• h81

Kap Verde i November? Erfarenheter?

Hej!

Vi har kikat lite på Kap Verde i november, chattat med fritidsresor (hon hade varit där sju gånger själv) o allt verkar ju toppen!? ser ut som det är makalösa stränder, varmt o gott  men man betalar för turkiet istället för thailand men kan ändå åka i november... ;)

men sen hittar man ju sidor på nätet....
    har förstått det blåser, men en del hävdar det är storm hela tiden medans man på rena faktasidor kan läsa det ÄR sandstorm i december januari men i övrigt "bara blåsigt"

vi är ute efter en sol o bad o lat resa, har tidigare åkt till tex turkiet flera gånger med all inclusive, har inget större behov av o klättra i berg eller så.. visst nån liten shoppingtur tar man gärna men i övrigt har vi inte ont av att hålla oss på hotellet en vecka för sol o bad...

vi reser med två barn som är  6 o 8 år, så dom klarar absolut den liiite längre flygresan, mina föräldrar samt min bror med sambo ska med, så det är många som ska trivas med olika förväntningar, men gemensamt är sol och värmelängtan!!

har blivit rekommenderad riu funana av fritidsresor (vi reser från gbg så det är bara fritidsresor som är aktuellt)
    dock hade vi tänkt oss någon vecka tidigare men då finns inte det hotellet ledigt.. närmare december känns lite nervöst om nu den här sandstormen kommer då!?
    kikat även på belorizonte samt helt nya oasis salinas sea

någon med erfarenheter i detta ämne får jättegärna skriva några rader för jag pendlar mellan helt säker till jätteosäker!!

övriga funderingar är vaccinationer..?

eller vad som helst man ska känna till?

jättetacksam för svar!!

• Svar på tråden Kap Verde i November? Erfarenheter?
  • magelita80

Vi var där i april. Som jag har förstått det så är vädret samma året runt. Det blåser som fan men solen är superstark så vi brände oss rejält. Vågorna var upp till 3-4 m så det gick inte bada i havet och poolerna var kalla. Efter 30 min så skakade jag.

Det var skönt att komma iväg men skulle inte åka tillbaka. Maten var sådär. Vi bodde på all inklusive men var inne i stan 1 dag och där var maten bra. Guiderna sa att det var säkert inne i stan men jag var lite rädd för sonen var med. Vi var de enda vita och alla stirrade. Det var inget riktig stad utan mer en by med hyddor och lerhus.

Folket var iaf trevliga.

• FruNyfiken

Vi var där i slutet av februari för några år sedan och bodde på Riu Funana. Det blåste så mycket att det inte gick att bada i havet och precis som ovanstående skrev, brände vi oss rejält eftersom man inte känner hur solen bränner.

Hotellet var jättebra och vi var mycket nöjda med maten! En gigantisk buffé där rätterna byts varje dag. Det var första gången vi hade all inclusive och efter den upplevelsen har vi bara blivit besvikna på andra hotell. Det var många aktiviteter för barn och ungdomar och showerna på kvällarna är riktigt bra.

Vi var inne i staden någon gång, men det är inte så mycket att se eller uppleva, tyvärr. Väldigt jobbiga säljare som drog och slet. Och hamnar man utanför huvudgatan känns det nästan lite hotfullt.

Vi har dock pratat om att kanske åka tillbaka någon gång, men då för hotellvistelsen. Väldigt trevligt och bra hotell, som sagt.

• h81
    magelita80 skrev 2013-09-01 23:58:15 följande:
    Vi var där i april. Som jag har förstått det så är vädret samma året runt. Det blåser som fan men solen är superstark så vi brände oss rejält. Vågorna var upp till 3-4 m så det gick inte bada i havet och poolerna var kalla. Efter 30 min så skakade jag.

Det var skönt att komma iväg men skulle inte åka tillbaka. Maten var sådär. Vi bodde på all inklusive men var inne i stan 1 dag och där var maten bra. Guiderna sa att det var säkert inne i stan men jag var lite rädd för sonen var med. Vi var de enda vita och alla stirrade. Det var inget riktig stad utan mer en by med hyddor och lerhus.

Folket var iaf trevliga.

vart bodde ni då?

det här med vågor o blåst tycker jag man kan läsa sig till så det förstår inte jag varför alla verkar bli så förvånade och bittra över detta..?
  • h81
    FruNyfiken skrev 2013-09-02 12:57:37 följande:
    Vi var där i slutet av februari för några år sedan och bodde på Riu Funana. Det blåste så mycket att det inte gick att bada i havet och precis som ovanstående skrev, brände vi oss rejält eftersom man inte känner hur solen bränner.

