• Rut86

Körtelfeber utan feber? Kan det vara ME/CFS?

Jag har inte mått riktigt bra under hela sommaren. Lite halsont och varm men inte feber men som att jag ska bli sjuk utan att något bryter ut. Jag har utöver det varit trött, yr och illamående. Jag har försökt komma igång med träningen men känner mig bara sämre efteråt. Jag var hos läkare förra veckan som misstänker körtelfeber. De prover de fick svar på med en gång var normala. De andra har jag inte fått svar på ännu. Jag tycker inte att det riktigt stämmer med körtelfeber, jag har varit dålig i 14 veckor. Det jag har läst är att det kan ta 10 veckor för att det ska bryta ut och att man sedan är sjuk upp till en månad. Det stämmer ju inte för mig eftersom det inte har brutit ut ännu. Jag förstår det som att man har hög feber när det bryter ut, jag har inte haft feber alls utan bara högre kroppstemperatur än vanligt.

När jag har googlat mina symtom dök ME/CFS, kroniskt trötthetssyndrom upp. Jag tycker tyvärr att det är mycket som stämmer när jag läser om sjukdomen. Jag hade en virusinfektion i maj och det är sedan dess jag har mått dåligt och jag förstår att sjukdomen ofta bryter ut av en infektion. I helgen var jag till exempel ganska aktiv under lördagen, sov en stund mitt på dan för att jag var så trött, på söndagen låg jag i sängen nästan hela dagen för att jag var så trött och orkeslös. Tycker att jag bara blir sämre.

Är det någon som vet om man kan ha eller själv har haft körtelfeber utan feber? Jag hoppas verkligen att det är det och inte ME för det verkar inte alls roligt. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Körtelfeber utan feber? Kan det vara ME/CFS?
  • The Fugly

Jag hade inte feber när jag hade körtelfeber, bara lite förhöjd kroppstemperatur.

• The Fugly

Jag ska tillägga att jag inte heller hade ont i halsen kände mig bara väldigt trött och hade sjukdomskänsla i kroppen. Det var först när jag fick hjärnhinneinflammation som det upptäcktes. Jag upplevde alltså aldrig själv att körtelfebern bröt ut.

Tröttheten satt i länge, flera månader så det var inga fyra veckor. Många känner tydligen av tröttheten ett bra tag efter infektionen.

• SB2011

Jag har me/cfs och mitt börja med körtelfeber!

Men mina me/cfs symptom efter kom mer successivt! Men de e väldigt olika!

De kan vara att du bara har körtelfeber för de kan hålla i sig väldigt länge även om de vanligt att de går över snabbare!

Kan ta upp mot ett halvår att bli helt frisk från de har jag hört!

• Rut86

Det verkar ju som att jag kan ha vilket som, antar att jag bara kan vänta och se vad proverna visar.
    TheFuglu: läskigt med hjärnhinneinflammationen, hur upptäcktes det?
    SB2011: så det kan börja med körtelfeber också. Hur mår du idag?

• chokladpralinen

...och du har inte kopparspiral, möjligen? (på jakt efter fler drabbade) Kan ge kopparförgiftning med likartade symptom! Lycka till, hursomhelst! Kram, K

• Rut86

Jo jag har kopparspiral... Har du varit med om det? Försvinner det om man tar ut spiralen? Har aldrig hört talas om det.

Jag fick provsvar idag och de var normala. Eftersom jag bara blivit sämre sedan läkarbesöket ska jag in för ytterligare provtagning imorgon. Var hemma tis och ons men försökte vara på jobb idag. Funkade inte så bra, går som i en dimma och hade svårt att fokusera. Så jag gick hem tidigt. Bara att gå mellan tågstationen och mitt hus tog dubbelt så lång tid än normalt. Jag har varit rejält trött i benen och haft smärta i dem under kvällen.

• The Fugly

Hjärnhinneinflammationen upptäcktes pga av den sjuka huvudvärken, tredje gången jag åkte in. Kände mig väldig dimmig och var ljus- och ljuskänslig. Fortfarande ingen feer dock så jag förstår att det tog läkarna ett tag att räkna ut vad det var.

• chokladpralinen

Ja då bör du verkligen kolla upp kopparförgiftning! Jag har bloggat om min historia på www.kopparspiral.blogspot.se. Vi är jättemånga drabbade men ingen inser sambandet! Du bör ta ut din spiral så fort det bara går. Ja, man BLIR helt bra/normal igen, det är dom goda nyheterna! De dåliga är att det kan ta några månader innan koppar- och östrogenbalanser har stabiliserat sig. PM:a mig om du har fler frågor! Kram o lycka till. PS Du bör även anmäla dina upplevda biverkningar till Läkemedelsverket! DS.

• chokladpralinen

Hur länge du haft din spiral förresten? Det verkar som om väldigt många drabbade börjar utveckla symptom inom 2 månader efter insättning. Du har mått dåligt i 14 veckor skriver du, så kan man möjligen gissa att du satte in spiralen under våren? Kanske runt mars...?

