• Anonym (Frågvis)

Mina barn, dina barn och våra barn

jag och min sambo har börjat planera för barn tillsammans. Han har sedan innan två stycken som är på väg in i tonåren och jag har en knatte som snart börjar skolan.

Ni som har varit i samma situation, när/var/hur har ni berättat att det skall komma syskon?

(Jag menar alltså inte att berätta att vi ska försöka utan när det väl är ett faktum, om det nu bli så)

• Svar på tråden Mina barn, dina barn och våra barn
  • Anonym (Frågvis)

Njae det har vi inte tänkt på....
    Är väl lite orolig över att ngt skall gå fel osv..

• Anonym (Bio och bonus)

Har två bonusbarn och vi berättade inte att de skulle få ett nytt syskon förrän efter 12 v och KUB testet var avklarat. Kändes dumt att säga något innan om något skulle gå snett. Sen ville vi inte att någon annan skulle veta heller innan vecka 12 och hade vi berättat för barnen så hade de garanterat inte lyckats vara tysta.

Sen när vi berättade så gjorde vi inte på nått speciellt sätt utan berättade bara att de skulle få ett syskon till och så fick de varsitt UL-kort, men då visste vi redan att de skulle bli glada. 
    Om man däremot vet att de inte vill ha några nya syskon blir det ju lite svårare, hur ställer sig era tidigare barn till nytt syskon?

• Anonym (Frågvis)
    Anonym (Bio och bonus) skrev 2013-09-03 08:41:42 följande:

Har två bonusbarn och vi berättade inte att de skulle få ett nytt syskon förrän efter 12 v och KUB testet var avklarat. Kändes dumt att säga något innan om något skulle gå snett. Sen ville vi inte att någon annan skulle veta heller innan vecka 12 och hade vi berättat för barnen så hade de garanterat inte lyckats vara tysta.

Sen när vi berättade så gjorde vi inte på nått speciellt sätt utan berättade bara att de skulle få ett syskon till och så fick de varsitt UL-kort, men då visste vi redan att de skulle bli glada. 
    Om man däremot vet att de inte vill ha några nya syskon blir det ju lite svårare, hur ställer sig era tidigare barn till nytt syskon?

Rent spontant så tror jag de skulle bli glada!
    TVå av dem (den äldtsa och den yngasta) har pratat om att de vill ha syskon så de skulle nog bli väldigt glada.
    Mellanbarnet har nog aldrig öht tänkt på det om jag ska vara ärlig.....

Men som sagt, spontant, tror jag de skulle bli glada alla tre!
  • Anonym (Bio och bonus)
    Anonym (Frågvis) skrev 2013-09-03 08:54:45 följande:
    Rent spontant så tror jag de skulle bli glada!
    TVå av dem (den äldtsa och den yngasta) har pratat om att de vill ha syskon så de skulle nog bli väldigt glada.
    Mellanbarnet har nog aldrig öht tänkt på det om jag ska vara ärlig.....

Men som sagt, spontant, tror jag de skulle bli glada alla tre!

Kul, då lär ni ju inte få några problem.
    Ett tips är att ge dom varsin ultraljudsbild på bäbis när ni berättar, det blev väldigt populärt och hamnade på väggen inne på bägges rum  Skrattande

Vi funderar på att försöka få ytterligare ett barn nu, men denna gång vet jag att ena bonus inte vill ha några fler syskon. Och då blir det ju lite svårare, så kommer nog att berättar för henne först av alla denna gång så hon känner sig lite utvald.
  • Anonym (Frågvis)
    Anonym (Bio och bonus) skrev 2013-09-03 09:08:44 följande:

Kul, då lär ni ju inte få några problem.
    Ett tips är att ge dom varsin ultraljudsbild på bäbis när ni berättar, det blev väldigt populärt och hamnade på väggen inne på bägges rum  Skrattande

Vi funderar på att försöka få ytterligare ett barn nu, men denna gång vet jag att ena bonus inte vill ha några fler syskon. Och då blir det ju lite svårare, så kommer nog att berättar för henne först av alla denna gång så hon känner sig lite utvald.
    Oj det lät som något att bita i...
    Jag hoppas allt går bra, du får gärna uppdatera!