Hotellet var jättebra och vi var mycket nöjda med maten! En gigantisk buffé där rätterna byts varje dag. Det var första gången vi hade all inclusive och efter den upplevelsen har vi bara blivit besvikna på andra hotell. Det var många aktiviteter för barn och ungdomar och showerna på kvällarna är riktigt bra.

Vi var inne i staden någon gång, men det är inte så mycket att se eller uppleva, tyvärr. Väldigt jobbiga säljare som drog och slet. Och hamnar man utanför huvudgatan känns det nästan lite hotfullt.

Vi har dock pratat om att kanske åka tillbaka någon gång, men då för hotellvistelsen. Väldigt trevligt och bra hotell, som sagt.

det där det hotellet vi kikat på, fritidsresor själva rekommenderar det...
    vi har bara bott på all inclusive tidigare, tre gånger i turkiet o har vart jättenöjda med det, smmidigt när man reser i ett sällskap med helt olika rutiner =)

tack för era svar, jag ska leta vidare... o fundera... o diskutera.. o höra mig för... blåsten fattar jag, frågan är dock hur det är i november jämfört med era erfarenheter..?
  • FruNyfiken

Vi är inte bittra över blåsten, men om man åker på badsemester förväntar man sig nog att kunna bada. När vi var där var det badförbud hela veckan!

• Badfantasten

Så olika erfarenheter vi har.
    Jag och min släkt (8 vuxna) och barn i åldrar 4-6 år var där i 2 v. Vi bodde på belorizonte som vi trivdes bra på. Helt ok Bungalows med tyst AC och en liten altan utanför. Skönt att slippa hotellkomplex.
    4 olika pooler som var varma och sköna (saltvattenspooler och en barnpool under tak). Bra mat (all ink), trevlig underhållning varje kväll. Vattengympa, dans, arobics, skytte och tennis aktiviteter på hotellet. Även barnklubb som ingick.
    2 min ner till havet som under våra två veckor var relativt badvänliga. Blåst bara enstaka dagar men klart barnen föredrog poolerna då vi ändå fick hålla i barnen i havet. Men lite roligt att visa dagar bygga sandslott och gå långa promenader.

Tyvärr uppskattade vi inte områdena utanför som var fattiga, mörka och till viss del skumma så vi höll oss på hotellet förutom enstaka kvällspromender på 10 min till St. Maria. Där var en del resturanger och shopping.
    Utflykt till saltutvinning och till öknen "blå ögat" var trevligt. Dock var det inte så mycket mer att göra än sola och bada, koppla av, äta gott och bara relaxa.... men det var just det vi ville under den resan, bara njuta. Vi hade 2 härliga veckor men åker nog inte tillbaka då vi sett "allt" där nu. Kanske till ön Bovista för att se mer...

• h81
    FruNyfiken skrev 2013-09-02 21:30:16 följande:
    Vi är inte bittra över blåsten, men om man åker på badsemester förväntar man sig nog att kunna bada. När vi var där var det badförbud hela veckan!

Badfantasten skrev 2013-09-03 08:50:10 följande:
    Så olika erfarenheter vi har.
    Jag och min släkt (8 vuxna) och barn i åldrar 4-6 år var där i 2 v. Vi bodde på belorizonte som vi trivdes bra på. Helt ok Bungalows med tyst AC och en liten altan utanför. Skönt att slippa hotellkomplex.
    4 olika pooler som var varma och sköna (saltvattenspooler och en barnpool under tak). Bra mat (all ink), trevlig underhållning varje kväll. Vattengympa, dans, arobics, skytte och tennis aktiviteter på hotellet. Även barnklubb som ingick.
    2 min ner till havet som under våra två veckor var relativt badvänliga. Blåst bara enstaka dagar men klart barnen föredrog poolerna då vi ändå fick hålla i barnen i havet. Men lite roligt att visa dagar bygga sandslott och gå långa promenader.

Tyvärr uppskattade vi inte områdena utanför som var fattiga, mörka och till viss del skumma så vi höll oss på hotellet förutom enstaka kvällspromender på 10 min till St. Maria. Där var en del resturanger och shopping.
    Utflykt till saltutvinning och till öknen "blå ögat" var trevligt. Dock var det inte så mycket mer att göra än sola och bada, koppla av, äta gott och bara relaxa.... men det var just det vi ville under den resan, bara njuta. Vi hade 2 härliga veckor men åker nog inte tillbaka då vi sett "allt" där nu. Kanske till ön Bovista för att se mer...

vi har bokat nu! =)
    belorizonte!
    ..dock fanns inga bungalows lediga, men jag hoppas fritidsresor har rätt att hotelldelen är fräschare så vi får nån fördel där ändå ;)

precis som ni är vi endast ute efter lata dagar med sol o bad o värme mitt i vintern!!
    vi VET att inget finns att göra, har vart två omgångar i side utan att älmna hotellet en enda gång så jag tror detta kan vara ett sälle för oss..

