Körtelfeber utan feber? Kan det vara ME/CFS?
Jag har inte mått riktigt bra under hela sommaren. Lite halsont och varm men inte feber men som att jag ska bli sjuk utan att något bryter ut. Jag har utöver det varit trött, yr och illamående. Jag har försökt komma igång med träningen men känner mig bara sämre efteråt. Jag var hos läkare förra veckan som misstänker körtelfeber. De prover de fick svar på med en gång var normala. De andra har jag inte fått svar på ännu. Jag tycker inte att det riktigt stämmer med körtelfeber, jag har varit dålig i 14 veckor. Det jag har läst är att det kan ta 10 veckor för att det ska bryta ut och att man sedan är sjuk upp till en månad. Det stämmer ju inte för mig eftersom det inte har brutit ut ännu. Jag förstår det som att man har hög feber när det bryter ut, jag har inte haft feber alls utan bara högre kroppstemperatur än vanligt.
När jag har googlat mina symtom dök ME/CFS, kroniskt trötthetssyndrom upp. Jag tycker tyvärr att det är mycket som stämmer när jag läser om sjukdomen. Jag hade en virusinfektion i maj och det är sedan dess jag har mått dåligt och jag förstår att sjukdomen ofta bryter ut av en infektion. I helgen var jag till exempel ganska aktiv under lördagen, sov en stund mitt på dan för att jag var så trött, på söndagen låg jag i sängen nästan hela dagen för att jag var så trött och orkeslös. Tycker att jag bara blir sämre.
Är det någon som vet om man kan ha eller själv har haft körtelfeber utan feber? Jag hoppas verkligen att det är det och inte ME för det verkar inte alls roligt. Tacksam för svar.