Evighetsmaskin skrev 2013-09-07 01:55:46 följande:
Gamma och el strålar
Evighetsmaskin skrev 2013-09-07 02:07:56 följande:
Man har grävt ner ledningar pga folks oro och på köet får man nog mer byggbar mark för iinget får byggas under en ledning.
Gamla el-golv hade fel dragning, det är känt sedan länge och kan ha varit för tiotals år sedan.
Man kan skadas av gammastrålning och av el som ex.lokförare.
Evighetsmaskin skrev 2013-09-07 01:42:43 följande:
Läs från början
Uttrycket "försöka prata med en vägg" börjar komma väl till pass. Vi är några stycken som försöker lära dig lite i sammanhanget relevant fysik, men du har uppenbarligen valt att inte vara mottaglig för fakta. Jag har aldrig förstått varför vissa människor aktivt väljer att inte ta åt sig kunskap, men jag vet att det är ganska vanligt. Vissa älskar sin okunskap och försvarar den med hull och hår. Du verkar vara en sådan.
Jag gör ett sista försök att reda ut några saker som du tydligt har kass koll på. Jag gör det vääääääldigt enkelt och kortfattat:
- hälsofaran med radon beror på alfastrålning
- alfastrålar består av partiklar (helium 4-kärnor)
- även om gammastrålar också uppstår i sönderfallskedjan, beror hälsofaran med radon inte på gammastrålning
- gammastrålning är en mycket högenergetisk elektromagnetisk strålning som uppstår i atomkärnor
- från elektriska ledningar som bär växelström kommer elektromagnetisk strålning i den andra änden av det elektromagnetiska spektret.
- gammastrålar och den extremt långvågiga strålningen från ledningarna är båda elektromagnetiska, men där slutar likheterna. De har ingenting mer än så gemensamt. De uppstår på helt olika sätt och de påverkar materia på helt olika sätt.
Hoppas något av detta gick in. Kanske inte hos dig, men hos någon läsare av tråden.