Inlägg från: malzac |Visa alla inlägg
  • malzac

För mycket mjölk

Usch ja, det är jobbigt när de är såna där klot som de är den första tiden efter att mjölken runnit till, särskilt som du verkar ha haft dålig erfarenhet av det förut. Jag hade ju tänkt föreslå att blockamma men det är du ju redan medveten om. Här kanske du kan hitta nåt som hjälper?

www.llli.org/faq/oversupply.html

Att pumpa ur och sälja/donera kanske du ska vara försiktig med. Det hjälper ju för stunden men minskar inte mjölkproduktionen direkt. Dock är det ju ont om mjölk på mjölkbankerna, och med den dumma regeln om att man bara får donera i tre månader så vill jag inte vara för anti... Flört

• malzac
    En bebis i magen skrev 2013-09-04 12:18:17 följande:
    Supertack för länken! Fanns mycket tänkvärt där.
    Och ja, har man inte haft problemet med för mycket mjölk är det lätt att säga att var glad att du har mjölk till din bebis. Jo, det är klart man är, men det är hemskt att ha för mycket. Det är jobbigt att glatt lägga honom vid bröstet så fort han vaknar, men han blir ju aldrig hungrig mellan varven... och då tömmer han aldrig bröstet.
    Drog mig till minnes att sonen hade ju en "släng" kolik. Har för mig att han bajsade grönt... Han fick nog aldrig i sig den feta mjölken.
    Det känns redan lite bättre. Ska köra blockamning ett par dagar och se vad som händer. Såren bör också lägga sig lite på ett par dagar, har börjat med PureLan och hoppas att det hjälper lite.
    Ja, folk försöker ofta peppa genom att påminna dig om att du i alla fall har tillräckligt med mjölk, trots att för mycket mjölk oftare är ett problem än för lite. Och så känner man sig elak mot dem som har för lite eftersom man klagar. Men mjölkstockning och bebisar som inte klarar av att ta bröstet pga att de är för spända eller pga för stark utdrivningsreflex - allt det är inget att leka med. Så heja dig!

Min dotter hade också grönt bajs några gånger när hon var ny, och jag gissade också att det handlade om för mycket förmjölk. Det löste sig också med blockamning (eller med tiden och utvecklingen av bebisen - vem vet).

Bra att det redan blivit lite bättre! Insmord bröstmjölk och luft hjälpte mina bröstvårtor förresten.

Hur som helst, sorry för mitt babblande och lycka till! 
  • malzac
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-04 16:46:32 följande:
    Det är inte mjölk som gör att man får sprängande, knöliga, gigantiska kanonkulor när mjölken rinner till. Det är vätska pga det kraftiga hormonpåslaget vid mjölktillrinning. Sjukt obehagligt men går över på ett par dagar . Huruvida du har överproduktion eller inte vet du inte så tidigt och det märker du framför allt genom att ditt barn inte kan hantera mjölkmängden - sätter i halsen, svämmar över, släpper och kippar efter andan efter något sugtag, gasig i magen. Mot överproduktion är blockamning jättebra men det ska du vänta med till produktionen stabiliserat sig. Den har precis runnit till.

Aha! Man lär sig något nytt varje dag!
Svar på tråden För mycket mjölk