• Anonym (H)

Har jag rätt till halva huset? (Skilsmässa)

Ett tag efter att vi blev tillsammans köpte vi hus, men min (fd) man köpte det själv då jag själv studerade då och inte fick ta lån. Vi flyttade in och renoverade huset, bodde där i drygt 2 år innan vi gifte oss.
    Nu, några år senare har vi bestämt oss för att skiljas. Har inte brytt mig alls om de praktiska, men känner att jag måste tag i detta nu. Ska prata med en rådgivare på banken men tänkte bara höra om någon har koll..
    Har jag rätt till halva huset eller hur fungerar detta egentligen?
    Han ska behålla huset och har ju som kvar det mesta av huslånet (drygt en miljon), vilket han står själv på.
    Så, hur ligger det till och hur gör man?

Jag är helt nollad inom detta.
    Vi har ett gemensamt barn om det är något som ska tilläggas.       

• Svar på tråden Har jag rätt till halva huset? (Skilsmässa)
  • Anonym (xxx)

Ja, du har rätt till halva värdet på huset (med hänsyn till lånet), om ni är gifta och inte har något äktenskapsförord som säger något annat.

Man tar sina egna tillgångar minus sina skulder, de som blir över delar man med sin partner.

• Anonym (H)

Så om han har lån på 1 miljon men huset är värt 1.200 000:- så blir 100.000:- mina?
    Eller, tänker jag helt galet nu?

Och om så är fallet, hur får jag "mina" pengar då?

• Anonym (jurist)

Det kommer ske en bodelning och där bör ni ha en jurist som tittar på det. Och ja, du har rätt till hälften enligt giftorätten. Han får helt enkelt köpa ut dig. Det där är lite juridiska krångligheter så det ska ni absolut inte göra själva. Banken har också jurister som ni kan prata med.

Giftorätten gäller inte bara huset. Det gäller bilar, banktillgångar, tavlor och allt annat som ingår i boet.

• Anonym (xxx)
    Anonym (H) skrev 2013-09-02 15:20:55 följande:
    Så om han har lån på 1 miljon men huset är värt 1.200 000:- så blir 100.000:- mina?
    Eller, tänker jag helt galet nu?

Och om så är fallet, hur får jag "mina" pengar då?

Ja, om allt annat är lika så blir det så. Men man tar hänsyn till vinstskatten också.

Han får ge dig pengarna, dvs lösa ut dig ur huset.
  • Anonym (H)

Jo, vi ska till en av bankens jurister men jag förstår ändå inte hur det fungerar det här med att han ska köpa ut mig.
    Måste han då ta lån för att jag ska få mina pengar? Han har ju inte den summan på något sätt och då han ska behålla huset så blir det ju som konstigt. Vill inte att han ska behöva ta ännu ett lån, samtidigt som jag verkligen skulle behöva pengar för att "starta" om. 

Gäller samma med de två tv-aparaterna han köpte medan vi var tillsammans? (Då var vi inte gifta)
    Det är dock det enda han har i värde i hemmet, resten har ju jag köpt :p 

• Anonym (jurist)
    Anonym (H) skrev 2013-09-02 15:32:24 följande:
    Jo, vi ska till en av bankens jurister men jag förstår ändå inte hur det fungerar det här med att han ska köpa ut mig.
    Måste han då ta lån för att jag ska få mina pengar? Han har ju inte den summan på något sätt och då han ska behålla huset så blir det ju som konstigt. Vill inte att han ska behöva ta ännu ett lån, samtidigt som jag verkligen skulle behöva pengar för att "starta" om. 

Gäller samma med de två tv-aparaterna han köpte medan vi var tillsammans? (Då var vi inte gifta)

Det du köpt delar du med honom. Lösöret kanske värderas till 50 000 kr (inkl tv, stereo, soffor etc). Då skall ni ha grejor för 25 000 kr var. Om ni köpt INNAN ni var gifta har inte med saken att göra.

När man värderar huset så kanske det innebär att huset höjts i värde med flera hundra tusen. Då får han ta ett topplån på huset för att köpa ut dig och ge dig de pengarna.
  • Anonym (xxx)

Ja, eftersom ni är gifta ingår allt i huset i bodelningen. Ni ska dela lika på allt. Även det du köpt.
  • Anonym (D)

Ja, fast andrahandsvärdet (för det är det nuvarande värdet man räknar, inte inköpspriset) för en tv är väl inte så fasligt högt.

Och allt du har köpt räknas också med såklart.
  • Anonym (lycka till)
    Anonym (xxx) skrev 2013-09-02 15:30:18 följande:

Ja, om allt annat är lika så blir det så. Men man tar hänsyn till vinstskatten också.

Han får ge dig pengarna, dvs lösa ut dig ur huset.
    du kan även få ut din del genom att få mer andra ägodelar som tex bilen :)
    det är som slutsumman ni båda får som skall vara lika :) 
  • Anonym (H)

Jag hänger med, tusen tack för er hjälp och förklaring!
    Vi har inget av värde.. Ingen av bilarna och heller inget speciellt här hemma. Det är huset som är värt mest och det enda av lite av värde är tv:n. Resten av alla sparade pengar har gått till renovering, även mina sparpengar. 

Svar på tråden Har jag rätt till halva huset? (Skilsmässa)