funderar på att ta med flytvästar till våra barn 6 o 8 år.. vad tror du im det?? =)

jag tror faktiskt vi kan åka tillbaka bara för den garanterade väderleken... ska bli jättespännande resa!! =)
  • Badfantasten

Det är saltvattenspooler så våra barn lärde sig simma direkt där! Vi hade armpuffar med men flytvästar är ju toppen till havet och ev till båttur.
    Vet inget om hotelldelen med det blir säkert bra.
    Cafet rakt nedanför hotellet vid havet (drycken)  ingår även med All inc för gästerna på  belorizonte (det missade vi första dagarns så vi fick springa upp till hotellet)

Ha en underbar resa.

• h81
    Badfantasten skrev 2013-09-16 10:01:22 följande:
    Det är saltvattenspooler så våra barn lärde sig simma direkt där! Vi hade armpuffar med men flytvästar är ju toppen till havet och ev till båttur.
    Vet inget om hotelldelen med det blir säkert bra.
    Cafet rakt nedanför hotellet vid havet (drycken)  ingår även med All inc för gästerna på  belorizonte (det missade vi första dagarns så vi fick springa upp till hotellet)

Ha en underbar resa.

Kanske är det denna semestern våran åttaåring ska lära sig simma då? ;)

tänkte just till havet ang flytvästarna, armpuffar åker ju lätt av om det är ordentliga vågor..

tänkte just på det här med all inc, kommer du ihåg upplägget på det?
    vi är rädda vi blivit bortskämda nu på våra tidigare resor till turkiet med frukost, glass, lunch/snacks vid poolen, glass igen, eftermiddagskaffe, middag... allt med härliga buffeer och med fria drycker dagen lång... =)

nedräkningen har startat.. =)
  • Badfantasten
    h81 skrev 2013-10-07 22:42:48 följande:

Kanske är det denna semestern våran åttaåring ska lära sig simma då? ;)

tänkte just till havet ang flytvästarna, armpuffar åker ju lätt av om det är ordentliga vågor..

tänkte just på det här med all inc, kommer du ihåg upplägget på det?
    vi är rädda vi blivit bortskämda nu på våra tidigare resor till turkiet med frukost, glass, lunch/snacks vid poolen, glass igen, eftermiddagskaffe, middag... allt med härliga buffeer och med fria drycker dagen lång... =)

nedräkningen har startat.. =)

Maten var kanon och varierande. Alla i släkten var nöjda oavsett ålder. Har ingen annan All inc att jämnföra med men säkert inte så fantastisk Flörtsom de andra turistländer som är mer vana..
    Stor grillbuffe på torsdagar.Den var otroligt god!
    Snacks (bla. pizza slice mm) i ena resturangen mellan måltiderna. Dock ingen glass, utan slusch puppie i ena baren. Då barnen gjorde rastaflätor letade jag upp en  isglass (Calippo) för att de skulle orka sitta stilla. Kostade ca 50 kr :(. Så glass är dyrt!
    Dryck fanns hela dagarna, helt ok både öl/vinSkål, kaffe/te, läsk/slusch puppies mm.
    Sen fick matbiljett 1 st/vecka  "extra matbiljett" till den "finaste" resturangen som serverades 3 rätters. Där bokade man bord i förväg.
  • h81

Låter bra!! Som.sagt bortskämda från turkiet men.det du skriver.låter.jättebra! Tavk för svaret, jätteskönt.o kunna fråga ngn.som vart där.som inte jobbar på.fritidsresor

• h81

dåligt aktiv på den här sidan märker jag..

vi hade en jättehärlig semester!!
    bokar vi idag bokar vi nybyggda grannhotellet för vårt var lite slitet men i övrigt toppn!!!

vilken VÄRME..
    underbart..
    förutom att min pappa hade tandvärk  hela semestern, tappade sina glasögon i en stor våg första dan (dock snorklade min man reda på dom)
    så är vi jättenöjda..
    värme, solsken, (hade regn en natt men kl 11 var det varmt o soligt igen)
    sitta på stranden o ta en dink eller öl o bara NJUTA

ÅK!!!
    sörjer att vi av olika skäl inte kommer åka igen i år..
    lätt värt dom extra timmarna i flygplan för mig (som kompensation får man kortare transfertid mot våra tidigare resmål)
    ÄVEN fast våra barn var åksjuka heeela resan dit (9 timmar)
     o sonen fick nån solstingåkomma sista natten /dagen.. o kräktes ÄVEN hela vägen hem..

vi är ÄNDÅ såå nöjda.. (har inte vart i thailand o liknande, så detta var fantastiskt för oss med denna VÄRME)

ni som tvekar, boka bara ;)

Svar på tråden Kap Verde i November? Erfarenheter?