• Anonym (P)

Ostprovning som gravid

Jag har blivit medbjuden till en ostprovning om ett par veckor och jag undrar över det här med att man inte bör äta mögelost som gravid. Är det okej att äta vitmögelost á la Brie om man inte äter "skalet" utan bara innehållet, så att säga? Och det här med att man inte ska äta mögelost, handlar det om att minsta bit är farligt, eller är det så att man inte ska äta stora mängder regelbundet? Är lite okej?

• Svar på tråden Ostprovning som gravid
  • Nyfiken gul

det handlar om att inte äta opastöriserade ostar eftersom dom kan orsaka listeria. 

Du dör ju inte om du äter 2 bitar i en brie/salami-macka på ett kafe - men det handlar om att inte äta det regelbundet o inte i stora mängder.  Det är dumt att chansa liksom.... 

Handlar ostprovningen enbart om mögelostar?  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (P)
    Nyfiken gul skrev 2013-09-02 10:53:23 följande:
    det handlar om att inte äta opastöriserade ostar eftersom dom kan orsaka listeria. 

Du dör ju inte om du äter 2 bitar i en brie/salami-macka på ett kafe - men det handlar om att inte äta det regelbundet o inte i stora mängder.  Det är dumt att chansa liksom.... 

Jag vet inte exakt vad det är för ostar. Det är en kombinerad ost- och chokladprovning. Troligen är det en kombination av lite finare "hushållsostar", kanske någon getost och någon mögelost.

Min tanke är att delta i provsmakningen, för att det skulle vara mycket osannorlikt att just dessa få smakbitar skulle orsaka listeria. Jag äter inte mögelost i vardagen, tror det var över 2 år sedan jag åt mögelost sist.
  • Ronikbonik

Jag äter ganska mycket ost och har ändå aldrig fått listeria. Problemet med det är ju inte hur mycket/hur ofta man äter det, utan att man någon gång kan ha otur. Plötsligt händer det. Det kan lika gärna drabba någon som smakar ost för första gången någonsin, som någon som käkar det dagligen...

• fleapeas

Risken att få listeria ökar ju inte ju mer man äter ost, utan har man otur så kan man få det av att bara ta en liten, liten smakbit en enda gång under graviditeten. Så, personligen skulle jag aldrig ta risken, så, nej, det är inget jag heller skulle rekommendera till andra människor.

Jag älskar getost, brieost, camembert och mögelost överlag så visst är det tufft ibland, men man får tänka att 9 månader är inte sååå lång tid egentigen och att den lille i magen är värt det :) 

• Anonym (B)

Eller så kan man väga risker mot varandra. Om du äter en ostbit, och sedan låter bli att köra bilen en mil som du hade tänkt (låter bli att resa eller tar buss/tåg istället), så har du ändå totalt sett minskat risken för att ditt barn ska skadas. Generellt sett så skyddar du ditt barn MYKCET mer genom att dra ner på bilkörningen än genom att inte äta ost, men det pratas det inte om, eller hur?

(Min egna beräkning, baserat på statistik från Livsmedelsverket, Trafikverket och vissa antaganden.)

• Anonym (.)

Varför chansa? Det kan ju finnas listeria i osten och smittas du kan du få ett missfall. Är det verkligen värt risken? Ost kan du ju äta resten av ditt liv sen. Det är ju inte så att du är gravid för alltid.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

"Smittspårning av listeriainfektioner försvåras av den långa inkubationstiden, det kan dröja flera veckor innan symtomen visar sig. Därför är det ovanligt att man lyckas identifiera smittkällan."

• The Fugly

Det är ju upp till var och en hur pass noga man vill följa kostråden.

Jag tänker att risken att få listeria är liten men konsekvenserna kan bli katastrofala så för mig är det inte värt risken. Jag eliminerar gärna så många risker jag kan under den tid jag är gravid. Framförallt vet jag hur dåligt jag skulle må om något mot förmodan hände .

• supersötasilversara

Guuud vad gott med ostprovning!! Fast jag skulle nog skippa det nu när jag är gravid, vill inte chansa att äta fast risken att få listeria är liten. Du kanske kan kontakta ostprovaren och tala om att du är gravid och om de har möjlighet att ge dig något du kan äta? Just nu är jag så sugen på getost... mums!

• Anonym (P)
    fleapeas skrev 2013-09-02 14:27:16 följande:
    Risken att få listeria ökar ju inte ju mer man äter ost, utan har man otur så kan man få det av att bara ta en liten, liten smakbit en enda gång under graviditeten. Så, personligen skulle jag aldrig ta risken, så, nej, det är inget jag heller skulle rekommendera till andra människor.

Jag älskar getost, brieost, camembert och mögelost överlag så visst är det tufft ibland, men man får tänka att 9 månader är inte sååå lång tid egentigen och att den lille i magen är värt det :) 
    Självfallet ökar risken ju mer man äter! Om man äter 100 bitar ost har man ju 100 gånger så stor risk att bli utsatt för smittan, eller hur? Om det finns smitta i en ostbit på miljonen, så löper man såklart mycket större risk att drabbas om man äter ost varje dag än om man äter en enda ostbit.
    Felicia111 skrev 2013-09-02 14:34:34 följande:
    Jag hade avstått från just mögelosten.. varför chansa lixom?
    Jag har tänkt igenom sakern och kommit fram till att jag kommer att smaka osten om jag inte mår illa. Varför chansa? Tja, för att jag har läst på om listeria nu och risken känns så enormt liten, särskilt om man bara äter vid enstaka tillfälle. Äter jag bara en eller ett par gånger under graviditeten tycker jag ärligt talat att jag har riskminimerat tillräckligt för att jag ändå ska känna mig trygg.

