• PeterW

Måla klinkergolv?

Har flyttat in i en lägenhet med ett enligt min smak jättefult turkost klinkergolv i badrummet.

Jag har inte råd att byta ut det och funderar på om man som nödlösning kan måla golvet gråsvart istället?

Ytan är ganska matt och lite skrovlig så jag tycker färgen borde fästa rätt bra. Men alltså;

1. Är detta något som folk gör?
    2. Är det tillåtet?
    3. Kan det rekommenderas?
    4. Om jag gör slag av saken, hur går jag till väga för bästa resultat?

Här är golvet idag:

• Svar på tråden Måla klinkergolv?
  • Frontline

Jag skulle nog inte göra det då det finns stor risk att färgen släpper efter ett tag, det ända är nog att försöka få bort den gamla klinkersen och lägga nytt...

Lägga matta på är inte heller att rekommendera då det är svårt att få tätt mot väggen och då kommer du få vatten under om du har otur..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • MissLindiz

Att måla ett klinkergolv är inte en så smart tanke.
    Desstom kan du åka på att byta hela golvet om du en dag skulle flytta därifrån..

• RoadRunner

Är det inte enklast att foga om i en annan färg t.ex. grått eller svart? Det borde ju ge en helt annan look.

...vill jag så kan jag, annars får det vara...
  • PeterW

Vilket dilemma... Det verkar som sagt svårt att måla. Målarbutiker jag kontaktat svarar att golvet är för "glatt", hård och "fet" för att någon färg ska fästa på det. Den enda färg som är godkänd är så kallad 100% poolfärg.

Men nä det blir nog inte att måla detta golv. Främst eftersom det är våtrumsgolv.

Dilemmat då...jo när man läst på forum verkar det som att det inte är så lätt att få golvet utbytt heller. Seriösa hantverkare byter tydligen inte enbart klinkern utan gör endast hela badrumsrenoveringar?

Suck...vad gör man... Vill bara ha ny färg ju... 

• PeterW
    Nyfikna72 skrev 2013-09-02 18:27:34 följande:
    Är det hyresrätt då eller?
    Nej, bostadsrätt.
  • Nyfikna72

Kan väl inte kosta många kronor att lägga nytt klinkets på det gamla om det finns plats? Då behöver man ju inte peta i det gamla och förstöra nå ev fuktspärrar

• PeterW

Ovanpå? Hmm gillar inte riktigt idén. Funderar på hur det blir med värmen i golvet också. Men kanske är så man gör ibland? Om en hantverkare rekommenderar det och det blir betydligt billigare så kan jag överväga det.

Svar på tråden Måla klinkergolv?