Usch detta med kopparförgiftning är så hemskt, så hemskt. Framför allt dessa otäcka symptom, som visar sig så ytterst diffust i början, och sedan tar över din kropp och ditt psyke mer och mer, ju längre tiden går. Sen just detta att inga barnmorskor eller läkare säger sig ha hört talas om problemen!! (Vilket ju i grund och botten beror på att kvinnor med dessa besvär sällan rapporterar in sina biverkningar - just därför att barnmorskor hävdar att dessa symptom är irrelevanta!!) Standardfrasen lyder ofta "Kopparspiraler verkar bara lokalt, och kan inte orsaka sådana symptom". Det är JUST DET de kan!! Men alla ser symptomen som irrrelavanta! Patienterna gör det! Barnmorskorna gör det! En RIKTIGT ond spiral...

Jag arbetar nu hårt med att nå ut med denna information, har kontaktad både Läkemedelsverket och Bayer (som marknadsför den spiral vi ofta använder här i Sverige - NovaT380) och även pressen. Får se vart det leder... Men jag blir så himla upprörd över detta faktum att så många kvinnor går omkring och lider HELT I ONÖDAN!!!

Jag själv hamnade på akuten i det senare skedet, med bröstmärtor/hjärtrusning, panikkänslor, HYPERnervositet/ångest och så då denna förbaskade yrsel som allting började med. Läkarna fann inget fel - alla prover var heeelt normala. Du är frisk, tyckte dom, "säkert bara stress"!!! Jotack, det är enkelt att skylla allting på stress nuförtiden....

Jag kände mig döende, och ingen tog min oro på allvar!! Alla vi förgiftade kvinnor som söker upp vården hittar man inget fel på. Vi får diagnoser som "ångest", "panikattacker", "fibromyalgi", "CFS", IBS, you name it... Men ingen ser grundproblemet!! Dessa förbaskade kopparspiraler!!!!
    Detta försöker jag med alla medel ändra på.... 

Förlåt, nu blev det långt, men var tvungen att avreagera mig lite ;) Detta är en jätteskandal!! Mer info. om detta i min blogg (som jag nämde i ett inlägg ovan detta), och där finns även den "kompletta" symptomlista

Kram, och hör gärna av dig!! /K  (Hade kopparspiralen i 4,5 månader, nu 3,5 månader spiralfri och på god väg till mitt friska, normala, helt VANLIGA jag igen!! :)

Hör gärna av dig! Kram, K. 

• Rut86

Det verkar ju riktigt otäckt att det finns så lite kunskap kring kopparspiralen! Va bra att du orkar driva frågan! Jag har dock haft min i mer än tre år och känner inte riktigt att symtomen stämmer på mig. Kan det hända efter så lång tid? Funderar ju starkt på att ta ut den även om det inte är den som orsakar mina symtom...

• chokladpralinen

För mig var de första symptomen diffus yrsel, trötthet - och så håravfallet! Sedan blev allting bara värre och värre över tid, och fler symptom tillkom. Ja, det kan nog vara värt att ta ut den iallafall - "omutifallatt!" Jo jag har hört alla varianter ang. när "insjuknandet" sker, det finns dom som fått det efter flera år också.
    Hoppas du hittar något som löser ditt problem iallafall, även om det nu inte skulle vara kopparspiralens fel!
    Kram 

• Rut86

Usch, låter jobbigt. Jag tror jag ska boka tid för att ta ut den. Hoppas också snart att jag får hjälp att lista ut vad det är för fel på mig. Tack för hjälpen.

• Rut86

Ett tag efter att jag startade tråden blev jag bättre från många av symtomen. Jag har dock under hösten varit hemma sjuk vid flera tillfällen i små förkylningar som har gjort mig totalt orkeslös.

Under jul tänkte jag att det säkert skulle bli bättre om jag kom igång med min träning. Tränade vid tre tillfällen, efter varje gång fick jag ont i halsen. Sen bröt alla symtom som jag hade i september ut. Ont och trötthet i benen efter jag använt dem, krypkänsla i benen på kvällen efter att jag rört på mig. Trötthet i muskler och ibland ont i händerna. Det var förra veckan detta kom, denna veckan har jag varit extremt trött, jag har jättesvårt att koncentrera mig på jobbet och har yrsel. Halsont sitter också kvar. Har säkert glömt en massa...

Jag bestämde mig för att be om läkartid och idag var jag på vc. Först verkade det som att läkaren lyssnade på mig och tog mig på allvar. Det togs prover och de som vi fick svar på med en gång var naturligtvis bra. Han kunde också se att det som var misstänkt körtelfeber i september inte var det.

Jag frågade vad som händer om de andra proverna var normala. Han tyckte att det hela var på grund av stress. Jag sa att jag inte är det minsta stressad. Jag förklarade att jag misstänker att det är me, han menade då på att detta är en omdebatterad sjukdom... Alltså verkar han tro att det inte existerar. Han verkar inte intresserad av att fortsätta utreda vad jag har eller skicka remiss någonstans. Han tyckte att jag skulle fundera på det där med stress!! Så provocerande och nonchalant... Det enda jag är stressad över nu är om och hur jag ska orka jobba och om jag är sjuk!

Jag hoppas så klart att det går över och att det inte är me, men då vill jag veta vad det är! Är det någon som har tips på hur jag ska gå vidare? Ska ju be få träffa en annan läkare men är så trött på att inte bli tagen på allvar... Ni som har me kanske vet?

Svar på tråden Körtelfeber utan feber? Kan det vara ME/CFS?