• Anonym (orolig)

500 mg B6 per/dag, är inte det för mycket??? Vågar jag ta så mycket?

Om det finns någon som jobbar inom sjukvården här, så får ni gärna svara, och även ni andra med såklart!

Jag ska ta 475 mg b6 per dag i två månader, har varit hos näringsterapeut.

Är det verkligen säkert att ta så mycket? Var man än läser på nätet så står det att 200 mg är max typ, men att även en sådan låg dos kan ge skador.

Den är ju vattenlöslig men ändå kan man tydligen överdosera den.     

Vågar jag ta så mycket, någon med erfarenhet?    

• Svar på tråden 500 mg B6 per/dag, är inte det för mycket??? Vågar jag ta så mycket?
  • Anonym (orolig)
    Papricorn skrev 2013-09-03 20:04:39 följande:
    Vad är anledningen till den höga dosen?
    Gjorde hårmineralanalys, så nu äter jag en massa tillskott och tillsammans blir det 475 mg b6.

Det var något i analysen som tydde på att jag hade lågt b6. 

Jag hade också alldeles för mycket kvicksilver och då är tydligen b6 bra.  
  • Anonym (herregud)

varför går du inte till en riktig läkare och kollar istället med blodprov?

• Anonym (orolig)

Jag mår verkligen som en ny människa med dessa tillskott.

Inga biverkningar, men ändå undrar man ju.  

• Anonym (herregud)

Kallas placebo.

• Scrubs81
    Anonym (herregud) skrev 2013-09-03 20:22:07 följande:
    Kallas placebo.
    Eller så är det ett komplement till läkare som enbart tittar på provsvar och inte lyssnar på hur människor mår och hellre skriver ut Citalopram än vitaminer....
  • Risgryn

B-vitaminer är vattenlösliga, det kroppen inte behövér kissar du ut. Går alltså inte att överdosera.

• Anonym (orolig)
    Scrubs81 skrev 2013-09-03 21:26:26 följande:
    Eller så är det ett komplement till läkare som enbart tittar på provsvar och inte lyssnar på hur människor mår och hellre skriver ut Citalopram än vitaminer....

Precis, har varit hos tre olika läkare den här våren som inte hittat något fel, men jag har känt att något inte stått rätt till. Somntur var har jag inte tagit emot antidepressiva. Man får ingen hjälp hos sjukvården så då gick jag till en näringsterapeut som upptäckte att jag hade candida i hela kroppen . Jag visste att detta inte var psykiskt. Så nu ska jag äta mineraler, vitaminer och antioxidanter. Har ätit i 2 veckor och känner skillnad. Jag Hade mycket brister på mineraler. Blodprov hos läkare visar oftast att allt är bra och läkare kollar bara på proverna.
  • Anonym (orolig)
    Risgryn skrev 2013-09-03 21:29:07 följande:
    B-vitaminer är vattenlösliga, det kroppen inte behövér kissar du ut. Går alltså inte att överdosera.

Men jag har hört att b6 går att överdosera, men jag vet inte..
  • Risgryn
    Anonym (orolig) skrev 2013-09-04 09:00:13 följande:
    Men jag har hört att b6 går att överdosera, men jag vet inte..

Nej, alla b-vitaminer är vattenlösliga. De vitaminer du kan överdosera är de fettlösliga, a och d-vitamin.
  • Anonym (ssk)
    Risgryn skrev 2013-09-03 21:29:07 följande:
    Jodå, det går att överdosera men det är svårt. 
Svar på tråden 500 mg B6 per/dag, är inte det för mycket??? Vågar jag ta så mycket?