summa för att de ska göra en utmätning det var så jag menade :)

• Maria 417

Till saken hör att hon inte bara får pengar från Försäkringskassan utan pengar vid sidan om och även annat.

Det rör sig helt enkelt om en tjej som lever i lyx  och klarar sig förmodligen utan de pengar hon får från Försäkringskassan

Det jag kan göra nu är helt enkelt att avvakta

• MissKali

Jag satt i en liknande sits förra året. Personen hade ett enskilt företag och behövde personal, så han är skyldig mig en summa på ca 10 000:- av det som fattas på en lön. Han var känd hos KFM innan (jag visste inte om det) och jag var för seg på att skicka in för lönegarantin så det vart en "vanlig skuld". 

Om hon inte skickar in delgivningskvittot hur långt tid tar det innan en Delgivningsman söker upp henne för påskrift? Jag tror att det är ca 5 kuvert dom skickar ut innan dom åker till den adressen där hon är folkbokförd. Dom åker väldigt sällan ut till en annan adress. 

Om hon håller sig undan kan Kronofogden ändå meddela utslag?

Eftersom "min" personen var känd sen innan så höll han sig undan... Han var skriven på en adress och befann sig på en annan adress jag visste om som jag tipsade om. Dom svaren jag fick utav KFM var att det behövs väldigt mycket innan dom knackar på hos en annan adress. KFM ger inte utslag om personen inte skriver på. Är det så att dom inte får tag på henne så är din sista chans tingsrätten.

När Kronfogden sen meddelar utslag hur långt tid tar det innan dom påbörjar löneutmätning eller motsvarande för att driva in de pengar hon är skyldig mig?
    Det tar LÅNG tid innan dom börjar ta på lönen. Här står det mera om löneutmätning: http://www.kronofogden.se/Loneutmatning2.html 

Det här står även hur mycket man får behålla:

För att klara din försörjning är du alltid garanterad att behålla ett visst belopp, det kallas för ditt förbehållsbelopp.Det består av ett normalbelopp som ska täcka dina allmänna levnadskostnader och din bostadskostnad. Du kan även få tillägg för barnomsorg, arbetsresor med mera.

Normalbeloppet förändras varje år i takt med konsumentprisindex. Aktuellt normalbelopp publiceras varje år i Kronofogdemyndighetens föreskrifter om bestämmande av förbehållsbelopp m.m. För 2013 är det.

4 683 kronor för en ensamstående vuxen 7 736 kronor för sammanlevande makar eller sambos 2 485 kronor för barn till och med 6 år 2 860 kronor för barn 7 år eller äldre

Kronofogden går efter denna ordning när det börjar närma sig utmättning:

Kontanta medel (pengar). Banktillgodohavanden och andra likvida tillgångar Lön. Fondandelar och aktier. Övrig lös egendom Fast egendom (t.ex. villa, fritidshus, industrifastighet). Skepp, luftfartyg, tvistiga fordringar m.m.

mera läsning: http://www.kronofogden.se/Utmatning2.html

Men mitt bästa tips är att ringa till KFM 0771-73 73 00 måndag-fredag klockan 8-18.
    Dom är jätte trevlig och hjälpsamma!

LYCKA TILL! Glad  

• MissKali
    Maria 417 skrev 2013-09-02 16:26:17 följande:
    Till saken hör att hon inte bara får pengar från Försäkringskassan utan pengar vid sidan om och även annat.

Det rör sig helt enkelt om en tjej som lever i lyx  och klarar sig förmodligen utan de pengar hon får från Försäkringskassan

Det jag kan göra nu är helt enkelt att avvakta

På sidan av? Jobbar hon svart? Varför får hon pengar från FK om hon har en inkomst? Om det är för att hon behöver dom pengarna för att överleva så är det ännu svårare för KFM att hämta pengar ...
  • Maria 417

Nej, hon jobbar inte utan får som sagt pengar från F-kassan

Sen är det så att hon driver en blogg där man måste betala dyra pengar för att annonsera där.

Sen kan jag tänka mig att hennes familj ger henne pengar och lite dyrare saker.

Hon är kort och gott en ganska självupptagen tjej som bara bryr sig om sitt utseende

Fick veta i dag att  så kallad "spikning" kan göras om hon inte skickar in delgivningskvittot eller om delgivningsman inte får tag på henne.Kan själv när det är dags för delgivning få prata med delgivningsmannen och tala om att jag vill att det blir "spikning"

Då jag begärde verkställighet och det har blivit utslag kommer det skickas vidare för indrivning.

