• minislängtan

hur ärftligt är endon

jag undrar hur ärftligt är endometrios egentligen.

i vår släkt är det så här vad jag vet

mormor har haft o blivit opererad för det
    mamma har haft o blivit opererad 2 gånger
    jag har blivit opererad 1 gång o väntar väl på en operation till.
    har en syster som inte har konstaterats någon endo ännu men har svår menssmärtor.

fler som har det så eller vet något om det?

• Svar på tråden hur ärftligt är endon
  • druttann

Hej...

Vad jag vet har inte någon av mina systrar, mor, eller mormor någon endo... Bara jag! Jippie, kul att vara själv om något... (Ironisk, mycket ironisk...)

Men det finns säkert någon ärftlighetsfaktor - hos vissa av oss... Vad vet jag... (inte mycket)

Hoppas du får fler svar på denna typ av släktforskning! =)

• Bispan

www.endometriosis.org/causes.html

Jag har klistrat in ett stycken från sidan härnedan. Det står rätt långt ner på sidan.

"Studies have shown that first-degree relatives of women with this disease are more likely to develop endometriosis. And when there is a hereditary link, the disease tends to be worse in the next generation. "

Det här är förstasidan. www.endometriosis.org/

• dallas

Hej!
    Det är "bara" jag som har endo i min familj- mamma och 2 systrar. Nu är ju dom i och för sig halv systrar men vi har samma mamma, så jag vet inte om det kan finnas på min pappas sida och om det skulle vara ärftligt från den sidan?

• Katten Ceasar

Ingen i min släkt förutom jag har det...

• Bispan

Hmm.. när ni skriver att "ingen förutom jag" har det i min släkt.. VET ni då att så är fallet eller är det något ni tror eftersom ni inte hört annat från dem?

Jag är 37 år nu och har nästan bara "blodsband" med äldre kvinnliga släktingar. Jag hade aldrig hört talas om Endometrios förrän jag fick veta att jag har det. Eftersom ärftlighet finns har jag börjat höra mig för med mina nära. Det visar sig då att min syster alltid har haft väldigt mycket mens men inte så svåra smärtor.. =tecken som ändå kan tyda på endometrios. Min mamma= också väldigt mycket mens men inte så mkt smärtor = kan också tyda på endometrios.

Alltså hur VET ni att era nära kvinnliga släktingar också inte har endometrios? För att de aldrig klagat till er på smärtor och rikliga blödningar? Endometrios MÅSTE ju inte heller vara otroligt smärtsamt för att vara ett faktum.

• minislängtan

ska höra lite med gyn vad han säger om det o hur ärftligt det är

• Peki

Bispan: Jag håller med om att så länge man inte vet att alla äf friska så vet man inte om man är ensam eller inte. Vad jag örstår är endo dokumenterat ärftligt.

I min familj ser ut så här i de delar jag vet:

Mamma - opererad för cystor på äggstockarna, lätt att få barn
    Syster 1 - opererad för cystor på äggstockarna, svårt att få barn
    Syster 2 - opererad för cystor på äggstockarna, lätt att få barn
    Syster 3 - har fått åka in akut för smärtor flera gånger, inga barn och troligen ofrivilligt barnlös (hon har aldrig pratat om det)

Jag har endo, är ofrivilligt barnlös och gör IVF.

Ordet endometrios har inte nämnts, man har aldrig pratat om att det skulle vara en sjukdom och om de andra har ont vid mens eller inte vet jag inget om faktiskt. Jag är ändå helt övertygad om att vi allesammans har endo pga det där med cystorna och att vi är flera som har svårt att få barn.

Alla som har endo har som sagt inte ont. Själv har jag inga smärtor att tala om och har det lindrigare än många som inte har endo.

• Jojjann

Mina två systrar har vad de vet inte endo även om min yngre syster tror att hon möjligen har det pga av mensvärk. Men då hon gjorde sitt kejsarsnitt såg man iallafall inget. När jag gjorde mitt såg läkaren att jag hade fått tillbaka en hel del... Min andra syster har gjort tre titthåls pga av utomkvedes och då borde de också sett om hon haft något tycker man. Mamma har aldig sagt något om mensvärk, men å andra sidan hade inte jag så otroligt mycket heller

Tråkigt att veta att det är delvis ärftligt, sitter just med lilltjejen i knät framför datorn. Men då vet vi iallafall att hon är i riskgruppen om det skulle visa sig att hon har några problem.

• havsgömman

Hej mina båda storsystrar har endo....
    min äldsta syster är ofrivilligt barnlös men skall få göra en provrörbefruktning.
    min andra syrra har en dotter men efter henne så har de bara fått en massa missfall lider verkligen med henne, hon vågar inte ens hoppas längre att hon skall kunna få ett syskon till sin dotter.

nu undrar hur stor chans är det att jag oxå har det? har haft blodcystor några gånger...

• minislängtan

havsgömman har jag inte helt fel så kallas endometriosen för bloscysta eller chockladcysta också.

• estrell

Min mormors mor hade endo
    Min mamma har endo
    jag har endo
    Min syster har endo, så det är nog välldigt ärftligt

• Bispan

minislängtan.. du har helt rätt.. blodcystor=endometrios

havsgömman... du HAR endometrios!!! Är det ingen som har berättat det för dig?

• havsgömman

Bisoan nej det är ingen som har berättat det, men jag hade ju i alla fall inga problem med att bli gravid.. däremot har jag haft problem med P-Piller som inte funkat på mig. har aldrig haft någon direkt mensvärk som mina systrar den brukar liksom bara dyka upp.. men strax innan jag blev gravid så var min mens mkt oregelbunden pluss att jag fick en cysta som lossnade dagen efter midsommar och det gjorde något fruktansvärt ont...

• Bispan

Konstigt sätt från gyn att inte informera dig om en så viktig sjukdom. Den är ju ändå en av de vanligaste orsakerna till barnlöshet. Inte för att du blir barnlös på grund av den men kanske sekundärt barnlös.. som din syster..

Grattis till graviditeten och barnet!!!!

• havsgömman

bispan tack så mkt.... tycker oxå att det är konstigt att de inte nämt något om det på gyn..
    har varit en stamkund där pga att jag har haft cell förändringar och gjort en konisering för snart 1½år sedan.......

Svar på tråden hur ärftligt är endon