• Bispan

hur ärftligt är endon

www.endometriosis.org/causes.html

Jag har klistrat in ett stycken från sidan härnedan. Det står rätt långt ner på sidan.

"Studies have shown that first-degree relatives of women with this disease are more likely to develop endometriosis. And when there is a hereditary link, the disease tends to be worse in the next generation. "

Det här är förstasidan. www.endometriosis.org/

• Bispan

Hmm.. när ni skriver att "ingen förutom jag" har det i min släkt.. VET ni då att så är fallet eller är det något ni tror eftersom ni inte hört annat från dem?

Jag är 37 år nu och har nästan bara "blodsband" med äldre kvinnliga släktingar. Jag hade aldrig hört talas om Endometrios förrän jag fick veta att jag har det. Eftersom ärftlighet finns har jag börjat höra mig för med mina nära. Det visar sig då att min syster alltid har haft väldigt mycket mens men inte så svåra smärtor.. =tecken som ändå kan tyda på endometrios. Min mamma= också väldigt mycket mens men inte så mkt smärtor = kan också tyda på endometrios.

Alltså hur VET ni att era nära kvinnliga släktingar också inte har endometrios? För att de aldrig klagat till er på smärtor och rikliga blödningar? Endometrios MÅSTE ju inte heller vara otroligt smärtsamt för att vara ett faktum.

• Bispan

minislängtan.. du har helt rätt.. blodcystor=endometrios

havsgömman... du HAR endometrios!!! Är det ingen som har berättat det för dig?

• Bispan

Konstigt sätt från gyn att inte informera dig om en så viktig sjukdom. Den är ju ändå en av de vanligaste orsakerna till barnlöshet. Inte för att du blir barnlös på grund av den men kanske sekundärt barnlös.. som din syster..

Grattis till graviditeten och barnet!!!!

Svar på tråden hur ärftligt är endon