Kan räkna med att få några hundra lappar varje månad men det är det värt med tanke på att hon inte kommer undan att betala även om hon själv inte vill betala.

• Melindrha

Fast om hon får pengar från sina föräldrar bryr sig inte kfm om. I alla fall inte enligt den uppfattning jag fått. Det kan de inte ens se utan bara det som hon får utbetalt varje månad.
    Hoppas det löser sig för dig i alla fall!

• Fru Mullemonster
    MissKali skrev 2013-09-02 16:30:58 följande:

Jag satt i en liknande sits förra året. Personen hade ett enskilt företag och behövde personal, så han är skyldig mig en summa på ca 10 000:- av det som fattas på en lön. Han var känd hos KFM innan (jag visste inte om det) och jag var för seg på att skicka in för lönegarantin så det vart en "vanlig skuld". 

Om hon inte skickar in delgivningskvittot hur långt tid tar det innan en Delgivningsman söker upp henne för påskrift? Jag tror att det är ca 5 kuvert dom skickar ut innan dom åker till den adressen där hon är folkbokförd. Dom åker väldigt sällan ut till en annan adress. 

Om hon håller sig undan kan Kronofogden ändå meddela utslag?
    Eftersom "min" personen var känd sen innan så höll han sig undan... Han var skriven på en adress och befann sig på en annan adress jag visste om som jag tipsade om. Dom svaren jag fick utav KFM var att det behövs väldigt mycket innan dom knackar på hos en annan adress. KFM ger inte utslag om personen inte skriver på. Är det så att dom inte får tag på henne så är din sista chans tingsrätten.

Det tar LÅNG tid innan dom börjar ta på lönen. Här står det mera om löneutmätning: www.kronofogden.se/Loneutmatning2.html 

Det här står även hur mycket man får behålla:

För att klara din försörjning är du alltid garanterad att behålla ett visst belopp, det kallas för ditt förbehållsbelopp.Det består av ett normalbelopp som ska täcka dina allmänna levnadskostnader och din bostadskostnad. Du kan även få tillägg för barnomsorg, arbetsresor med mera.

Normalbeloppet förändras varje år i takt med konsumentprisindex. Aktuellt normalbelopp publiceras varje år i Kronofogdemyndighetens föreskrifter om bestämmande av förbehållsbelopp m.m. För 2013 är det.

4 683 kronor för en ensamstående vuxen 7 736 kronor för sammanlevande makar eller sambos 2 485 kronor för barn till och med 6 år 2 860 kronor för barn 7 år eller äldre

Kronofogden går efter denna ordning när det börjar närma sig utmättning:

Kontanta medel (pengar). Banktillgodohavanden och andra likvida tillgångar Lön. Fondandelar och aktier. Övrig lös egendom Fast egendom (t.ex. villa, fritidshus, industrifastighet). Skepp, luftfartyg, tvistiga fordringar m.m.

mera läsning: www.kronofogden.se/Utmatning2.html

Men mitt bästa tips är att ringa till KFM 0771-73 73 00 måndag-fredag klockan 8-18.
    Dom är jätte trevlig och hjälpsamma!

LYCKA TILL! Glad  

Två brev skickas ut innan delgivningsman åker ut.
    Och vad gäller spikning så är det KFM's jurister som bestämmer i varje enskilt fall och får endast ske om man verkligen kan förutsätta att personen vistas på den adressen.
    Hur lång tid det tar innan det kommer in pengar på en skuld som ligger för indrivning är helt individuellt. Det kan gå ganska snabbt, det kan ta lång tid eller så kommer det inte in några pengar alls. 
  • Maria 417

Utan att gå in på alltför mycket detaljer gällande tjejen i fråga:

i och med att i två tidigare fall har två så kallade spikningar gjort då hon varken skickat in delgivningskvittot och delgivningsman inte fick tag på henne.

Fick veta i dag av kronofogden att det kan i bli aktuellt i gen med "spikning" om hon inte skickar in delgivningskvittot eller delgivningsman inte får tag på henne.

