• Anonym (camilla)

timlön och vab?

Hej! Jag har nytt jobb sedan maj och idag är min son sjuk och då måste jag ju ge er uppgifter om nytt jobb och inkomst. MEN jag har inte längre någon fast månadslön eller sysselsättningsgrad utan jag har timlön och har olika mycket timmar varje vecka...och jag har inte ens schema för en månad framåt utan får schema en vecka i taget. HUR fungerar detta nu? Jag kan ju inte skriva något alls...varken årslön eller sysselsättningsgrad. 

Tacksam för hjälp /Camilla 

• Svar på tråden timlön och vab?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du är timanställd och har oregelbunden inkomst räknar du fram ett snitt på inkomsten. Du räknar på de månaderna du hittills har arbetat. Om du behöver hjälp med beräkningen kan du kontakta ditt lönekontor.

Eftersom du inte har någon ordinarie sysselsättningsgrad kan du skriva 0 % som arbetstid.

Hälsningar
    Bo, handläggare 

• Anonym (camilla)

Tack för snabbt svar! Räknar jag på det jag jobbat så blir det inte mycket eftersom jag haft obetald semester fem veckor i sommar... jag började i mitten av maj så jag har alltså bara jobbat EN hel månad hittills. Känns som att jag lika gärna kan skita i att ta ut vab för att det blir för krångligt..

• Försäkringskassan

Hej!
    Jag skulle vilja förtydliga vårat tidigare svar.
    Om du har haft en anställning tidigare och du efter det är arbetssökande på arbetsförmedlingen kan man få behålla den tidigare inkomsten.
    Du kan läsa mer om det i bifogad länk

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar20111222.pdf&CACHEID=29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar
    Britta, handläggare 

• Anonym (camilla)

Okej det låter ju jättebra Men länken fungerar inte och jag hittar inget när jag letar själv, kan ni skicka länken igen? 

Jag har alltså aldrig varit inskriven på arbetsförmedlingen utan gick från ett jobb direkt till ett annat...har provanställning 6 månader och sedan kommer jag få skriva på för en viss sysselsättningsgrad och då blir det ju lättare. Kan jag alltså fortfarande använda mig av inkomsten från förra jobbet eller är det bara om man är arbetssökande?  

Svar på tråden timlön och vab?