Inlägg från: CliineDJ |Visa alla inlägg
  • CliineDJ

BF Maj 2014

Vickan08 skrev 2013-09-29 20:25:27 följande:
    Har också skickat, visst är det en hemlig grupp som inte syns offentligt? :)
    Jag har inte gått med i gruppen för jag är inte riktigt redo att vara offentlig.
    Inläggen är inte synliga men jag ser vilka som är medlemmar så då kan ju vem som helst se vem som är medlem och titeln på gruppen är ju ganska avslöjande.
    Jag hoppar med om en månad när vi gjort KUB och jag berättat för min chef.
  • CliineDJ
    Längtan till dig skrev 2013-10-08 15:24:11 följande:
    Jag vet inte, men äter redan järntabletter sedan ett år tillbaka då jag gjort en magsäcksförminskning..
    De ska ta massa prover vid nästa tillfälle, förra tillfället var bara ett hälsosamtal. 
    En graviditetet tar på järnreserverna så om du redan innan behövt fylla på så ska du nog be att de kollar upp det. Tror inte att det är något farligt men det kan ju vara trevligt om du kan få hjälp att må bättre.

Vi min förra (och första) graviditetet skulle de inte kolla mitt hb-värde förutom vid inskrivningen eftersom min järnreserv var så bra/hög. När jag kände mig yr och trött kollade jag på företagshälsovården och då hade det sjunkit jättemycket så jag fick börja äta järn iaf. 
  • CliineDJ
    Maliiin skrev 2013-10-09 20:21:12 följande:
    Hej! 
    Jag hoppas jag får vara med här!
    vet inte mitt datum men i månadsksiftet maj juni, är i v 6 +3.
    Gjorde VUL igår, gjorde det även för 2 veckor sedan!
    Jag hade en elakartad cysta på en äggstock för 6 år sedan som de fick ta bort.
    Så jag har bara en äggstock. Eftersom det visade sig att den var
    elakartad så fick jag cellgift behandling och går på halvårskontroller på gyn!
    Jag plussade lördagen innan jag skulle på min vanliga cancerkontroll (tisdag 24/9)
    Jag berättade för läkaren att jag plussat, och det fanns två alternativa datum...
    När hon gjorde vul såg hon inget foster, en förtjockad livmoder och vätska bakom livmordern blev resultatet.
    Vilket kunde vara utomkvedshavandeskap, så fick komma tillbaka två veckor senare vilket var igår!
    Då syntes hjärtat och den ligger på rätt ställe:)))
    Vecka 6+2 sa hon då!!!
    Känns jätte bra, men självklart oroar man sig för missfall hit och dit!

det blir vårt första barn!
    Bor i norrbotten!  
    Grattis till plusset! Vad spännande med första barnet.

Jag gjorde VUL i v 6+3 (pga hade två MA innan jag blev gravid med vår 2-åring). Kommer du ihåg längden på "bebisen"? Min var 7,4 mm. Det märkliga är att jag har för mig att vår förstfödde var 4 mm i v 6+4 (måste hört eller skrivit fel). Dock stämmer 7,4 mycket bättre med de räknemodeller jag hittat på nätet.
  • CliineDJ
    Blomma87 skrev 2013-10-10 12:33:40 följande:
    Va konstigt att de inte kollade mer än en gång! 

På mig har de nog kollat hb var o varannan gång, även om jag har också börjat högt mina två tidigare grav. Båda ggrna har jag behövt knapra järn mot slutet. Men bra att du tog tag i det själv!

Tydligen kollar de själva hb-värdet och hur stora reserver man har. Har man små reserver så fortsätter de att kolla hb även om man ligger högt. Har man stora reserver så räknar de med att de ska räcka. Så fick jag det iaf förklarat för mig.
  • CliineDJ
    ohbaby skrev 2013-10-11 19:14:33 följande:
    Kul att vi blir fler!

Var hos bm idag och fast vi har noll koll på när jag blev gravid verkade hon inte bry sig om det utan satte bara 21 maj som bf. Inget tidigare ultraljud här inte:) så jag får stå ut i 9 veckor till innan ultraljudet som alla andra;)

Tycker magen är lite plufsigare än vanligt. Ytterst lite men alltid något:)

Konstigt att du inte får något VUL. Här är fet rutin för att datera. Verkar inte som ni har KUB-UL heller..? Kanske är det just därför. Här erbjuds alla KUB-UL och då måste man ju veta BF ganska exakt.
  • CliineDJ
    Sandis skrev 2013-10-17 18:47:35 följande:
    V.12 idag :) känns skönt att vara lite "säkrare" nu :) kub den 29:e o då får vi äntligen se lilla livet igen

10 veckor avklarade här. Går in i v 11 imorgon . Har inskrivning 29:e och KUB 5:e. Fick tjuvkika på den lilla i onsdags (misstänkt UVI), allt såg bra ut, 26 mm och hjärtslag
  • CliineDJ
    ohbaby skrev 2013-10-21 22:13:03 följande:
    Är det fler än jag som mår riktigt illa? Tack och lov har jag inte spytt än men har mått så illa så jag varit liggandes sen 14:00 idag för att inte spy.. Det har blivit så mycket värre de sista dagarna. Går in i v 11 i morgon, är det inte nu det ska bli bättre? Har redovisning på universitetet i morgon, hoppas verkligen jag fixar den...