Hur blev det med avundsjuka osv? Alla barn här i huset är mammiga/pappiga så jag är väl mest orolig för att de skall känna som att det kommer ett nytt syskon och stjäl "deras" förälder.
    Vet inte riktigt hur jag ska förklara och tror nog att det är mest nojjor hos mig men iaf, tanken finns att det kan bli så att bebisen (når den nu kommer) kommer uppfattas som någon som kommer och "tar" pappa/mamma
  • Anonym (Bio och bonus)

Det kan jag göra Skrattande. Ska ni börja försöka snart? 

Mina bonusar är så pass stora, övre tonåren, så det var aldrig något problem med svartsjuka. Misstänker att det blir betydligt jobbigare denna gång då minstingen som är 2,5 år blir hysterisk om man tar upp nån annan unge i knät. Häromdagen blev hon jätteledsen och började gråta och säga -MIN MAMMA bara för att jag råkade ha hennes docka i knät.... 

Har inga direkta tips om hur man hanterar svarsjuka om det nu skulle uppstå. Usch, det där hade jag ju inte ens börjat tänka på. Men det kommer ju att bli mycket jobbigare denna gång med dels en som inte vill ha syskon och en som vägrar dela med sig av mamma/pappa.....

• Anonym (Frågvis)
    Anonym (Bio och bonus) skrev 2013-09-03 10:03:21 följande:
    Det kan jag göra Skrattande. Ska ni börja försöka snart? 

Mina bonusar är så pass stora, övre tonåren, så det var aldrig något problem med svartsjuka. Misstänker att det blir betydligt jobbigare denna gång då minstingen som är 2,5 år blir hysterisk om man tar upp nån annan unge i knät. Häromdagen blev hon jätteledsen och började gråta och säga -MIN MAMMA bara för att jag råkade ha hennes docka i knät.... 

Har inga direkta tips om hur man hanterar svarsjuka om det nu skulle uppstå. Usch, det där hade jag ju inte ens börjat tänka på. Men det kommer ju att bli mycket jobbigare denna gång med dels en som inte vill ha syskon och en som vägrar dela med sig av mamma/pappa.....
    Vi försöker inte så pass avancerat att vi kör efter ägglossningskalender men vi kör utan skydd iaf :)

Kom på efter att jag hade skrivit att det faktiskt inte är ngn fråga om bonus/bioföräldrar utan detta måste ju vara ngt som kan uppstå även i biofamiljer?

Även min knatte är en sån som gärna säger "min mamma, BARA min mamma" så det är väl där jag är mest orolig.....
  • Anonym (Bio och bonus)

Okej, men då kan det ju hända när som helst Skrattande  

Precis, oavsett hur man är syskon kan ju svarsjuka uppstå. Så du hade nog fått mer svar i förälder forumet. 

• Anonym (Hoppas snart)

Många av våra barn har önskat sig syskon. Så vi har tagit upp i olika situationer och lekt med tanken att ja tänk om vi hade en bebis nu, då skulle den skrika en del, och så skulle vi hjälpa till att mata och den skulle bo där och jag skulle byta osv. osv. så har alla bara spunnit på och varit delaktiga i hur det skulle kunna vara. På det sättet har vi förberett dem ett tag på att det i framtiden skulle kunna bli så. Vi har även pratat om avundsjuka, hur mycket tid det tar och så också, sen vet man ju aldrig hur det blir men bra att de fått berätta om olika känslor som kan uppstå och att det är helt ok. En dag så berättade vi för barnen att vi bestämt att vi gärna skulle vilja ha en bebis och då började en del prata om när bebisen kommer då ska vi göra si och så och den ska heta det här och det skrattades massor, framför allt åt att det gick upp för någon att vi nu behövde göra det där äckliga för att få ett barn. Och vi förklarade också då att ibland så blir det inga barn, att det är mirakel att det kommer små människor precis som med er så vi får önska oss helt enkelt

Vi är väldigt nöjda med hur positivt det vävts in i våra liv och för våra kullar barn skulle det vara ett jättefint sätt att väva samman vår familj ytterligare.

Vi hoppas verkligen det händer snart, det vore jättehäftigt att få dela den upplevelsen en gång till

Svar på tråden Mina barn, dina barn och våra barn