• Anonym (Hundägaren?)

NI med hund, vad jobbar ni med egentligen?

Att det är väldigt vanligt med hund i Sverige är ju ingen nyhet. Men vad jobbar ni med, ni hundägare?!

Vi är mycket intresserade av att skaffa hund i vår familj, men vi jobbar ju båda två vilket innebär att hunden/hundarna vissa dagar skulle behöva vara själva. Det är förbjudet enligt lag med för många timmar och många ställer sig helt emot att lämna hunden ofta, så som flera dagar i veckan.
    Därför undrar jag vad alla ni hundägare jobbar med? Hur länge lämnar ni era hundar? Hur löser ni vardagen med allt vad det innebär (hobby för barn, jobb, egna intressen utöver hundarna, m.m)?

Jag skulle verkligen uppskatta svar på detta.

• Svar på tråden NI med hund, vad jobbar ni med egentligen?
  • Anonym (massavovvar)

Jag jobbar inom vården, och sambon har vanliga tider. Vissa dagar är jag bara hemma på rasten och kissar hunden och andra byts vi av. Barnen tar hunden ibland, ibland tar jag med honom, ibland tar sambon med honom. Och ibland går det helt enkelt inte lösa hur man än försöker. Ja, det är olagligt. Men, nej, hunden dör inte av det. Valpar ska man givetvis inte lämna ensamma, men en vuxen hund klarar sej någon gång ibland. Vardaglidags har vi alltid hunden med på det vi gör, till utflykter, semester, kalas och sådant. Är vi ute, så är han det med. Kollar vi på film så ligger han vid våra fötter och får sej ett chips ibland. Det blir vad man gör det till.

• Anonym (rottweiler)

Nu ska jag vara lite "tråkig" Tungan ute. MEN, vi har löst det så här, 
    Mamma jobbar kontorstider, pappa jobbar natt som hundförare, dessutom bor både jag och min syster hemma (både jag och syster är 20+) 
    Alltså är det alltid någon hemma, pappa på dagtid och mamma, jag och min syster nattetid.  
    Pappas jobbhund behöver aldrig vara ensam hemma, eftersom hon följer med pappa till jobbet. Våra "hobbyhundar" är ensamma den tiden som är mellan att pappa går till jobbet och någon annan kommer hem. Hobbyhundarna får även följa med mig och mamma till stallet, utöver hundträningar. Syster tar även med sig någon av dom när hon springer Glad.    

Jag tycker inte att man ska skaffa hund om man vet redan i förväg att den kommer få vara ensam hemma längre stunder varje dag. Hundar är inget du kan plocka fram o mysa med ibland. Då är ett marsvin eller en kanin bättre. 
    Men man får försöka lösa det. Säg att du gillar att gå på gym. Då kanske du måste byta ut gymmet till kanske en löprunda med hunden någon dag i veckan och någon dag i veckan att vara på hundklubben och träna.
    Att skaffa hund blir lite som att få barn. Inte skulle du säga till dina barn att dom får hoppa över sin fotbollsträning för att du vill gå till gymmet?

• Anonym (Hundägaren?)
    Anonym (rottweiler) skrev 2013-09-02 00:08:20 följande:

Nu ska jag vara lite "tråkig" Tungan ute. MEN, vi har löst det så här, 
    Mamma jobbar kontorstider, pappa jobbar natt som hundförare, dessutom bor både jag och min syster hemma (både jag och syster är 20+) 
    Alltså är det alltid någon hemma, pappa på dagtid och mamma, jag och min syster nattetid.  
    Pappas jobbhund behöver aldrig vara ensam hemma, eftersom hon följer med pappa till jobbet. Våra "hobbyhundar" är ensamma den tiden som är mellan att pappa går till jobbet och någon annan kommer hem. Hobbyhundarna får även följa med mig och mamma till stallet, utöver hundträningar. Syster tar även med sig någon av dom när hon springer Glad.    

Jag tycker inte att man ska skaffa hund om man vet redan i förväg att den kommer få vara ensam hemma längre stunder varje dag. Hundar är inget du kan plocka fram o mysa med ibland. Då är ett marsvin eller en kanin bättre. 
    Men man får försöka lösa det. Säg att du gillar att gå på gym. Då kanske du måste byta ut gymmet till kanske en löprunda med hunden någon dag i veckan och någon dag i veckan att vara på hundklubben och träna.
    Att skaffa hund blir lite som att få barn. Inte skulle du säga till dina barn att dom får hoppa över sin fotbollsträning för att du vill gå till gymmet?

