Hoppa av universitetet efter två dagar
Påbörjade en treårig universitetsutbildning igår i ny stad (dock bostadslös) men flippade ur totalt idag och sitter just nu på tåget hem igen, utan att riktigt begripa vad det är som hänt. Känner mest att jag inte vill leva längre. Vet inte hur jag ska beskriva känslan då det började, men den var lätt psykotisk och inget kändes riktigt förutom ångesten som drev mig. Kan tillägga att jag har en lång historia av ångest- och depressionsproblematik men har varit relativt frisk senaste åren.
Första dagen kände jag verkligen en iver att komma igång med allt "riktigt" universitetsplugg och kurserna lät jättespännande. Men idag fick jag det bekräftat: jag passar inte alls in med min klass, känner verkligen inte för att spendera tre och många grupparbeten tillsammans med någon av dem. Dessutom har jag börjat betvivla hur pass väl utformad utbildningen ifråga är, efter att en av lärarna själv påpekat brister i den.
Idag skulle vi ha en "rolig" första uppgift med att göra intervjuer två och två och därefter presentera varandra muntligt inför gruppen (hallå, gymnasienivå?). Kände enbart ångest inför att göra detta med de andra i min klass och fick mycket riktigt en ordentlig ångestattack mitt under redovisningen. När vi skulle ta en kort paus så klarade jag inte av att vara kvar längre. Kände mig instängd, fick tunnelseende och flydde därifrån och till en avskild plats i en park och kände bara att jag höll på att dö. Bara grät och hade världens panikångest.
Vet nu varken ut eller in. Min pojkvän hämtar upp mig när tåget är framme för min egen familj förstår inte hur jag kunnat göra så här, de frågar inte hur jag mår utan påpekar bara "allt de gjort för mig" och att de inte orkar bry sig längre.
Vet inte vad jag ska göra av mig själv nu. Trodde att detta skulle bli min vändning men nu har jag sådana enorma tvivel. Har jag gjort rätt eller fel? Har jag bara valt fel utbildning? Behöver jag kanske mer psykologisk hjälp innan jag vågar mig på att plugga? Var ångest-episoden en tillfällighet? Vad har jag gjort egentligen??