• Anonym (vantrivs)

Vantrivs så otroligt på jobbet! Hjälp!

Jag vantrivs så otroligt på mitt extrajobb. Har stark ångest innan och går med gråten i halsen och en klump i magen till jobbet. På lunchrasten håller jag på att börja gråta. Till och med kunderna ser att jag är ledsen. En kund frågade mig, när jag stod i kassan, om kunden innan sagt något elakt för att jag såg så ledsen ut! =(

Jag skulle jobbat i helgen, men sjukskrev mig. Chefen vart sur och undrade om hon skulle hitta en ersättare för mig? Ja det måste du ju göra då jag är sjuk sa jag då. Sen så sa hon med en elak ton att jag får ju svara när de ringer eller ringa tillbaka (om jag inte kunnat svara) om jag är intresserad av att jobba. Jag brukar svara eller ringa tillbaka när de ringer/har ringt, men har mått dåligt på sista tiden och har blivit 2 gånger nu att jag inte gjort det. För oftast så vill de ha någon som hoppar in samma dag och kan jag inte hoppa in så ringer jag inte tillbaka.

Och nu har jag ännu mer ångest för att jobba då chefen är sur på mig också. Ska jobba hela helgen nu som kommer och har ångest redan nu för det! Ska till läkaren i veckan för att jag känt mig trött och så (antar att det beror på mitt extrajobb som jag vantrivs med). Vill att läkaren ska sjukskriva mig och om hon inte gör det så vill jag ljuga och säga att jag vart sjukskriven av läkaren till chefen. För jag kan bara inte jobba i helgen! Hur ska jag göra?!

• Svar på tråden Vantrivs så otroligt på jobbet! Hjälp!
  • Ilovemyself

Du får sjukskriva dig en vecka utan läkarintyg.

Måste du jobba där? Kan du inte söka andra jobb? Det är hemskt att vantrivas på jobbet!

• Anonym (Hm)

Vad säga om att... säga upp dig ?

• Anonym (vantrivs)
    Ilovemyself skrev 2013-09-03 15:41:22 följande:
    Du får sjukskriva dig en vecka utan läkarintyg.

Måste du jobba där? Kan du inte söka andra jobb? Det är hemskt att vantrivas på jobbet!

Jo men nu har jag sjukskrivit mig i helgen. Grejen är ju också att jag bara är anställd när jag jobbar där, skriver kontrakt dag för dag liksom. Så jag är inte anställd när jag inte jobbar och då antar jag att jag inte behöver något läkarintyg. 

Nej jag måste inte jobba där, men får lite påtryckningar av min sambo att det bara är att bita ihop och att det är bra med lite extrapengar. Får dåligt samvete när jag inte jobbar, samtidigt som jag mår jättedåligt av att jobba där.  
  • Anonym (vantrivs)
    Anonym (Hm) skrev 2013-09-03 15:42:35 följande:
    Vad säga om att... säga upp dig ?

Jo det vill jag göra, men är rädd för det. Kommer chefen bli sur? Jag har ju redan "tackat ja" till de tider jag har fått nu i september och då måste hon hitta en ersättare för alla de tiderna och då lär hon bli skogstokig!
  • Anonym (Samma här)

Men har du annat jobb?

• Anonym (vantrivs)
    Anonym (Samma här) skrev 2013-09-03 16:16:28 följande:
    Men har du annat jobb?
    Nej jag har inget annat jobb, jag pluggar heltid vid sidan av jobbet. 

Usch! Vad ska jag göra?! Börjar få panik och helgen närmar sig!    
  • Anonym (såklart)
    Anonym (vantrivs) skrev 2013-09-03 15:48:32 följande:

Jo det vill jag göra, men är rädd för det. Kommer chefen bli sur? Jag har ju redan "tackat ja" till de tider jag har fått nu i september och då måste hon hitta en ersättare för alla de tiderna och då lär hon bli skogstokig!
    Ja det lär hon bli. För det är inte alltid lätt att hitta ersättare hur som och du har ju tackat ja!
  • Anonym (vantrivs)
    Anonym (såklart) skrev 2013-09-03 16:28:30 följande:
    Ja det lär hon bli. För det är inte alltid lätt att hitta ersättare hur som och du har ju tackat ja!
    Hur ska jag göra då? Ska jag tvinga mig dit iaf och försöka hålla mig ifrån att gråta?
  • Anonym (såklart)
    Anonym (vantrivs) skrev 2013-09-03 16:34:07 följande:
    Hur ska jag göra då? Ska jag tvinga mig dit iaf och försöka hålla mig ifrån att gråta?
    Vad har du för val tycker du? Varför tackade du ja från början? Du anar inte vad det ställer till det för arbetsgivare, sådana som du.
  • Anonym (L)
    Anonym (vantrivs) skrev 2013-09-03 16:34:07 följande:
    Du tror inte att det känns lättare att gå dit när du bestämt att du ska sluta och det bara är några pass kvar att jobba?

Men är det så illa att du får svår ångest av att jobba där så kan du naturligtvis sjukskriva dig. Ångest är också en sjukdom.
  • Anonym (vantrivs)
    Anonym (L) skrev 2013-09-03 16:40:20 följande:
    Du tror inte att det känns lättare att gå dit när du bestämt att du ska sluta och det bara är några pass kvar att jobba?

Men är det så illa att du får svår ångest av att jobba där så kan du naturligtvis sjukskriva dig. Ångest är också en sjukdom.

Jag bestämde redan i somras att jag skulle sluta där. Men jag vet inte varför jag inte tagit tag i det och sagt att jag inte vill ha mer pass till chefen! Åhh vad jobbigt det här är, är rädd för att prata med chefen så är väl därför jag skjuter upp det också! Åh mår så dåligt!
  • Anonym (L)
    Anonym (vantrivs) skrev 2013-09-03 16:49:02 följande:

Jag bestämde redan i somras att jag skulle sluta där. Men jag vet inte varför jag inte tagit tag i det och sagt att jag inte vill ha mer pass till chefen! Åhh vad jobbigt det här är, är rädd för att prata med chefen så är väl därför jag skjuter upp det också! Åh mår så dåligt!
    Tänk som så att du någon gång måste prata med chefen om saken, och ju tidigare du får det gjort desto kortare blir lidandet (alltså att du kan sluta jobbet). Sedan samlar du alla krafter du har, tar dig i kragen och ser till att få det gjort - även om det snurrar i skallen och knäna känns som gelé och du kräks bara av tanken på att göra det. Bara gör det ändå, en gång för alla!

Känns det lättare så kan du kanske skriva ett mejl eller sms. Skriv att du vill sluta så snart som möjligt och att hon gärna får hitta en ersättare med en gång, men att du annars jobbar de tider du lovat.
  • Anonym (?)

vad är det som är så hemskt med jobbet?

• Anonym (sluta)

Bit ihop och jobba de pass du redan lovat, det är alltid bra för framtiden att kunna ha en nöjd f.d. chef som referens. Men säg redan nu att du inte vill jobba mer fr.o.m oktober (?), så att de har en chans att hitta någon ersättare med lite framförhållning åtminstone.

• frökenelisabeth
    Anonym (vantrivs) skrev 2013-09-03 16:49:02 följande:

Konflikträdd? Jag vet hur det är. Men du måste ta tag i det. Försök förklara för din sambo hur dåligt du mår av jobbet, och be honom stötta dig i att säga upp dig. 

Kom ihåg att det är chefens ansvar att se till att det finns en dräglig arbetsmiljö, så din chef har stort ansvar i att du vill sluta och därmed ingen "rätt" att bli sur (även om hen kan bli det ändå förstås). Dessutom antar jag att chefen kan säga upp dig från en dag till en annan, oavsett om du erbjudits pass framöver? Då har du rätt att säga upp dig på direkten också. Anställning är ingen välgörenhet varken från den ena sidan eller den andra.

Om du vågar så berätta för din chef varför du slutar. Hur dåligt du mår, och att du går med ångest och gråten i halsen hela dagen. För detta bör din chef ju göra något åt, kanske är det inte aktuellt för dig att vara kvar ändå, men med tanke på framtida anställda.  
Svar på tråden Vantrivs så otroligt på jobbet! Hjälp!