Jag tänker att man inte skaffar hund om man inte är beredd att göra saker tillsammans med den, som att låta den aktiveras både fysiskt och mentalt. Men faktiskt så kan jag inte tycka att hundar är jämförbart med barn. Nu är mina barn för små för att kunna hitta på någon aktivitet själva, men sen kommer de ju kunna göra det. Det är ju inget direkt man kan begära av en hund.. Oavsett ålder.
     Ett marsvin kan jag inte heller ta långa promenader med, tävla agility/lydnad/utsällning/bruks, eller vad nu intresset må vara (så länge det inte är marsvinshinderbana, som är det stora intresset). Så inte heller det tycker jag är jämförbart.
    Vad är grejen med att jämföra hundar på det viset?

Kanske var ditt svar rent allmänt, men om det var direkt riktat till mig så kan jag inte utläsa någonstans i TS att vi skulle vilja lämna den, eller ens skaffar en hund om vi måste lämna den, flera timmar per dag?
    Kanske jag rent av skrev TS för att jag är beredd att byta jobb, bara för att kunna anpassa mitt liv efter att ha skaffat hund?
    Tack för ditt svar, det var ett bra svar! Din pappa verkar ha ett kanonjobb! Hur gör dina föräldrar sen när ni flyttar, du och din syster?
  • Akua

Dagmatte kan funka!
    Vi sökte helt privat och fick först några skumma svar. Men sen hittade vi en kvinna som är sjukskriven och själv har hund. Vi lämnade vår valp till henne och det har funkat jättebra! Nu är inte vår hund så ofta hos henne längre för vi har löst det med att pappa har kunnat gå hem på lunchen ibland och som första personen skrev så är det inte helt fara på taket att lämna hunden ensam hemma om hunden är ok med det. Dagmatten ringer dock och frågar hur det är med vår hund och saknar henne väldigt mycket :) 

• Petroleum

Jag jobbar natt som personlig assistent och min sambo jobbar mån-fre 7-16. Hunden är ensam mellan 06 - 07.30 eller inte alls om han är med mig på jobbet

Självklart är han ensam ibland annars när vi är och handlar eller iväg på t.ex. lekland med sonen och ställen dit han inte kan följa med men är vi borta mer än 3-4 timmar så brukar grannarna hämta in honom till sig så han får sällskap Vi har också ett helt gäng med potentiella hundvakter som kan ställa upp om vi vill åka bort. Det tyckte vi kändes viktigt när vi skaffade hund för att inte bli totalt låsta.

En period innan vi fick barn jobbade vi båda natt och ingen av oss kunde ha honom med men då var han hos min nattarbetskamrats tonårsbarn nattetid. win-win. Hennes dotter fick sällskap och hunden fick sällskap :)

Tror du att det finns något okänt där ute? Som mirakulöst förblev oupptäckt...
  • matildadl

jag jobbar natt som personlig ass. då jag är singel har jag turen att kunna lämna mina hundar till mina föräldrar när jag jobbar. att ta med hundarna funkar i 95% av alla fallen om jag ska iväg någonstans, annars så klarar sig hundarna en stund hemma. då hundar inte har någon tidsuppfattning så klarar dom sig bra i 4h+.  

• hannis

Jag jobbar 3-skift, min man dagtid och så har vi hundgård samt 3 hundar så de har sällskap av varandra.

• Langtaefterdig

Vår hund är med mig på jobbet (gymnasie-särskola) och "jobbar" där som terapihund. Och de dagarna vi gör utflykter eller liknande så är hunden med min man som jobbar som

Smed. Hänger i jobb-bilen, umgås med husse+kollegor alla raster + lunch. Vår hund lämnas aldrig mer än 4h.

• Geléhallon89

Vi skaffade en sheltie valp i våras och jag var hemma med honom i början då jag kunde. studerade distans under sommarn. nu jobbar jag 09-18 och sambon 07-16 så hunden går på dagis :) jag kan komma hem 30min x 2 men tycker de är elakt o låta han va ensam så mkt endå. så dagis va bäst för honom. 

Vincent 080622 <3
  • Rainbow gg

Sambon jobbar dagtid och jag jobbar några kvällar i veckan så hunden är "aldrig" ensam.
    Aldrig är ju fel ord att använda för han får ju faktiskt vara hemma om man ska till tandläkaren eller handla. 

Svar på tråden NI med hund, vad jobbar ni med egentligen?