• Akua

Köpa ut alkohol 13-åring?

Du har alltså redan skadat ditt barn fysiskt! Hur tänkte du där??? Varför tror du själv att det är lag på alkohol?
    Säg till din son att du gjorde fel och att du har tänkt om och tänkt rätt! KÖP ABSOLUT INTE UT OCH SLUTA UPP ATT BJUDA DIN SON PÅ ALKOHOL!!! Du skadar ju ditt barn för fan!!

• Akua
    Yohan skrev 2013-09-03 14:52:31 följande:
    Nej, man ska aldrig köpa ut till sina barn. De kan få smaka lite på alkohol hemma när de är lite äldre, typ gymnasieåldern, men jag skulle inte tolerera något som helst drickande ute förrän de är gamla nog att köpa själva.

Jag ställer mig dock frågande till varför de ens ska få smaka hemma. Tror du att om de får smaka en mun vin hemma till maten så låter de bli att smaka vin när de är med sina kompisar? "Nej tack, jag festar på läsk ikväll för jag smakade vin till köttet förra månaden och det var inte häftigt." ?
  • Akua
    Gryntroll skrev 2013-09-03 14:59:52 följande:

"Då är det ingen stor sak, helt avdramatiserat" så säger de ju i reklamen

Underbar reklam för övrigt! Haha! Men uppenbarligen borde fler föräldrar se den!
  • Akua
    Yohan skrev 2013-09-03 15:32:04 följande:

Det funkade fint på mig själv i alla fall. Jag drack aldrig mer än kanske något enstaka glas på fester när jag var tonåring eftersom jag visste hur besvikna mina föräldrar skulle bli om jag bröt deras förtroende och kom hem påverkad. När de är 16-17 år gamla är det inte långt kvar innan de är gamla nog att få köpa alkohol på egen hand. Alkohol är en mycket viktig del av vår kultur och jag vill lära mina barn att dricka ansvarsfullt och att kunna njuta av alkohol.

Så bra att det gick bra för just DIG! Men det är fler som det går bra för som inte får alkohol hemma.
    Såklart är det individuellt men majoriteten lyckas bättre med att dricka ansvarsfullt med att föräldrarna också gör det och det tycker jag inte att du gör när du bjuder minderåriga på alkohol hemma. Det är inte ansvarsfullt drickande! 
Svar på tråden Köpa ut alkohol 13-åring?