• Jessica

blir galen

Har en 4 åring som VARENDA kväll bökar och är allmänt jobbig! Vi börjar nattningen vid 19 och jan sover kanske vid 22,23! Kommer ner på nedervåningen miljontals gånger! Jag vet inte vad vi ska göra för att han ska ligga kvar och somna! Det är som att han inte kan komma till ro, det ska tjafsas om allt! Jag orkar inte mer!!

• Svar på tråden blir galen
  • emson

Ta datorn, en tidning o sitt utanför barnets rum tills hen somnar.

• IsDimma

Sover han fortfarande på dagen? Inte helt ovanligt.
    Annars så kanske ni skulle börja matta senare om det är så att han inte är trött. Eller tidigare om ni upplever att han kanske är övertrött.

• Jessica
    IsDimma skrev 2013-09-05 20:14:22 följande:

Sover han fortfarande på dagen? Inte helt ovanligt.
    Annars så kanske ni skulle börja matta senare om det är så att han inte är trött. Eller tidigare om ni upplever att han kanske är övertrött.

Nej gud han sover inte på dagen :) men han är en väldigt aktiv kille! Han borde vara helt slut på kvällarna som han far å flänger! Men sen vi sluta med nappen för ett x antal månader sedan så har det blivit värre!
  • pigglet

För dottern gjorde det superstor skillnad när vi tog bort all tv- och skärm-tid på kvällar. Hon kan inte varva ner (eller rättare sagt - hjärnan kan inte varva ner) om hon sett på tv en stund.

• Jkpg Deluxe

Hur länge sover han på morgonen då? Och vad gör han 1 timme innan läggdags?? 

• Jessica
    Jkpg Deluxe skrev 2013-09-05 21:37:37 följande:

Hur länge sover han på morgonen då? Och vad gör han 1 timme innan läggdags?? 

Han går upp mellan 06.30 och 07 på vardagarna! Har provat med att läsa böcker också innan sängdags men de hjälper inte! Han kollar oftast film med sin bror innan de ska sova
  • Jessica
    Natulcien skrev 2013-09-05 21:16:07 följande:

Kanske inte är trött? Natta senare?

Då är han ett monster på dagarna
  • norrlandsflicka

Har en 4åring som också ibland är jobbig få sova. Nu har det blivit bättre dock.
    Vi kör ingen tv på kvällarna. Börjar nattning 19-20 nån gång efter ätit kvällsfika och borstat tänder. Då läser vi först en bok han har valt. Sen ligger jag eller pappan bredvid honom tills han somnar. Ibland lyssnar han på en sagocd eller lugn musik.
    Han går inte lämna själv, han vill ha sällskap tills han sover. Nu somnar han oftast 20-21. Tidigare i sommar så somna han ofta så sent som 22.30. Var väl också han sov lite för länge på morgonen då...

• Emmyl
    Jessica skrev 2013-09-06 10:12:56 följande:
    Då är han ett monster på dagarna
    Men om han ändå inte somnar förrän vid 22 så kanske man kan prova att lägga LITE senare i alla fall? Titta på film innan han somnar kanske inte är så bra då, han kanske behöver hjälp att vara ner. Bad och läsa saga? kanske ljudsaga eller lugnande musik? Hur går nattningen till? Om han kommer upp många gånger kanske han behöver närheten. Hur funkar det om ni ligger bredvid honom tills han somnar?
  • Jkpg Deluxe
    Jessica skrev 2013-09-06 10:12:33 följande:
    Han går upp mellan 06.30 och 07 på vardagarna! Har provat med att läsa böcker också innan sängdags men de hjälper inte! Han kollar oftast film med sin bror innan de ska sova
    Okej, ungefär som vår son då...han vaknar vid 06.30 och somnar 19.30...men då har han inte sett på tv efter kl 18.30, han har inte ätit "för nära inpå" (kan göra det svårt att somna åxå!) och så har vi läst bok och småpratat lite med varandra i ca 30 min...alltså från ca kl 19... jag ligger/sitter antingen bredvid honom tills han somnat, ibland tycker han att det är okej att jag grejjar med något precis utanför hans dörr (har den på glänt så att han ser), typ viket/sorterar tvätt eller så...

Kanske gav det dig lite idéer? :) 
  • Natulcien
    Jessica skrev 2013-09-06 10:12:33 följande:
    Prova att skippa filmen. Vissa barn varvar inte ner till film och TV, utan blir speedade istället.
Svar på tråden blir galen