• Mellanmjölkens land

Lampor till 2 barnrum

Tänkte be er om hjälp/tips.

Vi har precis flyttat till hus vilket innebär att vår dotter på 2,5 år fått ett eget rum och att vi har ett rum till den kommande bebisen. Tyvärr räcker de lampor vi har inte långt alternativt så passar de inte in.

Vi skulle behöva varsin taklampa till barnrummen samt någon typ av vägglampa för stämningsbelysning samt när man läser bok på kvällen. Vägglampan måste alltså ge ljus nog för att det ska gå att läsa men inte så mycket att barnet hålls vaket.

Dotterns rum har vita väggar samt en rosa/lila fondvägg. Rullgardin i samma nyans. Möblerna är från Ikea, en svartbrun säng, gröna fronter på stuva och en grön matta. Hon gillar Bärgarn (inte Blixten), stora fordon och Pippi men även blommor och fjärilar mm.

Bebisens rum har vita väggar samt en grön fondvägg. Möbler är inte riktigt bestämda än eftersom vi tvekar om vi ska skaffa en ny spjälsäng+byrå eller behålla vad vi har (var inte 100% nöjda med sängen och de tillhör samma set).

Ge oss tips på lampor! Helst ska dotterns inte vara rosa och bebisens inte vara gröna för att inte riskera att de skär sig mot fondväggarna. Speciellt bebisens lampor bör vara könsneutrala eftersom vi inte vet vad det blir.

• Svar på tråden Lampor till 2 barnrum
  • Alexi

vi har fina plafonder i taket i barnens rum, dvs frostat glas med något mönster av snäckor osv. Ger jättebra ljus, är fina men ändå neutrala. Hatar nedhängande stora blaffor till taklampor, de ska ju ändå bara tändas vid rejäl lek, städning osv.

På väggarna har vi i dotterns rum en vit blomlampa från Ikea, ger rejält ljus. I sonens rum är det en gul månlampa från ikea, den är perfekt just om man vill ha mild belysning som går att använda även vid typ blöjbyte nattetid osv. Vi läser på kvällen med den som enda lampa och det funkar, även om den är lite svag.

dottern har också en jättesöt sänglampa, med rosa fjärilar eller hjärtan på. Köpt på nätet, jag hade otroligt svårt att hitta vettiga sänglampor utan disneymotiv och liknande.

• mammalovis

Jag skulle också rekommendera IKEAs blomlampor som mysbelysning. På den gröna väggen kan det ju bli riktigt snyggt med en trio blommor på olika höjd om man vill.

I min dotters rum har vi en stjärnlampa också från IKEA som hänger nära dörröppningen så hon har ljus om hon vaknar och är rädd och vill hitta in till oss. Än har vi inte börjat läsa, men det finns en vanlig svart sänglampa som ännu inte är uppsatt.  

• Alexi

Vi har två vita blomlampor i olika höjder i vårt lekrum, jättefint! Tyvärr säljs inte just de längre.

• Mellanmjölkens land

Kollade på Ikeas hemsida efter en stjärnlampa men hittade ingen Har för mig att jag vet vad ni menar men hittade som sagt inte. Funderar däremot på solplafonden i bägge rummen alt den vita med moln i det ena. Trevligt neutrala bägge.

Mys/läsbelysning är svårare... Tar gärna emot fler tips

• Novan

Kan rekommendera Miniroom.se, de har väldigt många fina lampor till barnrum. De hjälpte mig dessutom med råd när jag skulle inreda min dotters barnrum. Supertrevliga och bra service! Gillar verkligen! Glad

• Maisie
    Mellanmjölkens land skrev 2013-09-01 21:47:59 följande:
    Kollade på Ikeas hemsida efter en stjärnlampa men hittade ingen Har för mig att jag vet vad ni menar men hittade som sagt inte. Funderar däremot på solplafonden i bägge rummen alt den vita med moln i det ena. Trevligt neutrala bägge.

Mys/läsbelysning är svårare... Tar gärna emot fler tips
    Solplafonden är väldigt fin men ljuset är också väldigt gult och vi tyckte inte den fungerade som allmännbelysning och bytte ut den. Tyvärr är ikeas barnlampor inte så starka så de lyser upp ganska dåligt.
Svar på tråden Lampor till 2 barnrum