• Anonym (Z)

Vem avgör vårdandsform i en tvist?

Kommer det till tr så är det tr som fattar beslutet, hir den utgången blor kan man i te säga nu för dels kollar man var som sagts vid den mintliga förhandlingen, del vad ev soc utr kommit framtill och sen vad som kommit fram under huvudförhandlingen och utifrån det så gör lagman och övr ett beslut, är man i te nöjd kan man överklaga det beslutet. Och ja det kan fortsätta och fortsätta

• Anonym (Z)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-09-05 21:29:39 följande:
    Om överklagan sker, gäller gemensam vårdnad (förr: ensam) tillsvidare? Om personerna varit på den första träffen på socialutredningen, är slutet väldigt nära då?

På den första träffen så har utredarna 3-4 månader att göra sin utredn men då de har många fler en bara er så är det ofta de får be tr om förlängn ofta blir det 4 nya mån men då en utredning från start till slut för soc ofta tar 10 mån eller mer innan de är klara och har gjort sitt beslut så förstår du själv, sen ska ni kommunicera beslutet du och soc och det tar ca 4 veckor och därefter sammanställs kommuniceringen och utredningen+kommunicering skickas av soc till tr, puh på tr ska den lösas in av lagman och dennes stab sen skall en tid passa där advokater och lagman kan allihopa igen och där kan det ta 3-6 månader till och då ska soc begärt att det ska ske skyndsamt och runt 3-4 v efter huvudförhandlingen så kommer en dom på hur ni ska ha det. Så tycker du att det låter som att slutet är nära efter första soc mötet? Det kan alltså ta runt 1-2 år
  • Anonym (Z)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-09-05 21:49:35 följande:
    Undrar mest för att en god vän är i en tvist och att jag vill lära mig mer. De två har vardera varit på en träff med soc och om jag fattade det rätt satt de på varsitt håll en hel dag med dessa tanter på soc. Utredningen ska vara klar 11 Oktober.

Lycka till till det
Svar på tråden Vem avgör vårdandsform i en tvist?