Muskelsammandragningar, ryckningar och kramp, vad kan de va?
Hej
Under en sju års period har jag upplevt en "äcklig" upplevelse i min kropp. När jag var sjutton år gammal blev jag för första gången uppmärksammad att jag krampade och hade rejäla spasmer. Märk ordet uppmärksammad, jag vet inte om det har pågått längre. Efter detta har de blivit värre och värre, jag har fått mer kramper och gått över till ha blivit ryckningar med känsla av muskelsammandragningar.
Jag har vart till fyra neurologer, första trodde jag var psykisk sjuk och led av ångest och stress och självklart gick jag på det spåret då jag inte visste något annat. Jag var hos den psykologen tre gånger och fick veta att jag inte var psykisk sjuk och blev mer tillfrågad vad jag gjorde där egentligen. Andra gången blev jag inlagd på strokeenheten efter att jag krampade så kraftigt att mitt hjärta började spinna iväg i skyhög fart. Den neurologen gick på samma spår och sa att jag led av ångest, ännu en gång fick jag träffa en psykolog och fick knapra psykofarmaka och ännu en gång fick jag vet att jag inte led av någon ångest eller stress.
Tredje gången fick jag träffa en neurolog som frågade mig om min barndom, min familj, mina vänner och hur ofta jag träffar dessa. Hur mitt arbetsliv har sett ut samt mina studier och hur jag har upplevt dessa och sedan även min uppväxt och min finska påbrå. Utifrån detta fick jag veta att mina diagnoser ser bra ut och den neurologen gav mig i uppdrag att läsa en bok och kolla om jag känner igen mig i den. Jag bytte neurolog!
Den fjärde neurologen sa till mig att han ska göra en sömn-EEG, vanlig EEG och en skiktröntgen men jag har inte kunnat gjort dem för jag har flyttat så jag får försöka få min förra stads sjukhus att skicka en remiss till där jag nuvarande bor.
Min orsak till att jag har sökt hjälp till alla dessa neurologer är att jag får ryckningar eller spasmer i något som jag tycker känns som muskelsammandragningar och kramp då. Ryckningarna sitter mest vid min högra sida men kan ytterst få tillfällen över gå till min vänstra. Det är så att jag kan känna min högra underarmsmuskel spänd och plötsligt kan jag få en ryckningar. Det känns som det spänns och en liknande känsla att det kitlas, som växtvärk eller som den verkar rastlös. Denna känsla i muskeln kan jag känna i högerarm, högerhand, höger sida av ryggen men ibland hela, nacken, bröstet och när jag får vid bröstet får jag svårt att andas och ger ut ett konstigt läte och blir ofta rätt så lila/blå i ansiktet. När jag får dessa muskelsammandragningar som de känns som får jag ofta för sekunden svårt att andas när det rycks.
Jag kan även helt plötsligt från ingenstans börja krampa i en liknande epileptisk anfall där jag blir helt okontaktbar och får svårt att andas säger sambon min, jag hostar och hostar och får ingen luft ut och blir lila/blå i ansiktet ibland, tuggar fragma och rycker i hela kroppen. Dock kan hon få någon liten kontakt med mig eller ibland få mig helt vaken genom att nypa mig riktigt hårt eller slå till mig men jag är fortfarande väldigt borta. Ibland kan jag även förlora helt minnet och få minnesförlust av vad som hänt före allt från minuter till timmar, ibland glömmer jag även bort vart jag bor, vad jag heter, hur gammal jag är, vem min sambo är osv. Men får oftast tillbaka minnet efter en stund helt plötsligt, oftast efter jag har sovit lite.
Känner jag för mycket känslor, som om jag skrattar eller känna lycka oftast så kan jag bara helt plötsligt bara somna. Därför känns det så olyckligt att jag inte kan säga att jag älskar min sambo för ofta utan måste hålla mig ganska neutral och kall för att inte somna till eller kollapsa.
Allting började med en uppmärksammad epilepsi liknande eller möjligtvis epilepsi vid sjuttonårs ålder och eskalerat riktigt snabbt, det skrämmer mig och neurologerna kan inte riktigt veta vad det är utan går på ångest och stress direkt. Ni från familjeliv vad tror ni att det kan vara för något?