När jag var gravid förra gången så spydde jag i v 12, 13 och 14. Verkar inte vara så vanligt men det är tydligen inte omöjligt att illamåendet tilltar. Hoppas du snart mår bättre. Den här gången tyckte jag att jag mådde lite mer illa i början av graviditeten. För två veckor sedan trodde jag att jag skulle kräkas två gånger men sen dess mår jag knappt illa alls. V 10 + 3 idag.
  • CliineDJ
    MilayasMamma skrev 2013-11-06 08:56:12 följande:
    Ser att jag fallit bort ur listan, så länge sedan jag skrivit något nu. Jag har BF 16/5 med 2:a barnet. Varit på tidigt UL i v9 och allt såg bra ut. Imorgon skall vi på UL igen, screening denna gång. Är då i 12+5, ska bli aå spännande. Men ömmar mycket kring "bebismagen" speciellt kvällstid efter en lång dag. Vill vara svårt att föra någonting. Någon annan som upplever detta? Uppdatera gärna listan någon :)

Jag hade också BF 16/5 enligt tidiga VUL men fick igår BF 15/5 efter KUB-UL så nu är det det som gäller (stämmer med sista mens medan 16:e stämde med ÄL). Är vårt 2:a barn också Jag tycker jag känner till och från att det drar i magen men generellt blir det mer framåt sen-em och kväll. Magen har "pluppat ut" mycket tidigare den här gången. Berättade för mina föräldrar igår, men det var tydligen ingen nyhet för min mamma... Tyckte det var lite jobbigt att berätta, vi har inte en så nära relation. Umgås en hel del med mina föräldrar och har trevligt och så men det är aldrig särskilt personligt. Känner att de inte känner mig på riktigt, men nu är det gjort och de är glada.
  • CliineDJ
     MilayasMamma skrev 2013-11-06 20:05:52 följande:

Kul att följas åt lite, får se om det ändras något för mig på KUB-UL imorgon. Ska iaf bli kul att få se hur den lilla krabaten har det därinne. Ömmandet vill jag inte alls minnas att jag upplevde förra gången, men bara två år sen förra graviditeten så kanske därför det känns lite mer nu. Har också mått väldigt illa denna gång, spytt mycket, morfon som kväll. Förra gången led jag istället av lågt blodtryck tidigt och var jätteyr. Alltså helt olika. Har en dotter nu sen tidigare, ska bli intressant att se vad som är på väg nu :) Här berättade vi för familjen redan vecka 7, vi är dåliga på hemligheter i vår familj. Men var lite nervöst ändå tyckte jag att berätta. Men glada blev dom.
    Ja eller hur, vi har ju nästan samma datum och ungefär lika gamla "1:or"

Någon som har bra tips på hur man berättar för sin 2-åring? VI gjorde ett miniförsök ikväll som floppade rejält. Ha ha, lillkillen började prata om helt andra saker... Får väl köpa en bok, börja prata mer om dockan etc. Känns som det blir lättare när magen växer och sen när man börjar plocka fram bebissaker etc.

Lycka till imorgon, lycka till även till Luipin84  
  • CliineDJ
    sowe81 skrev 2013-11-09 18:09:28 följande:
    Visst är det tungt, vi fick också ma i v11, men bebis var bara 9v.

Lycka till i bebisverkstan!

Jag hade två täta MA innan jag blev gravid med vår lilla kille. Det jag tyckt varit jobbigast är att man kan njuta noll och slappna av noll under den första tiden... Den här gången gick det lite bättre, har ju fullt upp med att vara mamma och vet också att jag kan få barn + att det är för- och nackdelar med olika åldersspann, så det kändes inte lika "bråttom". Lycka till med höstbebisar!!!
  • CliineDJ
    ohbaby skrev 2013-11-12 06:55:46 följande:
    Så tråkigt att flera har förlorat sina små. Synd att verkligheten ska behöva vara sån.

Jag ska äntligen få ett tidigare ul. Pratade med min väns mamma som är bm och hon ska höra av sig nån dag i veckan när det finns en lucka så kan jag komma till henne och få veta vilken vecka jag faktiskt är i. Så skönt att få lite koll.

Vill inte göra det officiellt förrän jag vet vilken vecka jag är i eftersom alla vill veta just det.

Lite pinsamt att behöva säga "jag vet inte". Haha. Ska bli skönt att veta om den lever också.

Nån som har gjort det officiellt ån?

Vad skönt att du får ett UL. Jag är hyfsat officiell. Ska berätta för min chef imorgon (vi sitter inte på samma kontor) så efter det är det 100 % officiellt för jag tror min man berättar på sitt jobb idag. Känns jättekul men samtidigt lite som att om det går fel så blir det (från sig själv) "ha ha, trodde du verkligen på det där och att det skulle gå bra".
    BF 15/5
  • CliineDJ
    lupin84 skrev 2013-11-20 19:46:19 följande:
    Bara jag som känner mig ogravid... är ändå i v 16? 

Jag har känt mig ogravid men den här veckan är jag ganska säker på att jag känt bebisen flera gånger (fast jag är inte säker)...
  • CliineDJ

Grattis till alla som varit på UL. Vi väntar en lillebror till vår son Vecka 23 och det känns som tiden flyger fram!!!

Svar på tråden BF Maj 2014