Inlägg från: Juni14 |Visa alla inlägg
  • Juni14

"Anpassat" pojknamn?

Hej!
    Nu är det på tiden att välja namn till vår son, åh det är inte alls lätt...Namnet ska fungera i Sverige och då som ett ej alltför vanligt namn men ändå inte något konstigt namn och å andra sidan så ska namnet fungera i Serbien också.
    Ni som har vuxit upp i Sverige - vad tycker ni om namn Marko alt. Marco, associerar det er alltid på Finland/finnar? Detta namn är vanligt i Serbien men jag har hört att det svenska folket inte brukar förknippa namnet Marko till serber utan nästan uteslutande till finnar...
    Å andra sidan funderar vi på namnet Luka.
    Även Nikola har varit på tal men det känns att det blir lite komplicerat för jag märkt att folk ibland förvandlar det till Nikolas och jag ville ha just formen som slutar på 'a' inte 's'.
    Obestämd

• Svar på tråden "Anpassat" pojknamn?
  • Juni14

Tack för era svar!

Ronikbonik - Nej, det spelar inte stor roll om namnet låter finskt, men jag skulle vilja att namnet "säger" att det finns serbiska rötter där också. Bara detGlad

Duckan - Ja, Luka är riktigt vackert namn och vi båda gillar det, det finns dock en orsak varför vi redan inte gett just det namnet. Min systers son heter nämligen samma, så jag trodde att det blir ganska dumt att kalla vår son Luka då. MEN min syster bor inte i Sverige och min och hennes son kommer förmodligen inte att träffas mer än typ en gång om året (dessutom är min systerson redan 16 år gammal). I övrigt står vi nära varandra, hörs regelbundet osv. Min son ska dock ha ett namn till (mellannamn eller det andra förnamn om man säger så) vilket systersonen inte har. Och nej. min syster har ingenting emot att vi kallar vår son likadant.
    Så vi har börjat därför ändå fundera på namnet Luka de senaste dagarna. Marko förblir stark kandidat också:)

Åh, är så obestämd:(

• Juni14
    Annaba - Det blir kanske så, men det kommer ändå inte att störa mig lika mycket som när det gäller Nikola/Nikolas, tror jag...ObestämdSkrattande
  • Juni14

Har ännu inte bestämt oss, men det blir antingen Marko eller Luka, så... flera kommentarer är välkomnaGlad

Svar på tråden "Anpassat" pojknamn?