Kan själv sen få prata direkt med delgivningsmannen och säga att han eller  hon gör så kallad "spikning"

Jag förstår självklart att Kronofogden struntar i om hon får pengar utan det jag syftar på att det finns goda chanser för Kronofogden att hitta pengar att mäta ut

• MissKali
    Fru Mullemonster skrev 2013-09-02 21:37:00 följande:
    Två brev skickas ut innan delgivningsman åker ut.
    Och vad gäller spikning så är det KFM's jurister som bestämmer i varje enskilt fall och får endast ske om man verkligen kan förutsätta att personen vistas på den adressen.
    Hur lång tid det tar innan det kommer in pengar på en skuld som ligger för indrivning är helt individuellt. Det kan gå ganska snabbt, det kan ta lång tid eller så kommer det inte in några pengar alls. 

Två brev är säkert det dom vill. Men jag vet att det finns dom som fått fler brev än så... Det brukar till slut ligga röda lappar i kuvertet där KFM uppmanar att man måste skicka in delgivningskvittot.

Ja exakt, jag kan uppge en adress, men om personer runt omkring talar om att han inte alls finns där så får dom inte skicka brev dit eller ringa på dörren. Det var det jag fick sagt till mig av KFM. Jag hade adresser, telefon nummer, jag erbjöd mig att skicka in bilder ifrån när personen är där med det räckte inte ...
    Skriver personen inte på eller delgivningsman inte hittar personen så skriv ärendet av och man kan ta upp det i tingsrätten.   
  • Maria 417

Generellt sett är det så det fungerar!

Men just i detta fall blir det så kallad "spikning" för hennes del om hon inte skickar in delgivningskvittot eller delgivningsman får tag på henne.Det har med att göra att det vid två tidigare tillfällen gjorts så kallad spikning.

Enligt folkbokföringen har hon bott på samma adress sen 2011 och får sin post dit och kan nästan garantera att hon inte är speciellt svår att få tag på grund av att hon gör incheckningar rätt ofta på Facebook samt allmänt lever ett så begränsat liv med tanke på den sjukdom hon har.

Kronofogden förklarade nämligen det för mig när jag ringde dit i dag och hörde angående ärendet.

Det ända jag kan göra nu är att avvakta lite och om cirka 1-2 veckor ringa till Kronofogden och höra angående ärendet.

Hon kommer inte undan med tanke på tidigare historik hos Kronofogden samt att jag inte ger mig förrän kronofogden drivit in pengarna även om det kan ta upp till ett år innan jag får hela summan hon är skyldig mig.

• elmadumle
    Maria 417 skrev 2013-09-02 22:20:14 följande:
    Generellt sett är det så det fungerar!

Men just i detta fall blir det så kallad "spikning" för hennes del om hon inte skickar in delgivningskvittot eller delgivningsman får tag på henne.Det har med att göra att det vid två tidigare tillfällen gjorts så kallad spikning.

Enligt folkbokföringen har hon bott på samma adress sen 2011 och får sin post dit och kan nästan garantera att hon inte är speciellt svår att få tag på grund av att hon gör incheckningar rätt ofta på Facebook samt allmänt lever ett så begränsat liv med tanke på den sjukdom hon har.

Kronofogden förklarade nämligen det för mig när jag ringde dit i dag och hörde angående ärendet.

Det ända jag kan göra nu är att avvakta lite och om cirka 1-2 veckor ringa till Kronofogden och höra angående ärendet.

Hon kommer inte undan med tanke på tidigare historik hos Kronofogden samt att jag inte ger mig förrän kronofogden drivit in pengarna även om det kan ta upp till ett år innan jag får hela summan hon är skyldig mig.
    Det kan ta flera år innan du fått dina pengar, du kanske bara får ett par kronor i månaden beroende på hur mycket de kan mäta ut och hur många som delar på pengarna varje månad.
  • Maria 417

Fick nu i kväll kontakt med en person som känner tjejen.

Skulle vara så skönt om personen i fråga kan hjälpa mig att lösa det.

Känns inget kul att behöva koppla Kronofogden och eventuellt Tingsrätten

Tjejen i fråga mår i grund och botten inte bra och behöver i stället tänka på sin hälsa.

För en tvist i Tingsrätten antar jag tär på dom flesta

• Maria 417

Nu har ärendet legat hos Kronofogden lite drygt 2 månader.

Ärendet ligger nu hos Delgivningsman som sökt personen vid ett tillfälle för påskrift av delgivningskvittot.
    Dock utan framgång.

Bör jag avvakta lite eller redan nu ta över ärendet via så kallad partsdelgivning?

Funderar på Polisens Delgivningsmän då om jag förstått det rätt är de förordnade Stämningsmän med mer befogenheter än dessa privata delgivningsbyråer

Svar på tråden Betalningsföreläggande KFM