• Anonym (solen)

Hoppas du får en underbar ostprovning då! Jag har knappt kunnat släppa tanken på massor med goda ostar sedan jag läste tråden igår . Ska köpa hem getost och ha in i ugnen med honung och valnötter på, för att stilla mitt sug. Berätta gärna hur det var sen

• runakrq
    fleapeas skrev 2013-09-02 14:27:16 följande:

Nja, det stämmer ju inte riktigt. Risken ökar ju inte PER ostbit, men risken totalt ökar ju ju mer du äter (då du måste lägga ihop riskerna för var ostbit så att säga). Men det stämmer ju dock att du kan lika gärna ha otur på första biten, få listeria och sen missfall.

Jag åt brieost för nåon månad sedan trots att jag var gravid (var precis i början och kom inte på det förrän efteråt). När jag berättade för barnmorskan så sa hon "Ja, hade det då varit listeria i så hade du fått missfall". Usch vad ont i magen jag fick när hon sa det, och kände mig så dum som glömt mig! Det gör jag ALDRIG om! Helt klart inte värt risken!
  • Anonym (P)
    runakrq skrev 2013-09-03 11:51:43 följande:
    Nja, det stämmer ju inte riktigt. Risken ökar ju inte PER ostbit, men risken totalt ökar ju ju mer du äter (då du måste lägga ihop riskerna för var ostbit så att säga). Men det stämmer ju dock att du kan lika gärna ha otur på första biten, få listeria och sen missfall.

Jag åt brieost för nåon månad sedan trots att jag var gravid (var precis i början och kom inte på det förrän efteråt). När jag berättade för barnmorskan så sa hon "Ja, hade det då varit listeria i så hade du fått missfall". Usch vad ont i magen jag fick när hon sa det, och kände mig så dum som glömt mig! Det gör jag ALDRIG om! Helt klart inte värt risken!
    Hur stor är risken per ostbit, då? Det borde du väl veta, om du har valt att skatta den som relevant?

Varje år drabbas 1-5 gravida kvinnor i Sverige och nästan alla dessa har smittats av fisk, inte ost.
  • runakrq
    Anonym (P) skrev 2013-09-03 12:38:16 följande:
    Hur stor är risken per ostbit, då? Det borde du väl veta, om du har valt att skatta den som relevant?

Varje år drabbas 1-5 gravida kvinnor i Sverige och nästan alla dessa har smittats av fisk, inte ost.
    Den är säkerligen orelevant :)

Men som sagt, jag fick obehagskänslor när hon sa så. Och tyckte att JAG hade tagit en onödig risk.
    Å andra sidan tar man ju en risk var gång man sätter sig i en bil, för att bara ta ett exempel.

Vad DU bör göra, kan bara DU svara på!

Om du väljer att äta ostarna så hoppas jag du får en trevlig ostprovning! Det är ju faktiskt löjligt gott :)
  • fleapeas
    Anonym (P) skrev 2013-09-03 08:39:00 följande:
    Självfallet ökar risken ju mer man äter! Om man äter 100 bitar ost har man ju 100 gånger så stor risk att bli utsatt för smittan, eller hur? Om det finns smitta i en ostbit på miljonen, så löper man såklart mycket större risk att drabbas om man äter ost varje dag än om man äter en enda ostbit.

Jag har tänkt igenom sakern och kommit fram till att jag kommer att smaka osten om jag inte mår illa. Varför chansa? Tja, för att jag har läst på om listeria nu och risken känns så enormt liten, särskilt om man bara äter vid enstaka tillfälle. Äter jag bara en eller ett par gånger under graviditeten tycker jag ärligt talat att jag har riskminimerat tillräckligt för att jag ändå ska känna mig trygg.

Men herregud, kan du tänka dig spela rysk roulette också? För med största sannolikhet så klarar du dig, men har du otur så, ja. 

Det är ju givetvis upp till dig huruvida du tycker det är värt att chansa med ditt ofödda barns hälsa, men du vet ju faktiskt inte om den där ENDA ostbiten är smittad av listeria? Och är den det, ja, då kan det vara rejält farligt för fostret.

• fleapeas
    runakrq skrev 2013-09-03 11:51:43 följande:

Jag förstår hur du menar, men eftersom risken för listeria finns i varje ostbit, så ökar ju inte risken på så sätt. 
    Men samtidigt kan man ju inte säga att "Oroa dig inte, ta bara en liiiten bit så får du inte listeria," eftersom listeria inte beror på hur mycket du äter av produkten.
    Ibland är det svårt att uttrycka exakt hur man menar.
  • Lowika
    Nyfiken gul skrev 2013-09-02 10:53:23 följande:

ööh.. precis tvärt om, precis som de ovan sagt... En gång räcker, om man har otur. Snälla far inte med såna osanningar när du inte har koll.
Svar på tråden Ostprovning som gravid