• Yohan

Köpa ut alkohol 13-åring?

Nej, man ska aldrig köpa ut till sina barn. De kan få smaka lite på alkohol hemma när de är lite äldre, typ gymnasieåldern, men jag skulle inte tolerera något som helst drickande ute förrän de är gamla nog att köpa själva.

• Yohan
    Akua skrev 2013-09-03 14:55:59 följande:

Jag ställer mig dock frågande till varför de ens ska få smaka hemma. Tror du att om de får smaka en mun vin hemma till maten så låter de bli att smaka vin när de är med sina kompisar? "Nej tack, jag festar på läsk ikväll för jag smakade vin till köttet förra månaden och det var inte häftigt." ?

Det funkade fint på mig själv i alla fall. Jag drack aldrig mer än kanske något enstaka glas på fester när jag var tonåring eftersom jag visste hur besvikna mina föräldrar skulle bli om jag bröt deras förtroende och kom hem påverkad. När de är 16-17 år gamla är det inte långt kvar innan de är gamla nog att få köpa alkohol på egen hand. Alkohol är en mycket viktig del av vår kultur och jag vill lära mina barn att dricka ansvarsfullt och att kunna njuta av alkohol.
  • Yohan
    Gryntroll skrev 2013-09-03 15:40:58 följande:

Bara måste länka till vad forskningen säger om det hela... på individnivå finns alltid undantag.

" rel="nofollow" target="_blank">

Nu fick ju killen i filmen en flaska att ta med sig av farsan och där håller jag med att det inte är en bra metod. Tycker det är stor skillnad. Sedan beror det ju naturligtvis också på mognadsnivå. Om man har en tonåring som är mycket trotsig, opålitlig eller problematisk av sig så bjuds det självfallet inte på någon alkohol alls, och hur som helst inte innan tidigast 16-17 årsåldern.
Svar på tråden Köpa ut alkohol 13-åring?