Anonym (rottweiler) skrev 2013-09-02 00:08:20 följande:
Nu ska jag vara lite "tråkig"
. MEN, vi har löst det så här,
Mamma jobbar kontorstider, pappa jobbar natt som hundförare, dessutom bor både jag och min syster hemma (både jag och syster är 20+)
Alltså är det alltid någon hemma, pappa på dagtid och mamma, jag och min syster nattetid.
Pappas jobbhund behöver aldrig vara ensam hemma, eftersom hon följer med pappa till jobbet. Våra "hobbyhundar" är ensamma den tiden som är mellan att pappa går till jobbet och någon annan kommer hem. Hobbyhundarna får även följa med mig och mamma till stallet, utöver hundträningar. Syster tar även med sig någon av dom när hon springer
.
Jag tycker inte att man ska skaffa hund om man vet redan i förväg att den kommer få vara ensam hemma längre stunder varje dag. Hundar är inget du kan plocka fram o mysa med ibland. Då är ett marsvin eller en kanin bättre.
Men man får försöka lösa det. Säg att du gillar att gå på gym. Då kanske du måste byta ut gymmet till kanske en löprunda med hunden någon dag i veckan och någon dag i veckan att vara på hundklubben och träna.
Att skaffa hund blir lite som att få barn. Inte skulle du säga till dina barn att dom får hoppa över sin fotbollsträning för att du vill gå till gymmet?
Jag tänker att man inte skaffar hund om man inte är beredd att göra saker tillsammans med den, som att låta den aktiveras både fysiskt och mentalt. Men faktiskt så kan jag inte tycka att hundar är jämförbart med barn. Nu är mina barn för små för att kunna hitta på någon aktivitet själva, men sen kommer de ju kunna göra det. Det är ju inget direkt man kan begära av en hund.. Oavsett ålder.
Ett marsvin kan jag inte heller ta långa promenader med, tävla agility/lydnad/utsällning/bruks, eller vad nu intresset må vara (så länge det inte är marsvinshinderbana, som är det stora intresset). Så inte heller det tycker jag är jämförbart.
Vad är grejen med att jämföra hundar på det viset?
Kanske var ditt svar rent allmänt, men om det var direkt riktat till mig så kan jag inte utläsa någonstans i TS att vi skulle vilja lämna den, eller ens skaffar en hund om vi måste lämna den, flera timmar per dag?
Kanske jag rent av skrev TS för att jag är beredd att byta jobb, bara för att kunna anpassa mitt liv efter att ha skaffat hund?
Tack för ditt svar, det var ett bra svar! Din pappa verkar ha ett kanonjobb! Hur gör dina föräldrar sen när ni flyttar, du och din syster?