3-månaders sover jättedåligt dagtid!
Detta är mitt första inlägg här. Jag kände att jag måste ställa en sömnfråga :))
Min 3-månaders kille har jätteproblem att somna och sova dagtid. Oftast får han bara ihop kanske 30 min förmiddag och 20 min eftermiddag. 15 min på kvällen om vi har tur. Detta resulterar ju såklart i en grinig och skrikig bebis som inte är så nöjd. De få gånger han lyckats sova 1-3 h på förmiddagen så blir hela dagen bättre och vi får en helt annan bebis! De gånger jag har fått honom att sova har jag haft samma rutin som de gånger han inte sover...
Bvc har inga tips. Jag försöker googla istället men inte hittar något bra.
Vi har testat allt (tror jag!) - i vagn sover han 30 min. Så går jag promenad på 1h så sover han halva, och gnäller/Skriker andra halvan. I bärsele kan han somna till slut, sover då ca 20 min. Jag har byggt upp en bädd till honom i soffan som lutar (med kuddar), där kan han en bra dag sova förmiddagsvilan på 20 min (om vi inte promenerar då). Anledningen till att bädden lutar är att han har stora problem med kräkningar. Nu kräks han ca 15-20 ggr per dag, vilket vi tycker är en stor framgång! innan var det 30-40 ggr per dag. Jag har också lutat vagnen och pallrat upp med kuddar så han halvsitter redan i den.
Vi har gått till läkare för att utreda om han har reflux, som också kan ge sömnproblem och orolig sömn. Då han går upp vikt och samtidigt sover ok på nätterna (med 1-2 amningar) så tror de inte han har det. Trots att vi ser att kräkningarna stör hans rytm o sömn. Han gnäller/skriker innan kräk, kräker, gnäller/skriker efter (pga syran troligen). När han somnat vaknar han ofta av att han kräks. Har återbesök hos läkaren nästa vecka, får se vad de säger.
Jag försöker lägga honom så fort jag ser att han blir trött. Jag bäddar ner honom i soffan dagtid (eller ut i vagnen och promenerar), snutten intill kinden, nappen i munnnen o stryker lugnande på pannan. Ibland ligger han helt tyst och tittar, men ofta så blir han halvt hysterisk. Ålar sig omkring, spänd i hela kroppen, spjärnar emot o vill inte sova, vill inte ha nappen, slår omkring sig, nästan hyperventilerar... jag försöker få honom lugn men det är svårt... det är som han inte vill sova, trots att han kliar sig i ögonen, nästan blundar o gäspar...
Det har gått så långt att jag nu får ont i magen när han börjar gäspa, för jag vet att vi kommer ha en "kamp" han och jag i kanske en timme, vilket på sin höjd resulterar i 20 min sömn. Eller så ger jag upp innan. Eller så är det dags för nästa amning...
På kvällen tar nattningen ca 1-15, h varje kväll. Men när han väl somnat så är han så utmattad (vad jag tror, efter att sovit dåligt på dagen) så att han sover bra på natten.
Är det någon som har något tips att ge? En trött bebis och en trött mamma här, som vill hitta en bra rytm som funkar!
Hur sover er andra 3-månaders bebisar?