• Anonym (presenter)

Hur mycket är rimligt och lägga ut på presenter till sitt eget barn?

Har fått ett litet dilemma angående hur mycket man lägger ut på presenter.

Vi försökte begränsa oss till en paket per person, efter påtryckningar ifrån min mamma som tycker blir alldeles för många paket(lär bli drygt 10 paket endå). Vilket nu gjorde att jag köpte duplo för 500 till sonen i födelsedagspresent och 500 ifrån min farfar som mest bara ger pengar och har svårt och handla själv, han va med på att jag kunde köpa en present ifrån honom. Maken köpte wii och flera spel av sina syskon för 1500. Nu gnäller min mamma om att det var alldeles för dyrt med ehum 500 för en kartong duplo...  Ska vi dra ner på värdet med? Känns inte som hennes sak och lägga sig i. Tycker det va svårt nog och försöka hålla mig till ett paket.

Tycker väl att en tusenlapp eller två inte är omöjlig summa för sitt eget barn, visst har man inte råd så kan en femhundring eller mindre räcka. Finns mycket begagnat och annat för billig penning men det har sonen fått endel under året så ville unna honom något nytt. Nu när vi faktiskt har råd. 

• Svar på tråden Hur mycket är rimligt och lägga ut på presenter till sitt eget barn?
  • sär skriven

Men vad har din mamma med att göra vad du köper för presenter till dina barn? Det ska ju inte hon lägga sig i, vare sig i antal eller värde.

Vi har ingen summa som gräns, och heller inte antal, men efterhand han vuxit blir det färre paket och lite dyrare grejer. Det beror på vad han önskar sig och vad han behöver.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • kaffeamanda

Tycker att mycket spelar in, vilken ekonomi man har, hur gammalt barnet är och vad hen behöver. Vi tänker inte köpa någon present när vår lilla fyller 1. När den stora fyller 8 ska hon få en säng med en låda under med en extra madrass så hon kan ha kompisar som sover över. Sängstomme+säng blir väl runt 6000 men det är ju sånt som hon behöver. Året innan fick hon konståkningstillbehör för 1000.

• Anonym (presenter)
    sär skriven skrev 2013-09-04 20:55:07 följande:
    Men vad har din mamma med att göra vad du köper för presenter till dina barn? Det ska ju inte hon lägga sig i, vare sig i antal eller värde.

Vi har ingen summa som gräns, och heller inte antal, men efterhand han vuxit blir det färre paket och lite dyrare grejer. Det beror på vad han önskar sig och vad han behöver.

Nej tycker egentligen inte det heller blir mest bara sårad och ledsen och tappar lusten och köpa nåt alls. Nu så köpte maken för dyrare så tyckte det räckte med ca 500 från mig själv
    kaffeamanda skrev 2013-09-04 20:56:31 följande:

Tycker att mycket spelar in, vilken ekonomi man har, hur gammalt barnet är och vad hen behöver. Vi tänker inte köpa någon present när vår lilla fyller 1. När den stora fyller 8 ska hon få en säng med en låda under med en extra madrass så hon kan ha kompisar som sover över. Sängstomme+säng blir väl runt 6000 men det är ju sånt som hon behöver. Året innan fick hon konståkningstillbehör för 1000.

Jo olika tillfällen kan behöva lite olika värde har ju fundrat på egen dator när sonen börjar skolan. Vi köpte presenter till sonen när han fyllde ett och han uppskattade faktiskt presenterna mer än pappret och snören. Så där tycker jag att man kan köpa något mindre.
    .

Okej för att dra ner men det handlar mer om att jag har en pappa utan gränser han kommer med hur mycket skit som helst så där måste jag sätta en gräns. Försöker vara hård fast hade jag bestämt själv så kanske 3-5 presenter med lite olika värde.
  • Dragonfly
    kaffeamanda skrev 2013-09-04 20:56:31 följande:

Håller med om att det är mycket som spelar in. Vad som däremot är strunt samma ts är din mammas åsikter både om antal paket och dess värde.
  • Vinterankan

Tycker inte det finns några egentliga gränser. Vi kan handla för en hundring en gång och sedan några tusen nästa. Beror på vad vi känner att vi vill köpa till barnen och vad vi tycker de behöver. När de blir äldre så kommer jag försöka vara noga att de får lika många presenter och att totalsumman är ungefär lika.

• Indianica

Vi brukar landa på 2500 kr ifrån oss som föräldrar. Oftast köper vi en mindre sak t ex ett paket lego och så köper vi en "huvudpresent" som är lite dyrare, ofta en teknikpryl så våra barn är skolbarn nu, något år har det varit Wii , ett annat år en mobil och i år en Ipad. Svärföräldrarna brukar göra det samma, fast de köper ofta ett stort legopaket som huvudpresent, de är fruktansvärt dyra för stora barn, så det brukar kosta 1500 för ett paket lego och så köper de någon småsak utöver det,

Hur rom helst tycker jag föräldrarna ska avgöra hur detta med presenter ska gå till, barnet vet ju inget om priset, men blir säkert glad över duplo som är hållbart och rejält och man kan leka med ofta.

• Gladskit

Vi har inga regler alls, det beror helt på från år till år. Vissa år har han inte önskat sig något särskilt. Då har vi köpt sånt som vi tyckt verkat bra. Andra år önskar han sig något specifikt som kostar lite mer och då har vi kanske köpt det.

Sen fyller vår son år någon månad efter jul så det brukar oftast bli så att han önskar sig saker till jul, sen det han eventuellt inte får, kan vi köpa och ge som födelsedagspresent.

Vissa år har vi också vetat om att han kommer att få en stor grej (typ en Lego-borg) som är dyr, från sina farföräldrar. Så då har vi själva dragit ner på presenterna han fått från oss. Jag bryr mig mer om helheten, det får inte bli för mycket för vi har stor släkt så han får presenter från alla möjliga håll.

Svar på tråden Hur mycket är rimligt och lägga ut på presenter till sitt eget barn?