fleapeas skrev 2013-09-02 14:27:16 följande:
Risken att få listeria ökar ju inte ju mer man äter ost, utan har man otur så kan man få det av att bara ta en liten, liten smakbit en enda gång under graviditeten. Så, personligen skulle jag aldrig ta risken, så, nej, det är inget jag heller skulle rekommendera till andra människor.
Jag älskar getost, brieost, camembert och mögelost överlag så visst är det tufft ibland, men man får tänka att 9 månader är inte sååå lång tid egentigen och att den lille i magen är värt det :)
Självfallet ökar risken ju mer man äter! Om man äter 100 bitar ost har man ju 100 gånger så stor risk att bli utsatt för smittan, eller hur? Om det finns smitta i en ostbit på miljonen, så löper man såklart mycket större risk att drabbas om man äter ost varje dag än om man äter en enda ostbit.
Felicia111 skrev 2013-09-02 14:34:34 följande:
Jag hade avstått från just mögelosten.. varför chansa lixom?
Jag har tänkt igenom sakern och kommit fram till att jag kommer att smaka osten om jag inte mår illa. Varför chansa? Tja, för att jag har läst på om listeria nu och risken känns så enormt liten, särskilt om man bara äter vid enstaka tillfälle. Äter jag bara en eller ett par gånger under graviditeten tycker jag ärligt talat att jag har riskminimerat tillräckligt för att jag ändå ska känna mig trygg.